01 Disember 2020

Takshilul Awlawiyyat

Keaslian/ prinsip / dari mana datangnya Fiqh Awlawiyyat?

Perbahasan ini membentangkan contoh untuk meraikan awlawiyat dalam syariah Islam(kehidupan muslim) dari sumber pertama atau asal : Al-Quran, sunnah Nabi yang mulia sebagaimana yang telah disebut beberapa contoh daripada kata-kata ulama'...

Begitu juga wajib tanwiyyah bahawa ia todak menyentuh tentang masalah khilaf fiqhiyyah. Contoh yang dibawa untuk bagitau perbincangan yang diberikan adalah contoh yang terangkan idea atau diterangbuntuk difahami. Contoh yang disebut atau disenaraikan berkaitan dengan ulama', sekadar menjalankan perbahasan dan perlu merujuk kepada kitab fiqh.

Contoh dari Al-Quran untuk menjaga awlawiyyat (keutamaan/ kepakaran/kelayakan)

Pengkajian dalam Al-Quran didapati bahwa awlawiyyat tidak datang dengan arahan yang mutlak, tidak kira masa dan tempat dan individu. Segala arahan dan anjuran datang dengaa isyarat yang jelas dengan mengambil kira masa dilaksanakan san menentukan alternatif yang sesuai bersama keadaan mukallaf. Ini dianggap aplikasi mengikut situasi berkaitan perkara syariah yang dinamakan meraikan awlawiyyat iaitu metode yang berjalan di atasnya Al-Quran dalam menyelsaikan isu semasa yang mendtang. Paling penting dari yang penting dan contohnya antara penjagaan ke atau kemuharatan kemudian berpjndah kepada mencapai hajjiayat daa seterusnya tahsiniyyat.

Telah datang beberapa ayat untuk meminda prinsip awlawiyyat seperti prinsip dan pemikiran yang umum tanpa mengkhususkan masalah yang umum dan hukum juz'e. Ia baayak dalam Al-Quran. Contohnya dalam surah Abasa. Kisah ini masyhur ketika itu, mala surah ini menggambarkan kepada kita bahawa ketika Rasulullah berada dlaam satu majlis, baginda berdakwah kepada Allah dan berhasrat Allah bagi hidayat kepada pemimpin Quraisy. Apabila datang Ummu Al-Makhtum dalam keadaan buta. Ummu Makhtum datang mengadap Rasulullah tetapi Rasulullah tidak memndang kepadanya dan membuat pandangan tidak suka sebab sedang mementingkan perkara yang dikhuatiri dengan memberi tumpuan kepada pemimpin itu, maka turunlah surah ini.

Ini adalah teguran Allah kepada Rasulullah dengan mengatakan cara Rasulullah itu salah. Apabila dia masalah bertembung, sepatutnya utamakan mana yang diyakini. Pemimpin tidak semestinya dapat hidayah, tetapi Ummu Makhtum memanng dah dapat hidayah.

Maka ayat Al-Quran ini bukan semata-mata menjelaskan hakikat bagaimana  muamalah individu dari manusia lain? Sebagaimana makna terdekat dalam kisah Ummu Makhtum, tetapi boleh pergi lebih jauh lagi iaitu bagaiman menyeimbangkan manusia begi erkara kehidupan dan bagaimana mendahulukan yang Awla? dan dari mana pegaagan nilai yang boleh seimbangkannya? Inilah penilaian yang ditentukan Allah yang tidak diketahui oleh manusia. maka ini mencela dengan sebab menguruskan pertembungan yang utama maka kepentingan dan kesibukan dengan persoalan Ummu Makhtum tentang Islam dan perkara yangbperlu didahului daripada sibuk dengan orangbkafir dan ini pertembungan yang danbil kira dalam keseimbangan dari Allah.

Ayat ini datang untik menjaga prinsip awlawiuuat dengan cara mebandingkan antara dua maslahah fiqhiyyah dan mendahulukan hukum  ini berbanding hukumhakam yang lain bersama isyarat yaag jelas dengan mmngikut masa bagi setiap keadaan. Datang beberapa ayat dengan hukumnya terhimpun alternatif dengan mendahulukan hukum hakam dan mendahulukan sebahagian yang lain. Ia terbahagi kepada dua bahagian:

1) mendahulukan perkara yang lebih afdal dri segi amalan dan menjelaskan perbezaan mengikut martabat atau kedudukan

2) mendahulukan perkara yang lebih afdhal antara manusia dan menjelaskan perbezaan dua martabat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...