11 Disember 2020

Cara nak cari hadis online.

 Apakah anda belajar takhrij hadis? Aku sendiri tak pernah belajar takhrij hadis dan pernah dengar tentang takhrij hadis. Mungkin ramai kata aku tipu. Eh..kan dulu dah belajar masa diploma? Oh. mungkin aku dah lupa. Bila dah masuk ke pengajian terkini, aku terasa aku tidak tahu apa-apa.

Pengunaan apps dalam internet. Guna pdf. Aku sendiri kekurangan kitab hadis ini. Jika guna internet, insya Allah, aku boleh explore sendiri. 

Berkaitan dengan takhrij hadis secara terperinci, boleh la cari guru dalam bidang hadis. Aku sendiri tak berani nak tulis. Bimbang lari maksud sebab kurang arif tentang bidang hadis ini. Aku lebih kepada penulisan ilmiah atau penulisan akademik. Jika tengok kepada tulisan aku selama ini, aku hanya tulis ikut hati dan idea sendiri. 

Perisian hadis menggunakan teknologi. Perlu download apps bagi sumber dibawah. Ada yang berbayar dan free. Ini untuk rujukan sendiri dan aku belum terokai cara penggunaan apps ini.

1) LIDWA : Dapatkan Ensiklopedi Hadits - Kitab 9 Imam (lidwa.com)

2) semakhadis.com : Semak Hadis – Semak Dulu Sebelum Sebar

3) dorar.net : الدرر السنية (dorar.net)

4) sunnah.com: Sunnah.com - Sayings and Teachings of Prophet Muhammad (صلى الله عليه و سلم)

5) maktabah syamelah : الرئيسية • الموقع الرسمي للمكتبة الشاملة (shamela.ws)

Keutamaan adalah merujuk Kutub Tis'ah.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...