02 Ogos 2010

Jalan-jalan Cari Masjid Selat Melaka


"Kalau kita ambil wudu', terasa ombak tu...," raungan ombak terasa di telinga. Sungguh syahdu menyampaikan mesej supaya mengerjakan solat dengan khusyuk. Mengingatkan kebesaran Allah. Nikmat ketenangan.

Apa tunggu lagi...!Mai la pi cepat....

Tak sangka aku. Sampai jugak aku kat Melaka ni. Ini pertama kali aku sampai di bumi Hang Tuah ni. Dulu kita biasa membaca sejarah Malaysia dengan cerita Parameswara. Bagaimana Melaka di ambil nama?(klik) huhuhu...Aku tak nak ulang semula cerita tu. Walaupun dulu memang tidak aku minat sejarah. Markah aku tetap tinggi masa sekolah dulu. Sekarang ni aku berjinak-jinak dengan sejarah terutama sejarah berkaitan kejatuhan Islam Turki Uthmaniyyah. Kalau nak tahu...bacalah 'Secakir Teh Pengubat Letih' oleh saifulislam.com

Masjid Selat Melaka ni terletak di pulau buatan manusia di Bandar Pulau Melaka (kalau salah beritahu yea). Kos pembinaan lebih kurang RM10 juta . Perasmian pada 24 November 2006 oleh Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail (masa tu jadi Yang di-Pertuan Agung).

Sempat aku ziarah rumah 'housemate' aku. Makan cincaluk masin. Hehehe...Ingatkan nak merasa masakan asam pedas. Kali ini tak dapat. Insya Allah panjang umur aku boleh sampai lagi kat Melaka ni.

Terima kasih buat 'Yher' kerana bawa kami jalan-jalan walaupun pada awalnya pasrah tak jumpa Masjid Selat Melaka ni. Biasalah 'jaulah' kali pertama. Kami lalu di MITC hampir 5 kali. Pusing-pusing jumpa tempat yang sama. Memang letih satu badan (bagi pemandu la). Sempat juga men'jaulah'kan diri melawat PCFair kat situ.

Penuh 'zahmah' di PCfair. Hari terakhir banyak la jualan murah. Kadang-kadang cukup dengan 'servey' harga laptop baru. Ini la peluang aku untuk tengok 'apa-apa' yang canggih. tapi tak jumpa kelainan.

Bila dalam perjalanan pulang...di highway 'jem'. Jam 11.30 malam baru sampai kat rumah. Bersendirian meredah lautan malam. Apa lagi...pecutttttt!.....ZZZZZZZZZZ


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...