14 Januari 2019

Korban Undian

Abdullah bin Abdul Mutalib hampir menjadi korban sebagaimana kisah Nabi Ismail yang hampir disembelih oleh bapanya,Nabi Ibrahim. Abdullah merupakan anak kesayangan kepada Abdul Mutholib. Abdullah merupakan anak bongsu dan adik beradik seibu sebapa dengan Abu Tholib.

Kisah Abdullah bermula dengan kisah Abdul Mutolib yang berjaya menggali telaga Zamzam bersendirian. Tiada siapa percaya ada Zamzam kecuali Abdul Mutolib. Abdul Mutolib bernazar, jika dia mempunyai 10 orang anak, dia akan korbankan seorang anaknya. Hasil undian menunjukkan Abdullah yang perlu dikorbankan. Seorang sahabat Abdul Mutholib menasihatinya supaya meminta pandangan tukang tilik. Tukang tilik ini dianggap perterjemah kepada kehendak berhala-berhala disekeliling Kaabah.

Hasil pertemuan dengan tukang tilik, Abdul Mutholib perlu membawa 10 ekor unta ketika membuat undian. Ditakdirkan Allah, setiap undian jatuh kepada anaknya, Abdullah. Genap 100 ekor unta, undian seterusnya jatuh kepada unta. Abdul Mutholib sangat gembira dan memerintahkan unta-unta itu disembelih dan diagihkan kepada penduduk Mekah. Inilah tanda kesyukuran Abdul Mutholib kerana Abdullah terselamat dari korban.

Abdul Mutholib memimpin tangan Abdullah sambil berjalan pulang ke rumah. Dalam perjalanan itu, seorang perempuan jelita dan berpakaian mewah menegur Abdullah. Abdullah hanya menjawab secara bersahaja kerana masih memikirkan peristiwa yang hampir meragut nyawanya sendiri. Abdul Mutholib yang melihat peristiwa itu, terus menarik tangan Abdullah dengan tergesa-gesa. Abdul Mutholib telah merancang untuk jodohkan Abdullah dengan Aminah, anak kepada kawan baiknya, Abdul Wahab Bin Abdul Manaf.

Setelah Abdullah berkahwin, Abdullah bertemu semula dengan perempuan ini. Malangnya, perempuan ini tidak mempedulikanya.

Abdullah bertanya," Kenapa kamu tidak seperti ketika kita bertemu kali pertama?".

Perempuan ini menjawab ," aku tidak melihat cahaya lagi pada dirimu"

Cahaya ini telah berpindah ke rahim Aminah. Cahaya ini ada pada anaknya, Muhammad yang bakal lahir untuk menerangi seluruh alam dari kegelapan.

p/s: olahan semula ikut kefahamanku.

SUMBER:
Buku : DIA محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم oleh MUHD LABIB AHMAD. Cetakan kedua 1979. Terbitan SYARIKAT DIAN. SDN BHD. Ketua pengarang syarikat ketika ini Yusoff Zaky Yacob penterjemah Tafsir Fi Zilalil Quran oleh Sayyid Qutb.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...