28 Februari 2021

Ahkam Sultaniyyah 1

Mukaddimah

Kitab al-Ahkam al-Sulthaniyyah wa al-Wilayat al-Diniyyah mengandungi asas dan kaedah-kaedah yang terlaksana atas kerajaan Islam dari aspek akad kepimpinan, kefarduannya, syarat pemilihan baginya dan Wilayat yang diuruskan dengannya. Dalam kitab ini menjelaskan secara sempurna bagi sistem kerajaan seperti kementerian, jenis-jenisnya dan Imarah dan syarat yang diambil kira di dlaamnya, perundnagan dan penghukuman, pemelihara keturunan dan wilayah solat, haji, zakat, pembahagian fai,  jizyah, kharaj dan kehidupan kematian dan pengeluaran air dan perubatan, al-arfaq, pembahagian tanah , harta maadin, peletakan al-Diwan, Hudud dan hisbah dan sebagainya daripada cabang pentadbiran yang khusus.

Sumber utama kitab ini adalah  al-Quran dan al-Sunnah. Kemudia ia dipecahkan dalam kitab-kitab Fiqh kecuali dikumpulkan dalam kitab al-Ahkam al-Sulthaniyyah yang ditulis oleh seorang hakim, Abi Yu'la Muhamad ibn al-Husayn al-Farra'.

Kedua-dua kitab ini  banyak bab-bab dan cabang hampir serupa. Penulis telah memperbaiki peletakan dan sebab persamaannya. Allah mengetahui bahawa kedua-dua kitab ini bersumber dari Kitab al-Amwal oleh Abi Ubaid al-Qasim ibn Salam dan Kitab Kharaj ditulis oleh Qudamah Ibn Jaafar dan Yahya ibn Adam al-Qurshiy dan sebaginya.

Kitab Abu al-Hassan al-Mawardiy lebih baik dari Kitab al-Farra'. Pendapat yang disebut adalah pendapat yang bukan dari Mazhab Syafii iaitu daripada ulama' mazhab lain. Kebanyakan darinya merujuk ayat-ayat al-Quran dan hadis Nabi dan Syair.

Adapun sebab penulisannya, maka diringkaskan dalam mukaddimahnya dengan berkata:

"Apabila al-Ahkam al-Suthaniyyah menguasai perkara yang lebih berhak dan tidak difahami dalam semua hukum yang diputuskan oleh mereka berkaitan melayari bersama kesibukan dalam politik dan pentadbiran, aku memilihnya bagi mematuhi dalamnya yang biasanya ditaati, untuk mengetahui mazhab2 fuqaha' dalamnya bagu memenuhinya  dan dipenuhi keadilan dala pelaksanaan dna penghukuman dan pengetahuan yang disifatkan mengambil dan memberinya dan aku memohon Allah sebaik-baik pengetahuan dan mendorong kepadanya taufiq dan hidayah dan cukuplah Dia sebagai saksi.

Tidak mengapa bahawa kita tunjukkan di sini bahawa penulis banyak berpegang kepada banyak hadis dhaif. Aku lebih suka dia gunakan dirinya kerana dalam Kitab Sahih sangat memerlukan.

Pengetahuan dalam kitab ini.

Kitab ini terhad kepada dua perkara;

1) Meletakkan garis panduan (parameter) kepada nas yang lengkap. Dalam banyak cetakan buku tidak terdapat darinya yang mungkin dianggap nas dengan banyaknya penyelewengan dan pembetulan yang berlaku padanya dan memberi kesan kepada keperluan membuat nota kaki yang tidak berfaedah sebagaiamn di buat oleh beberapa cetakan dan ulang cetak. 

Maka telah mula dalam setiap pandangan bahawa cetakan buku tidak berbeza kecuali pengulangan yang lama tanpa dibuat kesahan dalam mensahihkan nas. 

Jika cenderung kepada penthabitan maka didatangkan dua naskhah darinya dan membandingkan antaranya untuk menjelaskan keapda kalian kebenaran kata-katanya. Ambil contoh cetakan Mesir, cetakan Dar al-Kutb al-ilmiyyah atau cetakan dar al-kutb al-arabiy, kita akan dapati pengulangan cetakan yang ada kesalahan, kelemahan ini akan dinaqalkan oleh orang yang tidak tahu

2) Mengeluarkan hadis nabi yang mulia dan menyebut darjat kesahihannya. Begitu juga buku ini merangkumi sekumpulan hadis-hadis yang tidak sahih, maka ia menjadi kelaziman ke atas pengulangan cetakan yang menjelaskan tingkatan atau darjat kesahihan. Kadang menjadi kejahilan pentahqiq yang lalu kecuali satu penulisan yang dilakukan ada kelemahannya.

p/s : terjemahan huru hara. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...