13 Ogos 2013

Atas Nama Cinta

"Susah nak elakkan andai terjebak dalam cinta monyet ni,"

"Jadi elakkan diri dalam perangkap cinta dusta,"

"Aku perlukan cinta ni,"

"Cinta Allah lebih utama dari cinta manusia,"

"Kau senanglah cakap. Aku tak boleh la kalau dia tak ade,"

"Dekatkan diri kepada Allah dan kuatkan diri untuk putus dengannya,"

"Alaaa...aku dah sayang giler giler kat dia ni,"

"Jika kau ada jodoh dengannya...insya Allah suatu masa nanti dia akan jadi suamimu,"

"Andai dia sudah bersedia menyuntingmu menjadi suami yang bertanggungjawab, dia akan memohon restu ibu bapamu,"

"Dalami ilmu. Lengkapilah diri dengan ilmu. Kelak kau akan tahu realiti dunia yang penuh fantasi,"

"Matlamat kita biar kekal hingga ke syurga bukan sehingga hujung nyawa sahaja,"

"Jadi amalan 'couple' ni...amalan ahli syurga ke?"

"Moga kita terhindar dari maksiat dan terhindar dari menanam benih yang rosak untuk generasi akan datang,"

Aku terpandang satu doa:

"Ya Allah, jauhkanlah aku dari perkara buruk...aku memohon kepadamu Ya Allah,  lamakanlah hubungan aku dengan dia...aku mohon kepadamu Ya Allah. Aminnn"

Doa untuk perkara haram?

Bacalah satu hadith Nabi saw daripada Abu Hurairah ra yang bermaksud;

Dari Abu Kuraib Muhammad bin al-’Ala’; dari Abu Usamah; dari Fudhail bin Marzuq; dari ’Adiy bin Tsabit; dari Hazim; dari Abu Hurairah katanya:

Rasulullah SAW bersabda:

Sesungguhnya Allah itu baik, ia tidak terima melainkan yang baik. Dan sesungguhnya Allah memerintahkan orang mukmin dengan apa yang ia perintahkan kepada sekalian rasul. Maka Allah berfirman: 

(( Wahai sekalian rasul! Makanlah dari yang baik-baik dan beramallah perkara yang baik. )) 

Dan Ia berfirman: 

(( Wahai sekalian orang beriman! Makanlah dari segala yang baik yang telah direzekikan kepadamu. )) 

Kemudian ia menyebutkan seorang lelaki yang jauh perjalanan, rambutnya kusut, mukanya berdebu menghulurkan dua tangannya ke langit:

”Wahai Tuhanku! Wahai Tuhanku! Padahal makanannya HARAM, dan mulutnya disuapkan dengan yang HARAM. Maka bagaimanakah akan diperkenankan (doanya) itu?"

Hadith sahih muslim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...