27 Januari 2019

Dimana idola kita?

Idola anak-anak remaja lebih kepada apa yang berada di depan mata. Artis? ibu? bapa? guru? kawan? Jutawan? Siapa idola mereka.

Sejak kecil, anak-anak dibekalkan dengan segala kemewahan dan alat teknologi terkini. Kita menyangka mereka hebat. Mereka boleh belajar sendiri. Mereka boleh menilai baik buruk sesuatu perkara. Malangnya, semua ini jarang berlaku tanpa didikan ibubapa di rumah.

Apabila seorang guru bertanya kepada murid-murid , " Siapakah idola kamu?". Ada yang menyebut beberapa nama artis.  Ada yang menyebut nama hartawan. Ada juga yang menyebut ibubapa mereka.

Andai guru bertanya," Siapakah Muhammad bin Abdullah yang mengemparkan dunia sehingga sekarang?". Tergagap mereka menjawab. Apatah lagi tokoh lain. Cuba tanya lagi siapa Amru bin Ash? Siapa Thoriq bin Ziad? Siapa Solahuddin Al-Ayubi?.

Dimana budaya membaca anak remaja sekarang? Membaca buku ilmiah bukan buku novel picisan di pasaran. Kurangnya membaca membawa kepada kurangnya adab dalam percakapan dan penulisan di media sosial.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...