19 Mac 2020

Walid bin Mus'ab

Kisah Firaun yang asalnya nama Walid bin Mus'ab.

Lahir dari bapanya yang pernah membunuh lembu kerana menyangka lembu sengaja menunjukkan dia (lembu usia 3 tahun) boleh beranak. Sedangkan dia telah berkahwin slama 170 tahun tetapi gagal dapat zuriat.

Sebelum nyawa lembu habis, lembu itu sempat berkata-kata

" Hai Mus'ab, kamu akan dapat seorang putera. Namun, kerana ketidaksabaran dan sifat hasad dirimu kepada diriku maka aku yakin puteramu nanti menjadi tiang neraka jahannam."

Asal Walid bin Mus'ab seorang pemuda yang miskin dan malas bekerja. Dia juga membunuh Fir'aun sebenar dan mengikhtiraf dirinya sebagai Fir'aun baharu. Walid bin Mus'ab merupakan Fir'aun yang lemas dan memerangi Nabi Musa serta mengaku diri sebagai Tuhan.

Buku ini adalah fiksyen. Kisah dalam buku ini tidak boleh dijadikan sandaran. Bagiku, buku ini sesuai untuk seseorang yang ingin mengetahui jalan cerita. Ada juga kisah dalam buku ini mengikut jalan cerita dalam Al-Quran.

Buku ini adalah pinjaman perpustakaan negeri ketika menemani adik mencari bahan untuk kuliahnya di masjid. Kebetulan 2 hari lepas itu pengumuman Perintah Kawalan Pergerakan diumumkan oleh Perdana Menteri YAB Tan Sri Muhyiddin Mohd Yasin.

Sumber: Firaun Tenggelam dalam Laut Merah. Oleh Abdul Latip Talib. Terbitan HR Publishing 2019.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...