20 Oktober 2019

Musim Konvo

Semua orang yang pernah belajar akan melalui hari konvokesyen kecuali tidak hadir, tidak belajar selepas spm dan tidak selesai mengikuti program diploma, ijazah, sarjana dll.

Ya. Aku pernah lalui. Bermula ketika diploma bersama seorang abang. Konvo sekali. Ketika beratur untuk masuk dewan, ramai si gadis cantik cuba cari siapa 'adik abang aku'. Popular abang aku rupanya. Siapa tak suka kan? Suka melayan. Tak tolak ajakan pergi makan, cari barang, jadi driver. Balik rumah, aku tadah telinga dengar cerita dia.

Paling aku tak lupa, cerita tentang perempuan muka cantik, ketawa berdekah-dekah tak ingat dunia. Kisah teman si gadis pergi beli barang, dapat baju kemeja free. Orang nak belanja, terima je la.

Kemudian masa ijazah, aku konvo di Timur Tengah bersama kawan- kawan senegara. Di Malaysia, aku sambung dpli. Konvo, aku tak pergi. Bos tak beri keizinan. Siap ugut jika aku pergi juga. Ye la. Masa tu aku belum sah jawatan. Aku akur. Masa tu aku fikir, jika aku pergi juga aku bersalah. Jika dalam perjalanan berlaku kemalangan, apa akan jadi pada aku? hatiku tidak tenang. Aku fikir positif.

Majlis konvo adik2, aku cuba bawa mak ayah pergi ke majlis konvo ini. Aku tak masuk tak mengapa. Raikan mereka. Aku jadi jurufoto untuk kenangan mereka.

Bila berlaku provokasi yang berlaku baru- baru ini sangat mengecewakan. Di sini majlis untuk meraikan kejayaan ibu bapa. Dari jauh mereka datang bukan untuk melihat kekecohan. Mereka datang untuk gembirakan anak-anak.

Anak-anak konvo, jangan biarkan ibu bapa menjadi penunggu melihat anak2 bergambar dengan kawan-kawan. Hargailah kehadiran mereka.

Campak topi konvo juga menjadi suatu simbolik bagiku mencampak buku. Sebenarnya buku tidak akan hilang tetapi terus beri info dan pengetahuan kepada pembacanya.

Carilah para guru. Ucapan terima kasih sudah memadai. Hormat mereka sebagai penyampai pengetahuan dan menjadi ilmu bagi yang amalkan.

Tahniah buat semua yang berjaya menamatkan zaman diploma, ijazah, sarjana, Phd. Moga teruskan belajar hingga akhir hayat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...