28 Februari 2021

Hukum Zimmi dan Musta'min di Negara Islam 1

 Pendahuluan

Setiap maza dan zaman, masyarakat Islam akan berada bersama bukan Islam. Hal ini menghairankan kerana Islam tidak memaksa seseorang untuk masuk Islam dan tidak menghalang orang muslim daripada hidup bersama orang yang berbeza kefahaman akidah dan agama. Mereka memahami  bahawa semuanya adalah hamba Allah dan walaupun bukan dari ikatan keimanan secara tetap bersama bukan Islam dan menolak kehidupan berkongsi dengan mereka dalam naungan negara Islam.

Realiti hari ini, ilmu Allah mendahului perkara yang akan berlaku maka syark tidka mnegabaikan dari menyusun sistem hubungan dengan bukan Islam dalam negara Islam sama ada hubungan bersama orang Islam atau hidup dalam dikalangan mereka. Begitu juga orang bukan Islam kedudukan mereka  pada pandangan syarak dari segi hukum dan perkara berkaitan orang Islam. Pandangan fuqaha' yang tersediakan dalam tajuk ini sedikit sebanyak berada dalam pelbagai buku yang berselerak/ bertaburan dalam bab-bab fiqh yang berbeza dan tidak ditulis satu persatu- yang diketahui oleh penulis- semua kitab ini terkumpul dalam bab ini (buku ini).

Untuk itu, penulis berminat menulis tesis tajuk ini dalam buku Ahkam al-Zimmiyyah wa al-Musta'minin fi Dar Al-Islam' (Hukum-hakam Zimmi dan musta'min dalam negara Islam).

Hakikatnya tajuk ini penulis berusaha semampunya untuk menunjukkan dan menjelaskan kepada manusia bahawa syariat Islam bagi umat Islam ada kaitannya dengan agama dan undang. Ia di nisbahkan orang bukan Islam terikat dnegan undang-undang selagi mereka hidup dalam negara Islam. Terdapat kebaikan buat mereka yang dikelilingi oleh perundangan supayaa mereka mengetahui dari aspek syariat Islam.

Tajuk ini paling penting bagi meluaskan pemikiran dari pelbagai sudut. Penulisan ini mendapat bimbingan dari  gurunya, Muhamad Salam Madkur. Beliau menyediakan dari sudut pandangan beliau kecuali saya sangat berminat dengan perbincangan tajuk ini mampu dengan sendirinya untuk menunjukkan gambaran yang jelas yang berfokus kepada bukan Islam dalam negara Islam yang membawa kepada penyediaan tajuk ini dalam semua aspek. Saya memohon kepada beliau untuk bawa tajuk ini keseluruhannya dalam tesis ini dan saya mempertahankan tesis ini dengan harapan penulisan ini diterima oleh beliau.

2- Saya telah berazam dalam perbahasan ini menjadi dasar undang-undang syariat. Saya akan mengabungkan hukum hakamnya sebagaiman yang ada, tidak mengikut hawa nafsu, tidak membawa apa yang tidak sepatutnya dibawa dan tidak mengatakan apa yang tidak dikatakan. Oleh itu, saya berpegang bahawa kitab ini dapat menjelaskan tentang syariat Allah yang tidak boleh ditukar ganti dan diseleweng. Perbahasan ini  merupakan amanah dengan mengasingkan dari hawa nafsu.

Telah disebut dalam permasalahan yang dibahaskan, ada pandangan mujtahid yang diletak atasnya kerana pendapat mereka bersandarkan keapda ijma' atau nas-nas yang qat'e yang thabit dan pendalilannya dianggap benar dari sudut pentafsiran nas dan pemahaman syariat dan pengistinbatan hukum dari dalilnya. Ia termasuk dalam lingkungan ijtihad yang diterima yang diharuskan untuk berhujjah sebagaimana keharusan mentarjihkan pendapat apabila wujud perbezaan pendapat. 

p/s: hanya untuk rujukan pemilik blog. ini adalah terjemahan spontan dan mempunyai kelemahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...