07 Mac 2021

Kenali wahabi 1

Aku sedikit konfius dengan kenyataan seseorang yang mengatakan ustaz itu wahabi, mufti itu wahabi, ulama' wahabi. Ada juga yang tulis 200k Wahabi di Malaysia. Adakah itu benar? aku terkejut sebab orang yang disebut itu, aku belum nampak ada kenyataan atau ceramah yang mereka cenderung kepada Wahabi. Aku ambil keputusan untuk mencari mana-mana kenyataan berkaitan Wahabi. Ya aku pernah hadir Daurah berkaitan Wahabi dan bahayanya. Tetapi aku tidak menjangkakan seramai 200k pengikut Wahabi. Aku lagi terkejut apabila penulis yang mengatakan 200k pengikut itu adalah penjawat awam bahawa under ground. Aku macam tak percaya sebab mudahnya dia tulis dalam media sosial. Fuh! semakin pelik orang sekarang. Nampak Islamic tetapi ..... (sambung sendiri) . Satu kenyataan yang disebut oleh penceramah itu, terus dilabel Wahabi. Entah-entah aku juga dilabel Wahabi. hahaha

Sebab itu, aku ambil keputusan untuk belajar dan ulangkaji semula ilmu mantik dan usul fiqh. Lagi pun kajian aku memang ada kaitan dengan dua ilmu yang penting ini. Hal ini supaya aku tidak mudah tertipu dan menyeleweng dari akidah yang benar. Semoga Allah tunjukkan jalan benar kepada kita semua bagi menempuh dunia akhir zaman yang tidak diketahui siapa betul dan siapa salah. Malah sekarang ramai sangat orang tidak pengetahuan (orang bodoh) membuat keputusan bagi orang yang berilmu. Moga aku dijauhkan daripada sikap itu. 

**************

Empat Mazhab terkenal dan masyhur ialah mazhab Maliki, Hanafi, Syafii dan Hanbali. Mereka semua berguru dengan para tabiin. Kedudukan Tabiin ini adalah mereka yang tidak sempat bertemu Rasulullah dan bertemu dengan para sahabat. Bertemu bukan sekadar bertemu, mereka berguru dengan para Sahabat. Ilmu mereka masih bersambung dengan Rasulullah (Ahmad Faizurrahim 2013 :46) 

Sebab itu aku hairan, kenapa masih ada yang mengatakan kita wajib berpegang kepada al-Quran dan al-Sunnah! sedangkan dia hanya baca tafsir Quran. Dia tidak pandai bahasa Arab dan ilmu-ilmu agama lain. Walaupun aku dah bertahun belajar dan mengajar bahasa Arab, aku masih lemah dalam memahami Bahasa Arab yang ditulis dalam kitab thurath. Teringat maklumat yang diberikan oleh pakar usul Fiqh mengatakan:" nak jadi ulama' bukan belajar degree 4 tahun, terus ceramah dan terus jadi ulama'". Sedangkan beliau sendiri berguru dengan ulama'-ulama' serata dunia Arab masih mengatakan tidak mampu dan masih belajar. 

Memang kita wajib berpegang keapda al-Quran dan al-Sunnah. Persoalannya, bagaimana nak faham kehendak Allah dalam al-Quran dan al-Sunnah? sedangkan kita orang Melayu yang tidak faham uslud arab mahu pun Ilmu Balaghah. Ia mestilah melalui pakar-pakar yang terdiri dari ulama' mazhab yang mahir dalam pelbagai bidang bukan sekadar Bahasa Arab sahaja. Mereka ini adalah mujtahid yang mana zaman sekarang adalah sukar ditemui. Tidak mungkin dia mengaku, dia adalah pakar? Adakah  seseorang penceramah memetik kata-kata Albani, terus di cop Wahabi? Albani pun aku tak tahu siapa. hahaha (sebenarnya dalam rujukan ini ada biodata yang maklumat tentang Albani-boleh baca sendiri)

Aku bila baca kenyataan berkaitan Wahabi di Fb, aku tidak akan percaya sepenuhnya melainkan aku faham apa itu Wahabi. Jadi entri yang akan dimasukkan dalam blog ini hanya dari pembacaan kerana masih belum dan sukar mencari maklumat berkaitan Wahabi sebab aku bukan ahli dalam Bahasa Arab.

Istilah Ahli Sunnah wa al-Jamaah adalah merujuk kepada apa yang dikatakan oleh dua tokoh ini iaitu Asy'arirah dan Maturidiyyah. Ada juga yang mengatakan Abu al-Hassan al-Asy'airah , Abu Mansur Mathuridiyyah dan Mazhab Salaf al-soleh. (Ahmad Faizurrahim 2013: 45)

Antara ciri-ciri Wahabi yang dimuatkan oleh Ahmad Faizurrahman (2013):

1) Mengaku Salaf al-Soleh: ia kononnya berpegang kepada Manhaj Salaf al-Soleh

2) Memutuskan bahawa ulama' mazhab adalah salah dan menyeleweng. 

3) Membuat tuduhan palsu tanpa sebab. Kadang mereka terkait dengan fahaman Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim. Kadang ikut pendapat Albani. Kadang ikut Bin Baz. Kitab Bin Baz banyak dapat Maktabah Shamilah. Aku juga ada baca, memang pendapat moden betul. Asalnya aku ambil juga petikan dia. Bila baca tentang ciri-ciri ini, aku keluarkan dari penulisanku.Seram pula. Kata al-Muhaddis al-Hafiz Abdullah al-Harari, Wahabi adalah agama baharu. Sekarang mereka sering bertukar nama bagi mengelakkan kemarahan orang ramai seperti Jemaah Salafi, Jemaah Sunnah, Jemaah Laskar Jihad, Yayasan Ahli Sunnah waljamaah dan ahli hadis. Mungkin ada lagi yang tidak diketahui.

Menurut Syeikh Sirajuddin Abbas & Ahmad Faizurrahman (2013) lagi, kesalahan konsep moden fahaman Wahabi oleh Muhammad bin Abdul Wahab dan dipopularkan oleh Nashiruddin al-Albani yang dapat dilihat hingga sekarang;

1) Belajar ilmu usuluddin atau tauhid harus mengikut fahaman Ibn Taimiyyah

2) Belajar Fiqhm harus ikut mazhab sesuai dengan nafsu

3) mengambil sumber Quran dan Sunnah yang kuat sahaja tanpa ijma' ulama' dan qiyas. Bahkan Albani berani batalkan hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari.

4) Melarang umat Islam bertawassul

5) Larangan ziarah kubur walaupun makam nabi

6) menghancurkan tudu-tugu peringatan kerana menjadikan umat Islam Musyrik

7) Melarang bacaan qasidah yang memuji-muji nabi

8) Laranagn sambutan Maulidur Rasul

9) Melarang belajar sifat 20

10) Fahaman al-Asy'ari adalah fahaman golongan ahli sunnah yang dibuang-jauh-jauh

11) Tidak boleh baca Kitab Dalalilul Khair, Burdah atau lain-lain yang memuji nabi

12) tidak boleh melagukan al-Quran. Tidak boleh tarannum. Habis Wahabi baca macam baca buku biasa ke?

13) Baca zikir la ilaha illa Allah secara beramai-ramai dilarang

14) Amalan tariqat dilarang keras

15) Wirid dan doa selepas solat.

16) Berani kata Imam Syafii bodoh dan tidak tahu hadis. 


SUMBER:

1. Buku Ahmad Faidzurrahim. 2013. Darah Wahabi Menyingkap Kesesatan Fahaman Wahabi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...