13 Februari 2021

Siyasah Syar'iyyah

 Aku sebenarnya tak tau sangat pasal siasah atau politik ini. Bila buat pembacaan, aku perlu buat ringkasan dari jurnal yang aku baca. Ini juga bantu aku faham apa itu siasah. Selalu netizen bagi hujah yang kadang-kadang tidak masuk akal. Jadi aku cuba kumpulkan apa yang aku dapat dari bacaan. Apa yang aku tulis untuk diriku bukan pendapat orang lain.

Jom mulakan pembedahan.

Kejatuhan sistem khilafah Islam menjadikan punca topik Siyasah Syar'iyyah banyak dibahaskan. Yang banyak diketengahkan adalah konsep pentadbiran iaitu al-Shura atau nilai yang menjadi tunjangnya ialah al-'adalah atau maslahah. Jadi prinsip asas lain yang menjadi teras dalam politik adalah siyadat al-Shar'iah.

Tujuan kajian: mengkaji prinsip siyadat al-syariah , lalu merumuskan hubungan antara politik Islam dengan prinsip ini dan bagaimana ia dapat diaplikasikan dalam sesbuah negara.

Kajian penyelidikan kualitatif - kajian literatur dengan menggunakan pendekatan analisis kandungan.

Hasil dapatan: siyadat al-syariah adalah perkara asas dalam konsep politik Islam itu sendiri dan menjadi titik perbezaan utama dengan konsep-konsep politik yang lain.

3 unsur dalam sesbuah negara bagi mengaplikasikan prinsip ini;

1) sumber perundangan tertinggi

2) kayu ukur pemerintah dalam membuat pilisi

3) pengiktirafana rakyat terhadap kedaulatan Islam itu sendiri.


Apa maksud siyadat syar'iyyah?

al-Nasir : Suatu displin ilmu berkiatan tindakan pemimpin mengurus sesebuah negara berasaskan syariat sama ada dalam urusan yang mempunyai dalil khusus atau tidak dengan berpandukan maslahah serta kaedah umum dan maqasidnya. Ia ditakrifkan sebagai suatu ilmu berkaitan politik atau pemerintahan sesebuah negara bersandarkan syarak

al-Qardawi: bukanlah semua ruang dalam siyasah bebas keapda ijtihad atau pandangan tetapi terdapat beberapa asas yang tidak akan berubah walaupun ada perbahan masa, tempat atau manusia yang disebut sebagai thawabit (kekal) . ulama' mengariskan bahawa siyadat al-shari;ah adalah antara perkara thawabit dalam politik Islam.

Rumusan dari kajian ini mendapati prinsip siyadat al-syar'iyyah adalah perkara asas yang bersifat dhowabit (kekal). Menjadi tanggungjawab seluruh umat Islam khususnya pemerintah Islam berusaha memastikan prinsip ini tertegak dalam tiga dimensi: mengukuhkan dalam sistem perundangan negara,pemerintah yang komited melaksanakan prinsip ini serta seluruh yang memahami dan mendokong prinsip ini (aku tak faham lagi ni-jadi aku copy dulu). Oleh itu wasilah untuk menegakkan prinsip ini antaranya dalam pendidikan, pemerkasaan undang-undang, penubuhan badan serta institusi Islam, penerangan dan pelbagai cara lain yag boleh menyumbang ke arah mengukuhkan prinsip siyadat al-shar'iah.

Dalam artikel Abdul Jalil Borham (2013) ilmu siyasah al-Syar'iyyah ialah ilmu yang membincangkan mengenai pentadbiran sesebuah kerajaan Islam yang terdiri daripada undang-undang dan sistem yang berasaskan keapda asas-asas Islam iaitu mentadbir urusan umum bagi Daulah Islamiah dengan perkara yang membawa kebaikan keapda manusia dan mengelakkan kemudharatan serta tidak melanggar sempadan syariah walaupun dalam perkara yang tidak disepakati ulama'. Dalam artikel banyak juga pendapat seperti Ibnu Khaldun, Ibnu Abidin, Iamam Haramain, Yusuf al-Qardawi. Pandangan orientalis barat juga ada seperti V. Fitzgerald, C.A. Nallino dan Schacht. Ada cerita sejarah tanah melayu dan banyak lagi.

Kesimpulan: Malaysia sebuah negara Islam tetapi pengamlan siyasah syar'iah tidak sempurna dan tidak menyeluruh.. Terdapat kecactan pada syarat perwakilan, ciri2 pemimpin, kaedah akad kontrak dan kuasa mendaulatkan Islam. Perubahan politik mesti terlebih dahulu perubahan terhadap akidah dan kefahaman umat. Boleh rujuk, dari sumber di bawah ye.

p/s: aku nak komen sikit pasal Dr Rozaimi dan Ust Mohit berdebat semalam. Aku nampak hujjah Dr kemas dengan penerangan maqasid syariah yang meletakkan hifz al-nafs tempat yang pertama. Aku sokong dengan kenyataan itu. Bab usul fiqh ini, Ust Mohit nampak tak kuasai ilmu ini. Jadi sebab itu pandnagan beliau, lebih kepada ulang-ulang kena berpandukan al-Quran dan al-Sunnah. Bagi aku yang tak pandai ini berpandangan, ilmu usul fiqh ni perlu dikuasai oleh agamawan kerana nak faham quran dan sunnah, kena tahu kaedah bagaimana nak istinbat hukum menjadi fiqh. Ilmu fiqh lain dan ilmu usul fiqh lain. Mungkin aku juga salah dalam penilaian aku ini. 

Tengah-tengah Dr Rora berhujah tetiba keluar kata ibn Bazz...eh..eh..eh kenapa Dr ambil pendapat ulama' Wahabi ini? Aku sempat terdetik, patut pun dia dipanggil wahabi. Mungkin beliau pun tak sedar sebab aku pada awalnya ada juga petik kata-kata Ibn Bazz ini. Nampak logik dan kena dengan selera kita yang ikut nafsu ini. hahaha Aku ini dah kena tembak kaw-kaw oleh seseorang bila aku tulis dalam komennya " saya tak tau nak bezakan siapa wahabi dan siapa tidak wahabi ". Lepas tu, memang kena peluru berpandu bertubi-tubi dia tembak aku. Aku hadap la. Tapi kan kesian pulak tengok agamawan bertelagah dalam live yang jadi pengadil netizen. Cadangan aku, perdebatan itu buatlah secara tertutup bersama agamawan lain. Bagi persediaan yang cukup. Nak panggil pakar2 di kalangan pensyarah pun ok. Ramai pakar sebenarnya tetapi lebih kepada penulisan dan kajian. Ini pandangan aku dan tidak mewakili sesiapa.


SUMBER:

1) Muhammad Firdaus Zalani & Anwar Fakhri Omar. 2019. Kepentingan Prinsip Siyasah al-Sharo'ah (kedaulatan Islam) di dalam Siyasah Syar'iyyah (Politik Islam). Jurnal of Advanced Research in Sicial and Behavioural Sciences 15, Issue 1 : 69-84.

2) Abdul Jalil Borham. 2013. Konsep Siyasah Syar'iyyah dan Pelaksaannya Dalam Konteks Malaysia. Kertas Kerja Seminar Kebangsaan Pelaksanaan Siyasah Syar'iyyah Dalam Konteks Masa Kini; Isu dan Cabaran, anjuranKUIM apda 21.02.2013 di Auditoriun Pujangga KUIM, Melaka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...