03 Disember 2019

Hujan dan musimnya

Alhamdulillah. Kelas STT1 berjaya habiskan walaupun banyak kekangan yang melanda. Hari sabtu, hari yang aku akan cuba kosongkan. Kebanyakan hari sabtu, tidak diganggu kecuali hari terakhir. Aku pasti mendahului kelas. 

Hari jumaat hari terakhir sekolah biasa akudah balik kampung. Kali ini, aku lewatkan sedikit kerana ada kelas STT1 dan 'Family Day' warga sekolah pada hari sabtu. Permainan bowling tidak dapat aki hadiri kerana ada peperiksaan syafawi bagi kelas STT1. Rindu nak ke kelas ini. Harap tahun depan boleh sambung siri ke-2.

Selepas subuh hari ahad, lebih kurang 7.00 pagi aku bertolak pulang ke kampung. Aku singgah sekejap di rumah baharu abangku yang ke-2 dan ziarah abang yang ke-3. Kurang sikit penat memandu 5 jam secara berterusan. Terima kasih abang2ku.

Jam 6.00 petang, aku sampai di kampung. Banyak tempat aku berhenti apabila masuk negeri sendiri ini. Termasuk beli jagung.

Balik kampung, niat dihati nak masuk kelas menjahit express. Rupanya aku balik jadi tukang jahit si pengantin. Buruk pula rupa baju aku buat. Bila dipakai pada si pengantin, cantik. Masya Allah!

Sibuk buat persiapan adik menyebabkan masaku penuh terisi dengan perkara berfaedah. Kali ini aku sangat berlapang dada hasil nasihat sahabatku, Ecah. 1 Disember 2019 tarikh majlis walimahtul urusnya. Aku tak dapat hadiri. Semoga kekal bahagia hingga ke syurga. Terima kasih Ecah. Rasa macam jumpa kaunselor dari Jabatan Agama pula. 

Majlis adikku bakal berlangsung tak lama lagi. Apa yang aku harapkan adalah majlis dapat berlangsung dengan lancar. Ini kali pertama majlis walimah di rumah ibu bapaku. Kali pertama kenduri sebelah perempuan. Harap mak bertenang terutama musim hujan. 

Air dalam rumah tingkat bawah dah masuk setinggi betis orang dewasa. Mencabar juga hujan kali ini. Allahumma soyyiban nafi'an, warizqan wasi'an waamalan mutaqabbalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...