31 Januari 2019

Cuti lagi.

Bagi orang yang bekerja, cuti adalah masa yang dinantikan. Apatah lagi aku. Berada di sini umpama berada di asrama. Cuti terus balik kampung. Ada kampung, boleh pulang. Sama juga kita sebagai hamba Allah bakal kembali kepadaNya.

Tak sabar rasanya untuk sampai ke kampung. Moga Allah pertemukan aku dengan orang baik, pemandangan yang baik, suasana yang baik dan dipermudahkan urusan dalam permusafiran ini. Ada juga berpendapat musafirku ini, diharamkan. Moga Allah beri pengampunan kepada diriku. Aku anggap ini perjalanan yang diharuskan.

Bulan februari, menjadi bulan yang ditunggu-tunggu. Tunggu untuk mengisi borang pertukaran online. Tiada siapa tahu rezekiku dimana termasuk diriku. Itulah rahsia Allah yang tidak diketahui.

Sejak bekerja hampir 10 tahun ini, banyak pengalaman yang boleh diambil. Tidak perlu disebut satu persatu. Apa yang aku dapat gambarkan....

Apabila aku rasa lemah, Allah kuatkan aku dengan peristiwa yang mengembirakan.

Apabila aku rasa susah, datang pertolongan Allah melalui bisikan hati hambaNya.

Apabila aku diberi tugasan yang dirasakan berat, Allah ringankan dengan bantuan senior yang berpengalaman walaupun baru kenal.

Apabila aku persoalkan 'kenapa aku dipilih?', rupanya Allah beri ilmu baharu, pengalaman baru. Tiada siapa menduga, aku berada di tahap ini.

Hanya Allah Maha Mengetahui.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...