13 Februari 2019

Entri biasa.

Satu karya dari entri yang telah lama telah di 'edit' semula dan ditambah baik. Aku cuba meminta penambahbaikan dari guru BM. Masa tidak mengizinkan guru tersebut menanda kesalahan dan membuat penambahbaikan. Masa tidak boleh ditunggu, malah perlu diurus sebaik mungkin.

Awal tahun sangat padat dengan pelbagai aktiviti. Selalu berkejar ke sana ke mari. Keletihan mental fizikal membataskan idea untuk berkarya. Jadi blog ini bahan rujukan aku.

Menulis bukan sahaja menjadi 'pelepas' stress ketika bekerja, malah karya itu diterima baik oleh pihak tertentu. Aku bukanlah seorang yang pandai meluahkan isi hati. Aku bukanlah seorang yang banyak idea. Tanpa pembacaan, diri ini tetap lemah melontarkan idea.

Pengalaman mengajar anak remaja 13,14 dan 15 tahun, menjadikan diri ini sentiasa berfikir cara terbaik untuk mereka belajar. Target tidak perlu tinggi. Jika harapan tinggi, pasti jatuh tersungkur. Aku hanya ikut keadaan dan banyak memerhati. Tindakan sangat kurang kecuali dalam keadaan terpaksa.

Melihat kepada keadaan disekeliling yang kurang membantu personaliti 'mutadayyin' dikalangan murid, menyebabkan aku hampir buntu melaksanakan aktiviti. Semakin banyak program dan aktiviti, mereka semakin berani. Itulah kesimpulan yang keterlaluan bagiku.

Tugasan semakin sukar. Dunia semakin mendesak. Politik semakin panas. Remaja semakin agresif. Kerjaya guru semakin mencabar.

Walaupun kerjaya guru mencabar, ada lagi bidang yang lebih mencabar lagi. Kerjaya doktor. Kerjaya bomba. Kerjaya jururawat. Semoga pekerjaan yang dilakukan memberi keberkatan kepada hidup kita pada masa akan datang.

Lihatlah kepada hero kita Adib, Abdul Bari Asyraf dan ramai lagi termasuk 7 orang bomba yang terkorban. Mereka tidak dikenali ketika hidup tetapi terkenal selepas kematiannya. Mereka bukanlah ulama', bukan menteri, bukan siapa-siapa. Allah angkat kemuliaannya dengan pengorbanan yang dilihat kecil bagi dirinya, tetapi dipandang besar oleh semua orang.

اللهم ارحمهم وعافهم واعف عنهم، واكرم نزلهم، ووسع مدخلهم، واغسلهم بالماء والثلج والبرد، ونقهم من الخطايا كما ينقى الثوب الابيض من الدنس، وابدلهم دارا خيرا من دارهم، واهلا خيرا من اهلهم، وزوجا خيرا من زوجهم، وادخلهم الجنة، واعذهم من عذاب القبر ومن عذاب النار.

" Ya Allah ampunilah mereka, kasihanilah mereka, sejahterakanlah mereka, ampunilah dosa dan kesalahan merek hormatilah  kedatangan mereka dan luaskanlah tempat tinggal mereka, bersihkanlah mereka dengan air salji dan embun. Bersihkanlah mereka dari segala dosa sebagaimana kain putih yang bersih dari segala kotoran, dan gantikanlah bagi mereka rumah yang lebih baik daripada rumah yang dahulu, dan gantikanlah baginya ahli keluarga yang lebih baik daripada ahli keluarga mereka yang dahulu dan peliharalah mereka dari seksaan kubur dan azab api neraka"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...