16 Februari 2019

Susunan Kerajaan dan kisah tersembunyi.

Teringin nak beli buku Bidayah Wan Nihayah versi Bahasa Melayu. Yang ada dalam koleksi hanya dalam Bahasa Arab. Sebagai orang yang lemah dalam Bahasa Arab, kadang-kadang bimbang terjemahan sendiri tersasar dari maksud yang sebenar. Sebab kelemahan ini, aku perlukan terjemahan dari pakar yang boleh terjemahkan kitab ini secara keseluruhan.

Penciptaan langit dan bumi

Zaman Nabi Adam hingga Nabi Isa.

Kerajaan Islam

1. Kerajaan Islam pertama : Kerajaan dibawah pimpinan Nabi Muhammad SAW

2. Kerajaan Khulafa' Ar-Rasyidin. Kerajaan ini dibawah pemerintahan Abu Bakar As-Siddiq, Umar Al-Khattab, Uthman Bin Affan Ali Bin Abi Thalib.

3. Khalifah Kerajaan Umaiyyah. Kerajaan yang mempunyai ramai ilmuan Islam pada zaman ini.

4. Khalifah Kerajaan Abbasiyyah. Kerjaan yang berjaya menakluki Baitul Maqdis dibawah tentera Salahuddin Al-Ayubi.

5. Khalifah Kerajaan Turki Uthmaniyyah. Ini kerajaan yang terakhir sebelum kejatuhan sistem Khilafah.

Ketika pergi ke muzium Melaka, aku ada terbaca tentang hubungan baik kerajaan Islam Melaka dan Kerajaan Turki Uthmaniyyah. Gambar itu hilang. Kehadiran Jepun ke Tanah Melayu adalah untuk membantu membebaskan Tanah Melayu dari tentera British. Tetapi aku tiada sumber untuk dibuat rujukan. Sejak akhir-akhir ini, aku terjumpa video dari Youtube tentang kajian DNA yang dibuat oleh Universiti Sains Malaysia. Dibentangkan oleh Prof Madya Dr Zafarina Zainuddin.



Aku juga pernah baca di IIUM berkaitan sejarah keluarganya. Banyak sejarah kita yang masih tersembunyi.

Boleh baca dalam blog berikut:






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...