19 September 2016

Qarun, Fir'aun dan Hamman.

Tafsiran Surah Al-Ankabut ayat 39:

"Dan(Kami juga telah membinasakan) Qarun,  Fir'aun dan Haman,  dan sesungguhnya Musa telah membawa kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata,  lalu mereka bertindak angkuh di bumi dan mereka tidak sekali-kali luput (dari kebinasaan)"

Siapa Qarun?

Qarun adalah dari kaum Nabi Musa. Dia telah melakukan penindasan dan kezaliman terhadap mereka dengan kekayaan dan ilmunya. Dia tidak menghiraukan nasihat-nasihat supaya dia membuat kebaikan,  bersikap sederhana,  tidak melakukan kezaliman dan kerosakan.

Siapakah Fir'aun?

Fir'aun adalah raja yang zalim. Dia melakukan pelbagai jenayah yang amat keji dan berat. Dia memperbudakkan rakyat jelata dan memecahbelahkan merek dengan pelbagai puak. Dia bertindak zalim membunuh bayi-bayi lelaki kaum Israel dan hanya bayi-bayi perempuan sahaja dibenarkan yang dibenarkan hidup.

Siapa Haman ?

Haman pula ialah perdana menterinya yang mentadbir kerajaannya dan mengatur tindakan-tindakan jahatnya dan membantunya dengan segala tindak-tanduknya yang zalim.

Bagaimana kematian mereka?

Qarun mati ditelan bumi

Fir'aun dan Haman mati lemas di dalam lautan.

Seluruh mereka binasa dengan sebab-sebab kezaliman mereka.

SUMBER: Tafsir Fi Zilalil Quran oleh Sayyid Qutb. Diterjemahkan oleh Dato' Yusoff Zaky Hj. Yaacob. Jilid 7. Terbitan Pustaka Darul Iman. Muka surat 383.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...