17 Oktober 2020

Pentingkah SPM?

Baru-baru ini, seorang influencer telah memuat naikkan keputusan SPMnya yang hanya lulus BM dan sejarah. Dia dapat sijil asbab 2 mata pelajaran itu. Kemudian dia mendapat kecaman dari beberapa pihak termasuk netizen Malaysia. 

Tidak lama selepas itu, aku terbaca bahawa setiap tahun dia kongsi keputusan SPM tetapi kenapa viral sekarang? 

Dia menjelaskan bahawa ibu bapanya kecewa dengan keputusan itu. Dia cuba mengembirakan mak ayahnya dengan daftarkan diri di Kolej Komuniti dalam bidang akaun. Jika aku tak silap. Keputusannya memang gempak! hebat! Hampir semua keputusan peperiksaan adalah A. Alhamdulillah, dia dapat membuatkan mak ayahnya gembira. Itulah hadiah berharga setelah dia gagal dalam SPM. 

Ramai salah faham termasuk aku. Jadi gambar sahaja tidak cukup untuk sampaikan maksud kecuali dengan tulisan sebagai penjelasan.

Nasihatku kepada calon SPM, buatlah yang terbaik dalam SPM. Jika kita dah berusaha, tetap gagal, jangan putus asa. Mungkin anda cemerlang dalam kemahiran tetapi tidak dalam akademik. Teruskan belajar. Teruskan minat untuk menceburi apa jua bidang. Yang pasti, jangan susahkan mak ayah untuk menanggung makan minum kita pada masa akan datang. Jaga akhlak, jaga perkataan. Tidak cemerlang akademik, akhlak tetap terjaga.

Jika anda cemerlang SPM, anda banyak peluang untuk mencari ilmu secara formal daa mendapat tajaan dari pelbagai pihak. Teruskan kecemerlangan anda seiring akhlak yang baik. Tanpa akhlak, kecemerlangan anda adalah sia-sia.

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...