Ulum Aqliyyah terbahagi kepada empat iaitu Usul Fiqh, Ilmu Kalam, Ilmu Fiqh, Ilmu Mantik dan ilmu falsafah (umum). Ilmu ini dari akal manusia dengan pengetahuan sedia ada. Pengetahuan ini bermula lahirnya dan wujudnya manusia sejak nabi Adam a.s. Pengetahuan tersebut bersifat pasti dan daruriyyat serta ada dalam pemikiran setiap insan. Qawanin Aqliyyah (undang-undang akal) seperti qanun al-huwiyyah (paling utama) iaitu qanun zatiyyah. Alif wa alif. Setiap sesuatu yang maujudat, ada zatnya. A=A. Qanun al-Huwiyah adalah asas kepada semua pemikiran logik atau ilmu aqliyyah. Daripada sini, ia akan membuat kaedah pembuktian berdasarkan kewujudan sesuatu perkara, al-asya’ al-thabitah atau hakikat al-thabitah (hakikat sesuatu itu adalah tetap, wujud) atau dipanggil qanun al-huwiyah. Contohnya air itu wujud dengan dapat dirasai dengan tangan, dengan minum. Hakikat thabitah supaya tidak mudah dipertikaikan oleh orang lain.
*Qawanin Al-Daruriyyat dalam ulum Aqliyyah. Pertama; Qanun al-Huwiyyah. Kedua; Qanun Illiyyah. Maksudnya setiap sebab ada musabab, setiap perkara ada puncanya. Qanun al-Huwiyyah adalah asas dan Qanun Illiyyah adalah penguat kepada Qanun al-Huwiyyah. Setiap yang wujud mesti ada pencipta. Ketiga; Qanun al-Naqidan La Yajtamian iaitu suatu benda yang bertentangan seperti hidup dan mati tidak akan bertentang. Qanun al-Naqidan La Yajtamian menguatkan lagi Qanun al-Illiyyah dan Qanun al-Huwiyyah. The Law of Identity. Qanun al-Naqidan La Yajtamian La Yartafi’an tiada pertentangan dan percanggahan dan tidak terangkat. Perbincangan dalam ilmu Mantik berkaitan dengan ‘akas, tadakhul, tabayun dll.MUKADDIMAH
Ilmu Mantik bukan dari produk akal orang
Muslim (sudah wujud sebelum kerasulan) sebagaimana dalam Ilmu Hadis, al-Fiqh,
Usul dan sebagainya dari ilmu-ilmu yang terhasil dari pemikiran Islam yang asal/sebenar
(cth: ilmu faraid).( Ilmu mantik wujud apabila wujudnya manusia berdasarkan
kemampuan akal manusia). Ilmu Mantik adalah ilmu yang asing dari sistem pengetahuan
pemikiran Islam dan diambil dari peninggalan orang-orang Greek (Yunani) Klasik
yang kembali kepada ahli falsafah terkenal Aristotle. Kemudian sampai kepada
kita melalui aktiviti penterjemahan secara besar-besaran terhadap peninggalan
Greek yang berkembang pada pemerintahan Khalifah Abbasiyyah al-Makmum (Anak
kepada Khalifah Harun al-Rasyid) yang mana mengambil peranan mengusahakan pusat
peradaban di Jundisabur (Bayt al-Hikmah) dan mengembalikan kepada kekuatannya
selepas Kisra Anushiran yang memegang tampuk pemerintahan Sasania.
Selepas masuknya Ilmu Mantik ke dalam dunia
Islam melalui pintu politik (atas dasar pemerintahan) ditukarkan menjadi
Falsafah Islam bermula dengan al-Kindi, al-Farabi, Ibnu Sina. Kemudian pada
kurun ke-5 hijrah, berlaku Islamisasi Ilmu Mantik yang disusun oleh Abi Hamid
al-Ghazali. Islamisasi ini bukan bermaksud masuk perbahasan agama dalam Ilmu
Mantik, tetapi membawa maksud membersihkan ilmu Mantik dari masalah yang
bercanggah dengan agama Islam yang mana Imam al-Ghazali menolak ilmu falsafah
Yunani yang bercanggah dengan falsafah Islam. Kemudian selepas itu, masuknya
Ilmu Mantik dalam setiap bidang ilmu Islam pada awalnya dalam Sejarah Islam
Klasik di tangan Imam al-Ghazali sendiri yang mana menyatakan dalam [1]mukaddimah
Kitab “al-Mustasfa” bahawa “sesiapa yang tidak mendalami atau menguasai
Ilmu Mantik, maka tidak terpakai ilmunya ”. Oleh itu apalikasi atau penggunaan
Ilmu Mantik dalam semua ilmu-ilmu Islam dan dikuatkan oleh ulama’-ulama’ Islam
yang menambah perbahasan Mantik yang tidak diketahui oleh orang Yunani dan
bukan Parsi.
Kitab yang ada pada tangan pembaca bukan suatu pembaharuan kecuali dua kataegori;
- Mudah dan senang kerana kebiasaannya dalam uslub atau gaya bahasa kitab ini ada penjelasan bagi memudahkan kefahaman pembaca.
- Terkandung contoh-contoh baharu dan berkaitan dengan ilmu-ilmu moden berbanding contoh-contoh klasik yang memenuhi kitab mantik terdahulu dan mempunyai nilai yang lain (mampu beri kepada pembaca dalam pelbagai ilmu lain). Ia membolehkan pembaca menjadikan mantik sebagai alat dalam ilmu-ilmu lain bagi mengelakkan pembaca dalam pemikiran yang sempit.
[1] Kata
Imam al-Ghazali “ilmu semuanya bermula dari ilmu mantik. Barangsiapa yang tidak menguasai ilmu Mantik, maka ilmunya tidak
dipercayai”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan