30 November 2020

Peptida Bioaktif

Peptida bioaktif adalah sejenis peptida yang mempunyai urutan pasti komposisi asid amino, adalah serpihan protein, dengan protein asli itu sendiri tidak mempunyai aktiviti biologi. Sebatian peptida ini mempunyai dan memperlihatkan sifat khusus, sebaik sahaja dilepaskan atau dibebaskan dari molekul protein asli dengan tindakan enzim. 

Jenis peptida yang dimaksudkan biasanya mempunyai berat molekul rendah (BM), hanya terdiri daripada 3 hingga 10 asid amino dan biasanya hidrofobik (tidak sesuai dengan air). Sebatian peptida bioaktif ini berfungsi sangat aktif dan mempunyai kesan positif terhadap kesihatan saluran pencernaan manusia. Sebatian bioaktif biasanya terbentuk kerana layanan yang baik dan oleh kerja enzim pencernaan. Walau bagaimanapun, beberapa enzim yang dihasilkan oleh bakteria asid laktik juga dapat membentuk peptida bioaktif, dengan memecah protein yang ada di saluran pencernaan pada masa itu. 

Sumber lain menunjukkan bahawa peptida bioaktif adalah serpihan protein spesifik yang mempunyai kesan positif terhadap fungsi atau keadaan badan dan akhirnya boleh mempengaruhi kesihatan (Kitts & Weiler 2003). Mereka mempengaruhi banyak proses biologi termasuk tindak balas tingkah laku, neurologi, hormon, pemakanan dan gastrointestinal (Clare & Swaisgood 2000). 

Peptida bioaktif biasanya mengandungi 3-20 residu asid amino dan aktivitinya berdasarkan komposisi dan urutan asid amino (Pihlanto-Leppa¨la¨ 2000). 

Fungsi Bioaktif Peptida 
- Meningkatkan sistem ketahanan badan 
- Mencegah dan menghalang perkembangan sel barah 
- Penahan selera makan 
- Antipersitif - Garam hempedu yang mengikat 
- Antibakteria - meningkatkan (dimodulasi) peristalsis usus dan meningkatkan rembesan insulin. 
- Menurut satu kajian, peptida bioaktif juga dapat membutakan munculnya suasana hati yang baik. 

Jenis- jenis Peptida Bioaktif 

- Dalam susu ibu terdapat peptida bioaktif termasuk imunoglobulin, lyzozyme dan lactoferrin. 
- Dalam susu soya terdapat peptida bioaktif yang dapat mencegah sel barah, iaitu Lunasin.
 - Peptida fosforilasi yang berasal dari kasein, CPP adalah peptida bioaktif yang berasal dari kasein yang terfosfolkan. 
- Di pusat data bernama "Biopep", lebih dari 1500 jenis peptida bioaktif telah ditunjukkan. Antara yang paling biasa adalah penghambat enzim penukar angiotensin (ACE) dan perencat dipeptidil peptidase IV (perencat dipeptidil peptidase IV), yang menunjukkan aktiviti antihipertensi. 
- Anorektik, penekan selera makan sebagai peptida penekan selera makan. 


 


SUMBER

peptida bioaktif :) | lulaby (wordpress.com)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...