08 Februari 2021

Ibnu Hazm

Aku sebenarnya tak tau cara nak cari teori yang sesuai untuk kerangka teoritikal yang aku perlu tulis. Puas aku baca tapi tak satu pun aku faham. Entah la. Aku tak tau apa aku nak buat bila aku masih gagal cari teori. 

Ada yang kata teori ni perlu ada nama tokoh yang cetuskan idea tu. Aku cuba google. Download jurnal. baca dan terus baca. Tak satu pun aku rasa kena dengan kajianku. Aku cuba guna keyword 'tokoh pemikir Islam', tokoh pemikir pengurusan. Aku jumpa beberapa nama. Last aku jumpa Ibnu Hazm. Luasnya ilmu ini sehinggakan aku tak kenal siapa tokoh ni. Aku pecah kepada beberapa tema untuk tahu tentang tokoh ini.

Biodata.

Nama lengkap Ibnu Hazm ialah Abu Muhammad Ali ibnu Abu Umar ibn Said ibn Hazm al-Qurtudi al-Andalusi. Ada iras2 Imam Shatibi kan. hehehe.

Kita sambung lagi...

Ibnu Hazm dilahirkan pada akhir bulan Ramadhan 184 H ( 994M) dan dari kalangan keluarga yang kaya raya. Nama ayahnya Abu Umar Ahmad, seorang keturunan Parsi dan merupakan pembesar Parsi. Ketika ini adalah dalam pemerintahan Hajib al-Mansur Abu Amir Muhammad ibn Abu Amir al-Qanthani (wafat 192H) dan Hajib Abdul Malik al-Mudzaffar (wafat 399H/ 1009 M)

Sejak ibunya wafat,Ibnu Hazm membesar dalam istana bersama pengasuhnya tang terdiri daripada wanita yang terpelajar. Merekalah yang mendidik Ibnu Hazm. Mereka mengajar baca, tulis dan memahami maksud al-Quran serta pelbagai syair. Arab. Kehidupan dan dunianya hanya di istana dan tidak mengenal dunia luar serta masyarakat Cordova yang merupakan kota metropolitan. 

Ibnu Hazm kemudiannya diserhka kepda Abu Ali al-Husain bin Ali al-Fasi, seorang ulama' yang memberi kesan kepada kehidupannya sama ada dalam bidang keilmuan, amali mahupun kearkannya. Di bawah bimbingan gurunya ini, Obnu Hazm mulai menuntut ilmu secara intensif dengan menghadiri pelbagai majlis ilmu baidalam bidang agama ataupun bidang umum.

Ibnu Hazm mula belajar hadis dari Amir al-Jasur ketika usia 16 tahun. Ketika itu, hadis dan fiqh merupakan dua bidang ilmu yang berkaitan sehingga dapat dikatakan bahawa Ibnu Hazm mempelajari ilmu fiqh pada masa yang sama. 

Ibnu Hazm mempelajari ilmu dari ulama' lainnya sama adad ketika menetap di Cordova atau ketika dalam pengembaraan di pelbagai kota hingga ke Moroko. Ibnu Hazm dapat pelbagai ilmu seperti tafsirm hadis, fiqh, usul fiqh, teologi (akidah), perbandingan agama, bahasa, sastera dan falsafah. Bila sebut falsafah, aku terasa Ibnu Hazm setaraf dengan pemikir Aristotal dan Imam Al-Ghazali. Ini baru terfikir. Abaikan jika tiada kaitan.

Hasil ilmu pengetahuan Ibnu Hazm ini adalah faktor bapanya yang sukakan ilmu pengetahuan disamping ketekunan dan kesungguhan beliau mengausai ilmu serta kecerdasan luar biasa. Ya la kan. Mula-mula Ibnu Hazm bermazhab Maliki, kemudian mazhab Syafie dan akhir sekali Ibnu Hazm adalah ketua Imam mazhab al-Zohiri. Mazhab al-zhohiri masih lagi Mazhab bawah Ahli sunnah wal al-Jamaah. Kenapa aku sebut ASWJ? Sebab ada satu persoalan aku kepada seseorang tentang aku tidak tahu apa itu wahabi dan aku tak kenal siapa wahabi walaupun aku pernah pergi Daurah Murshid tentang Penyelewangan Wahabi dan diberi hadiah buku tentang wahabi. Aku dah baca habis tapi masih aku tak nampak. Betul ke mufti tu wahabi? betul ke ustaz itu wahabi. Sepanjang pembacaan aku, kata-kata ceamah dia tak nampak pun wahabi. Jadi aku sekadar baca tanpa faham. 

Ada satu kuliah yang aku hadir secara google meet dalam subjek Fiqh Awlawiyyat dan Maqasid al-Shariah, tiba-tiba guruku cakap bab tazahum. Masa ini line internet putus-putus. Rupanya kawan sekuliah tanya pasal kenapa pasal tazahum kita ambil kitab Syiah? Guruku jawab "kita tiada sumber lain kecuali kitab syiah yang bukukan tentang tazahum. Kalau tanya aku pasal tazahum, aku krik-krik tak boleh jawab. Masa peperiksaan online, keluar tajuk tazahum. Aku hanya goreng sahaja. Lepas itu internet lost. Hilang tak dapat dikesan. Aku wasup guruku dan biau buat tambahan masa. Rupanya aku kena jwab semula dari awal. Jadi aku tak tau apa yang aku jawab selepas itu.Yang pasti aku hanya nak submit. Yang best lagi, kawan aku syok jawap satu soalan sebab masih berbaki satu soalan yang dia jawab. Akhirnya, tak sempat submit. Kira tak jawab. Perenggan ini selingan je. hehehe

Kita sambung lagi...

Ibnu Hazm ni mengikut jejak ayahnya yang jadi wazir dalam tiga pemerintahan iaitu Khalifah Abdurrahman IV al-Murtadha yang jadi pembantu Umayyah, Pemerintahan Khalifah Abdul Rahman V al-Musthansir dan pada masa pemerintahan Hisyam al-Mu'tad. Ibnu Hazm memang terlibat secara langsung dalam situasi politik bagi menghadapi seranagn Bani Hammud yang cenderung keapda Syiah dari Maghribi yang digulingkan oleh bani Umayyah di Andalusia.

Ibnu Hazm ini tidak terlibat dalam pentadbiran negara, tetapi menjadi pengajar dan penulis hingga akhir hayatnya. Beliau wafat di desa Manta Lisham, dekat Sevilla.

Setelah tumbangnya Dinasti Umayyah dan kegagalan bidang politik menyedarkannya untuk kembali tekun dalam dunia keilmuan secara lebih serius dan intesif sehingga membawanya ke puncak keilmuan dan mengukir nama dalam perkembangan intelektual Islam.

Pada awalnya Ibnu Hazm menganut mazhab Maliki yang merupakan mazhab rasmi negara. Jika di Malaysia, mazhab rasminya adalah mazhab Syafie termasuk dalam perundangan Islam.  Sama juga di Andalusia ni. Lagipun Ibnu Hazm ini mendapat pelajaran awal dari gurunya yang bermazhab Maliki seperti Abdullah bin Dahundan Ahmad bin Jasur dengan mempelajari kitab Muawatta', karangan Imam Malik. Secara tak langsung Ibnu Hazm belajar Hadis dan Fiqh.

Kemudian, Ibnu Hazm beralih ke mazhab Syafie kerana masih dalam proses mencari bagi mematangkan diri dan pemikirannya. Ini memperlihatkan ketidakpuasan hatinya terhadap sikap ulama' dan masyarakat bertaklid secara fanatik. Obses sangat ni bahaya tau. hahaha. Ini dapat dilihat dalam reaksi mereka ketika perdebatan dan perbezaan pandangan Ibnu Hazm di Valencia dengan menyatakan 'Ini bukan mazhabmu!'

SUMBER:

Choiriyah (2016) Pemikiran Ekonomi Ibnu Hazm.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...