13 Mac 2019

Demam Ujian dan MTQ

Saban setiap tahun, murid datang berganti-ganti. Diriku semakin tua. Mereka semakin remaja dan dewasa. Pelbagai masalah timbul apabila remaja ini ingin mencuba apa yang dipelajari, apatah lagi apa yang dilihat.

Batasan syariat perlu dijaga bermula dengan mengenal Allah. Itulah ilmu tauhid. Itulah cabang bagi mata pelajaran Usuluddin. Apabila kenal Allah, amalan yang dilaksanakan berdasarkan ilmu Fiqh. Ini salah satu cabang ilmu Syariah.
*******

Alhamdulillah, minggu ujian inilah berlangsungnya MTQ peringkat daerah. Tahniah bagi yang berjaya mendapat tempat.

Teringat adikku. Sekarang persediaan ambil STAM. Sebelum MTQ peringkat zon berlangsung, ayah hantar dia ke kelas tarannum. Ayah bayar RM65 sebulan atau sehari. Maaf aku lupa. Pihak sekolah tidak keluarkan duit untuk kelas ini. Ayah mahir dalam makhraj huruf dan hukum tajwid. Guru ayah ramai. Ada bangsa Melayu. Ada bangsa Arab. Jadi taranum, ayah tiada kemahiran itu.

Apabila adik masuk bertanding mewakili sekolah, dia dapat Johan. Melompat Ustazah dia. Mungkin terkejut. Wallahua'lam. Apabila adik masuk ke peringkat daerah, dia dapat naib johan. Johan dapat kepada rakan segurunya. Itulah pertandingan.

Usaha peserta dan kehendak peserta adalah paling utama. Guru sekolah hanya pengurus dan pemberi sokongan. Sekolah bagi galakkan dan laluan untuk bertanding. Tambahan lain di sekolah adalah sampingan. Didikan di rumah dan sokonga ibu bapa paling utama. Merekalah wira dan adiwira sebenar.

Selamat Hari Lahir untuk adikku yang pernah johan. Adik2 lain hebat-hebat juga. Jangan marah. Kebetulan MTQ hari ini, dapat tempat ketiga.

Tahniah untuk adik tingkatan 1. Tempat ke-3

Tahniah adik tingkatan 2. Naib Johan hafazan Perempuan. Ini pelajar yang berpindah dari sekolah lain.

Tahniah adik tingkatan 3. Tempat ketiga hafazan lelaki. Ini juga pelajar yang baru pindah dari sekolah lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...