30 November 2020

Penggunaan Serbuk Plasma Darah

Darah: cecair khusus yang memainkan fungsi penting dalam mengangkut sel-sel yang ada di dalam tubuh manusia dan haiwan. Bahagian darah yang cair dari darah yang mengandungi elektrolit, nutrien, vitamin, hormon, faktor pembekuan dan protein

Produk makanan yang mempunyai kecenderungan tinggi untuk digabungkan dengan darah. Sebagai contoh, dalam penyediaan sosej, darah binatang dimasak dengan pengisi (daging, gandum lemak) hingga cukup pekat untuk membeku ketika disejukkan. Dalam kes ini, darah babi dan lembu paling kerap digunakan. 

Darah juga digunakan sebagai pengental dalam sos dan puding kerana kemampuannya memberikan rasa atau warna pada daging. Selain itu, darah telah digunakan sebagai bahagian kuah untuk sup dan rebusan. 

Plasma darah daging sama ada dalam bentuk pekat atau hidrolisis telah digunakan sebagai bahan dalam produk berasaskan surimi untuk meningkatkan kualitinya. Sekumpulan penyelidik melaporkan bahawa pekat protein plasma daging dapat memperbaiki pembentukan gel surimi dan menyebabkan tekanan ricih torsi meningkat dan ketegangan gel surimi. Peningkatan sifat fungsional surimi dengan penambahan daging-plasma disimpulkan disebabkan oleh penghambatan aktiviti enzim proteolitik kerana penggunaan darah yang banyak dalam produk makanan, pengguna Muslim terdedah terhadap penipuan dan pencerobohan. Pembekal makanan cenderung memasukkan darah ke dalam produk makanan mereka untuk tujuan ekonomi tanpa label yang betul. Ini telah meningkatkan kesedaran pengguna Muslim terhadap kesucian produk makanan yang dijual sekarang. 

Di kebanyakan negara eropah, pilihan makanan khasnya produk industri daging, dibuat dengan menggunakan plasma darah yang boleh didapati di kedai daging dan pasar raya . Teknologi untuk pengumpulan darah, pemeliharaan dan pemprosesan, serta peralatannya diperlukan, memuaskan, terkenal dan tersedia secara umum.(C. W. Dill 1964)

Plasma darah mempunyai kemampuan melarut dan pengemulsi yang tinggi, kelikatan yang rendah serta kemampuan untuk membentuk gel yang kuat dan menambah baik tekstur dan menjadi pengikat dalam penghasilan produk makanan moden. Ia juga merupakan alternatif protein yang murah bagi pengganti lemak dalam penghasilan produk daging rendah lemak. Walau bagaimanapun, kajian mendapati plasma darah mengandungi pelbagai mikroorganisma dan hasilan metabolisme yang berkemungkinan merbahaya akibat daripada toksin dan protein darah. Kini, terdapat pelbagai kaedah pengesanan yang boleh dijalankan untuk mengesan plasma darah dalam makanan bagi menentukan status halal. Terdapat dua pandangan berkenaan hukum penggunaan plasma darah, pandangan pertama bersependapat, penggunaan plasma darah dalam produk makanan adalah harus jika telah berlaku proses istihalah yang sempurna. Manakala pandangan kedua, mengharamkan plasma darah kerana ia adalah proses tidak sempurna (istihalah fasidah). Oleh itu, penentuan hukum terhadap istihalah dalam penghasilan plasma darah mestilah menepati kehendak syariat Islam di samping memastikan hukum berkaitan isu ini tidak ketinggalan zaman (Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim et al. 2017)

SUMBER

HALAL ISSUES ON THE USE OF BLOOD IN FOOD PRODUCTS | INSTITUT PENYELIDIKAN PRODUK HALAL (upm.edu.my)

C. W. Dill.  1964. Use of Plasma in Edible Meat Products. 29th Annual Reciprocal Meat Conference of the American Meat Science Association, 1976 100(916): 239–240.

Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim, Nur Asmadayana Hasim, Rizafizah Othaman, Mohammad Zaini Yahaya, Rozida Khalid, Muhammad Adib Samsudin & Diana Mardiana Mat Zin.  2017. Plasma Darah dalam Makanan daripada Perspektif Islam dan Sains 46(10): 1779–1787.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...