11 Mac 2020

Peluang Tidak Berulang.

Golongan muda adalah pelapis untuk generasi akan datang. Jika mereka tidak menjadikan pengalaman sebagai peluang untuk menimba ilmu, maka tunggulah. ZERO!

Aku sangat terkesan jika golongan agamawan yang menjadikan alasan untuk mengelakkan tugas. Apatah lagi tugasan sedia ada tidak dapat dijalankan dengan sebaiknya. Aku kecewa!

Adik-adik graduan baharu tidak perlu mendabik dada kononnya ...

Akulah yang sempurna!
Aku tahu semuanya!
Aku paling handal!
Aku...aku..aku...segala-galanya aku.

Memang aku bukan dilahirkan pandai. Aku tidak dilahirkan terus menjadi pemimpin. Aku sedar diri ini kurang pengalaman. Aku kurang motivasi diri. Aku kurang ilmu.

Apa yang aku buat?

Aku hidup dengan berani mencuba perkara baharu. Aku terima jawatan walaupun 'bidan terjun'. Aku terima amanah walaupun terasa berat untuk dipikul. Aku cuba laksanakan walaupun bukan terbaik. Aku cuba walaupun aku bukan terpilih. Aku sedar, aku hanyalah cebisan kain buruk yang melukut ditepi dinding.

Graduan baharu. Graduan agama. Graduan yang mengecewakan walaupun bukan semua. Kenapa aku? aku nak lepaskan jawatan? Apakah anda tahu, jawatan yang diberikan adalah amanah. Jika tidak tahu, tolonglah rajinkan diri bertanya. Banyak lagi pengalaman yang perlu dikutip. Panjang lagi perkhidmatan anda.

Aku terkesan dengan kata-kata bos baharu. 

"Kita diberi gaji yang banyak. Malangnya kita gagal membentuk 'customer' kita menjadi oeang yang berilmu, berakhla mulia. Ya. Dimana keberkatan hidup kita?"

Sentap!

Deep!

Bos yang baik akan melahirkan staff yang baik. Jalannya penuh liku. Jalannya penuh onak dan duri. Kesabaran menjadi penguat untuk terus istiqamah.

Bukan agamawan sangat komited dengan kerja. Tiada duit 'overtime' diberikan. Tiada reward tertentu dipinta. Tiada pujian yang dipinta. Hanya Allah menjadi saksi keikhlasannya.

Aku malu. Aku malu dengan diri sendiri. Aku malu dengan Allah. Aku gagal membentuk generasi pelapis baharu. Aku terlalu 'beri muka'. Aku tak layak menjadi pemimpin. Maafkan aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...