11 November 2017

Allah Sebaik-baik Penjaga

Sejak bulan April, aku telah drive kereta myviku balik kampung. 500 km sehala. Bayangkan 3 kali aku balik.

Awal bulan Nov, aku buat major service di pusat servis perodua. Kali pertama selepas kemalangan bulan 4.

Apa yang mengejutkan, tangki radiator untuk sejukkan enjin tiada. Aku tidak tahu fungsi tangki itu. Selepas dijelaskan oleh pihak perodua, inilah kefahamanku. Jika tiada tangki ini, enjin kereta akan panas melampau.

Terus aku telefon tempat baiki kereta sebelum ini. Tempatnya tidak jauh dari pusat servis perodua. Dia datang tengok. Dia juga hairan. Tak mungkin you tak balik kampung. Takkan you ini kali pertama you servis sejak bulan 4. Itulah kata-kata yang sempat terakam dalam minda terkejutku.

Bila fikir semula secara logik aku akan hadapi masalah dalam perjalanan jauh ini. Allah masih peluang kepadaku untuk terus hidup.

Sejak kemalangan itu, aku selalu ikut pesanan ayah. Baca selawat. Baca doa pelindung ayah bagi.

بسم الله الشي لا يضر مع اسمه شئ في الارض ولا في السماء وهو السميع العليم 7x

اللهم انت ربي لا اله الا انت عليك توكلتُ وانت رب العرش العظيم،
ما شاء الله كان وَمَا لَم يَكُنْ ،لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم،
بسم الله ذِي الشَّأْنِ ،عظيمِ البُرْهان، شديد السلطان، ما شاء الله، كان اعوذ بالله من الشيطان،
حسبي الله لا اله الا هو عليك توكلتُ، وهو رب العرش العظيم، لا حول ولا قوة الا بالله.

Baca ma'thurat sambil memandu.

Pagi kemalangan berlaku, ayat kursi sangkut. Tak dapat habiskan. Aku buka radio untuk hilangkan perasaan 'tak sedap hati'. Terus kena langgar dari belakang.

Jadi, hati-hati memandu. Allah sebaik-baik pelindung. Allah tahu apa yang kita perlukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...