30 Mei 2022

Najmuddin al-Tufi

 Al-Tufi merupakan ulama' yang mendahulukan maslahah berbanding dalil al-Quran dan hadis. Perkara ini bertentangan dengan para ulama' lain. Pendapat beliau banyak digunakan oleh Liberal. Ini sahaja pengetahuan sedia ada aku. Sejauhmana kebenarannya, aku sendiri tidak tahu. Oleh kerana aku terjumpa beberapa penulisan berkaitan beliau, aku cuba kumpulkan dalam blog ini, untuk aku jadikan rujukan atau menambah pengetahuan sedia ada.

Nama sebenar beliau ialah Abi al-Rabi' Sulaiman bin Abd al-Qawi bin Abdul Karim bin Sa'id. Dipanggil al-Tufi kerana disandarkan kepada nama tempat Thufa di wilayah Sharshar di Baghdad, iaitu tempat kelahiran beliau. Tahun kelahiran yang ditulis oleh al-Hafiz Ibn Hajar adalah pada tahun 657H. Ibn Rejab dan Ibn Imad meletakkan tahun 670H sebagai tahun kelahiran al-Tufi. Ada juga sumber lain mengatakan al-Tufi hidupa antara tahun 657-716 bersamaa 1259-1316M

Dalam proses pembelajrannya, beliau terkenal sebagai seorang murid yang pintar, memiliki kecerdasan intelektual yang tinggi, dan ingatan yang kuat. Beliau belajar semua disiplin ilmu dari ulama' yang terkenal sezaman dengannya.

Qadi al-Qudhat mengatakan bahawa al-Tufi sentiasa bekerja, membaca hadith, belajar, mengarang, hadir belajar bersama-samanya sedangkan beliau berjalan dari Qus ke Hijaz. al-Tufi memiliki banyak karangan yang dikatakan banyak menulis dari hafalannya, antaranya;

  1. Mukhtasar al-Tirmizi
  2. Ringkasan kitab "al-Raudhah fi Usul al-Fiqh" karya al-Sheikh al-Muwaffiq
  3. Syarahnya " Sharh al-Arba'in al-Nawawiyyah"
  4. Sharh al-Tibrazi fi Mazhab al-Shafii,
  5. Kitab-kitab Maqamat
Al-Shafadi berkata bahawa al-Tufi seorang ahli fiqh Mazhab Hanbali, sangat mengetahui masalah-masalah furu' Mazhab Hanbali, seorang penyair dan sasterawan, seorang yang pandai dan cerdik, memiliki Majlis Usul al-Fiqh. Dari Majlis ini dia melahirkan banyak karya. Beliau juga sangat menghargai ilmu Nahu, bahasa, sejarah dan sebagainya.

Beliau lahir dalam fasa kemunduran Islam khususnya berkaitan hukum Islam yang menuntut pembaharuan. Beliau lahir dalam masyarakat yang kritis dan tidak menentu setelah jatuhnya Baghdad kepada pasukan tentera Monggol. Jatuhnya Baghdad di tanngan Mongol merupakan tragedi yang menyedihkan dalam sejarah umat Islam. Secara tidak langsung menjadi titik awal kemunduran dan kehancuran umat Islam sama ada dalam politik, sosial dan ilmu pengetahuan.

Kamaruddin Khan mengemukakan bahawa pada waktu terjadi pembakaran karya-karya yang sangat berharga sehingga banyak kitab-kitab tidak dapat diselamatkan. Inilah bermulanya umat Islam kehilangan ilmu pengetahuan dari warisan intelektual sebelumnya. Tragedi ini memberi kesan negatif kepada dunia Islam kerana politik pemerintahan tidak stabil serta bidang pemikiran dan pemahaman hukum Islam mengalami kemunduran yang cukup lama. Fenomena ini memberi pengaruh kepada pemikiran al-Tufi yang dilihat sangat liberal. Salah satu konsep al-Tufi yang menjadi kontroversi adalah konsep maslahah kerana berbeza dengan ulama' lain. Maslahah al-Tufi lebih liberal dari al-Shatibi. 

Eh! al-Shatibi liberal juga ke? bukankah beliau adalah tokoh pembaharuan selepas berlaku kejumudan dalam hukum Islam. Beliau menulis kitab al-Muwafaqat yang mengandungi 4 jilid. Bagi aku kitab ini adalah kitab Usul Fiqh pada jilid pertama. Jilid kedua banyak garapan berkaitan Maqasid al-Shariah. Beliau orang mula menulis berkaitan Maqasi al-Shariah secara lengkap dan tersusun kerana Bahasa Arab yang dikuasainya sangat hebat. Beliau bermazhab Maliki yang diambil dari Imam Malik yang merupakan Tabiin. Sumber yang diambilnya banyak dari Khalifah Umar al-Khattab. Cara al-Shatibi ini lebih mirip dengan cara Umar al-Khattab dalam berijtihad. Daripada penulisan al-Shatibi dalam al-Muwafaqat yang membawa pembaharuan Muhammad Abduh di Mesir.  

Wallahu a'lam

SUMBER: 

1- Maslahah al-Tufi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...