Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

19 Disember 2009

Adakah haid jika keluar sekejap tidak sampai sehari semalam?


Pernah aku terdengar persoalan ini timbul dan bagaimana aku nak jawab persoalan ini. Semua ini memerlukan penelitian dan kefahaman yang baik dalam isu ini. Aku bukan lah orang yang arif dalam bidang ini apatah lagi memberi hukum terhadap sesuatu isu…
Dulu, pernah ustazah kat sekolah aku sebut…jika seseorang wanita melihat pada seluarnya darah setitik atau darah berwarna coklat, perlu baginya menunggu sehari semalam. Jika darah tidak keluar lagi, ia tidak dianggap darah haid. Jika darah keluar lagi dalam tempoh sehari semalam itu, maka ia dikira haid. Ini adalah tempoh paling minima. Pelbagai jawapan yang keluar dari ustaz atau ustazah menyebabkan kita bingung dan serba salah.
Kemudian aku merujuk kepada Kitab Ihathah yang  ditulis oleh ulama’ Indonesia, Syeikh Nuruddin Marbu  Banjar Al-Makki. Halaman 18, terbitan Darul Aman-Hussein-Qaherah,Mesir. Menurut apa yang ditulis dalam kitabnya (menurut terjemahan aku yang tak pandai ni):
Persepakatan semua orang muslim, 3 jenis darah yang keluar dari faraj wanita
1.       Darah haid : darah yang keluar dari faraj wanita dalam keadaan sihat tubuh badannya
2.       Darah Nifas: darah yang keluar sebaik sahaja melahirkan anak (wiladah)
3.       Darah Istihadhah:  darah yang keluar bukan pada hari-hari haid dan nifas tapi sebab sakit
Kembali kepada persoalan ‘Adakah haid jika keluar sekejap tidak sampai sehari semalam?
Menurut kitab ini lagi:
Kadar haid
1)      Pendapat Asyafieyyah dan al-Hanabilah: paling sedikit adalah sehari semalam secara berterusan dikira haid.
2)      Al- Malikiyyah: cukup sekejap sahaja dah dikira haid
3)      Yang masyhur dari kalangan ulama’ Hanafiah: 3 hari 3 malam paling sedikit.
Bila seorang perempuan mengadu darahnya keluar sehari semalam, adakah ia dikira haid atau tidak? Jawab Ibn Hajar Al-Haithami ia tidak dikira haid berbeza dengan Imam Ramly dan ia mensyaratkan haid paling sedikit adalah wujudnya darah bila kita letak kapas pada tempat keluarnya darah.
Untuk lebih berhati-hati…aku cadangkan kalau dah tahu semasa keluar darah itu dalam tempoh haid, ia dikira haid. Kalau puasa pada hari itu, ganti lah pada hari lainnya. Jika dalam tempoh sehari semalam itu tidak keluar darah lagi, perlu mandi wajib dan solat seperti biasa.
Wallahua’lam…



14 November 2009

Kawannn

Kawan...bertahun kita bersama
bagai samalam...baru bersua
Kawan...dihadapan oh indahnya
Kita bersama...berkelana


Namun kita jauh...
Di dunia sendiri...
Bekalan sendiri...impian sendiri
Meskipun jauh namun...kita tetap bersama
Dek ruang yang memisahkan kita


Kawan, hidup ini...umpama langit
Yang tidak...selalu cerah
Kawan, hidup ini...umpama awan
Yang tidak...selalu putih


Ingat bintang-bintang di langit
Takkan  terus berkelipan
Ingatlah pelangi yang indah
Pasti akan hilang


Kawan...jangan biarkan dirimu
Seperti rama-rama cantik, namun akhirnnya...
Menjadi perhiasan di dinding

Kawan...jangan biarkan dirimu
Umpama lipan dan kala...
Berbisa namun perhiasan di meja tulis.

Oh kawan...jadilah 
Seperti si matahari
Membakar diri
Demi insan sejagat



Oh kawan...Jadilah seperti
Bulan purnama
Menerangi Malam 
Yang gelap gelita

Menunjukkan jalan
Demi umat semesta


oleh: unic





09 November 2009

Biar ku Menjadi Lilin


Biar ku menjadi lilin,
memberikan cahaya,

Terangi sekeliling,
dengan diri terbakar,
tak siapa yang sedar,
Di saat  kegelapan,
relaku berkorban,
demi satu harapan,

biar masa berlari,
dan kau terus mendaki,
aku tenang disini,
dengan sabar menanti,
tanpa dendam dan benci,

Andainya kau terjatuh,
dan luka dan tersungkur,
ku rawat biar sembuh,

Aku takkan bertanya,
apakah nanti balasannya,
setiap pengorbanan,
setiap pemberian,
demi satu ikatan,

Keikhlasan dihati,
walaupun sering kau ragui,
pada suatu masa,
dan satu ketika ,
akan ke tanah jua,

Biarkan ku menjadi lilin,
memberikan cahaya,

Saat kau kesepian,
saat kau kegelapan,
kurela menerangkan,

Aku senang begin,
dapat terus berbakti,
dengan cara sendiri.

dari Kumpulan PELANGI 
dan dinyanyikan  oleh UST AZIZ
dalam sessi persembahan dalam bengkel Refleksi.


30 September 2009

RAHSIA AZAN


Sesuatu yang tak pernah terjangkau dek akal fikiran ku ini.
Subhanallah. ...



Ketahuilah bahawa pada setiap waktu, ribuan bilal di merata dunia akan melaungkan azan, mengakui 'Bahawa Allah Sahaja Yang Patut Disembah,
dan Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah.'



Dimulakan dengan Indonesia yang terletak dibahagian timur dengan ratusan kepulauan-nya dan jumlah penduduknya seramai 180 juta.



23 September 2009

sms...



Punya laaa susah belanja kahwin, last2 cerai guna sms je...
Ni laa yang terjadi pada kawan aku. Muda-muda dah jd janda n duda.
"Bila dah habis manis, sepah dibuang" (betul ke tidak ni)
Bukan tak belajar tinggi bahkan mereka berdua dah belajar kat bumi anbiya'
Mungkin diorg ada masalah lain. Wallahua'lammm...

Kalau nak tau lebih lanjut klik je kat link ni
http://peguamsyarie.blogspot.com/2007/12/cerai-sms.html

Ni aku ambil petikan sedikit dari link kat atas ni.
"Di sinilah datangnya jawapan kepada kedudukan bercerai menggunakan kaedah tulisan SMS. Jumhur fuqaha berpandangan talak melalui tulisan dianggap sah jika ketika suami menulisnya ada disertai niat untuk bercerai."

masalah semasa...

Harta Sepencarian.

Dah lama aku dengar pasal harta sepencarian.
Tapi  hari ini terdetik nak cari maklumat dalam i'net.
Pernah mak tanya, apa maksud harta sepencarian.

Setahu aku, dalam kitab2 yang aku balajar xpernah jumpe pasal masalah ini.
Lagipun aku memang kne mengajar bab ini bg pelajar tingkatan 5 jika dibangkitkan atau disoal.
Takkan aku nak tipu hidup2 pasal hukum hakam ini.Nauzubillah!
Moga aku dijauhkan daripada memberi ilmu yang sesat.

Cari punya cari, aku jumpe laa blog PGSM http://peguamsyarie.blogspot.com/2007/12/apakah-harta-sepencarian.html

Aku copy paste yang ni je (utk ingatan aku)



"Harta sepencarian mengikut syarak ditafsirkan sebagai pemerolehan harta sepanjang tempoh perkahwinan sama ada membabitkan harta alih atau tak alih dan pihak yang memberi sumbangan sama ada secara langsung atau tidak langsung.




Tuntutan biasanya ditimbulkan oleh isteri atau bekas isteri apabila membabitkan sumbangan mereka sepanjang tempoh perkahwinan sama ada secara tak langsung misalnya urusan menguruskan rumah tangga. Sumbangan secara langsung misalnya isteri mengeluarkan modal terutama dalam bentuk kewangan untuk mendapatkan harta dalam tempoh perkahwinan. Begitu juga jika satu pihak itu meninggal dunia, pasangan akan meminta harta itu dibahagikan dulu sebagai harta sepencarian sebelum diisytihar sebagai harta pusaka."


Ini aku dapat dari
http://www2.esyariah.gov.my/esyariah/calculator/sifarbi.nsf/602233a70762c39948256eda003beb31/$FILE/sistem%20pesaka%20islam%20portal.pdf



"Seterusnya, jika ada antara waris-waris yang ingin menuntut harta
sepencarian bersama si mati, ia hendaklah mengemukakan tuntutannya ke
Mahkamah Syariah sebelum harta itu difaraidkan. Harta Sepencarian ialah
harta yang diperolehi bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan
berkuatkuasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syarak".



Boleh juga tengok dalam wordpress ini 
http://syafiqe.wordpress.com/2008/03/04/harta-sepencarian-konsep-dan-amalan/



Hukum Syarak

Persoalannya kini, adakah harta sepencarian itu diktiraf oleh hukum syarak? Sepertimana disebut sebelum ini, meskipun harta sepencarian tidak dijelaskan oleh apa-apa dalil nas, namun ulama’ masih lagi memperakuinya berdasarkan konsep uruf (adat) dan maslahah setempat. Ini mengambilkira soal keadilan kedua-dua pihak selaras firman Allah s.w.t dalam Surah An-Nur Ayat 32 menyatakan “orang –orang lelaki beroleh bahagian daripada usahanya dan orang-orang perempuan beroleh bahagian daripada usahanya juga”. Maka apabila sesuatu uruf itu diperakui baik dan sesuai oleh undang-undang kedudukannya, maka ia akan menjadi peraturan yang perlu dipatuhi. Malah ia selaras dengan kaedah fiqh antaranya ialah ”adat yang diakui sebagai hukum” dan juga ”uruf itu diiktibarkan oleh syarak






19 Jun 2009

10 sahabat yang dijanjikan syurga

10 Sahabat Nabi Muhammad SAW yang di janjikan syurga.

1. ABU BAKAR AS-SHIDDIQ
- teman setia yang banyak berkorban-

2. UMAR BIN AL-KHATTAB
-pintar pembeza antara hak dan batil-

3. USMAN BIN AFFAN
-orang yang malaikat malukan-

4. ALI BIN ABU THALIB
-singa Allah yang di muliakan wajahnya-

5. THALHAH BIN UBAIDILLAH
-syahid yang hidup-

6. AZ-ZUBAIR BIN AL-AWWAM
-prajurit Allah pengiring Rasulullah-

7. ABDUL RAHMAN BIN AUF
-orang yang berniaga dengan Allh-

8. SA'AD BIN ABU WAQQASH
-pelempar panah pertama pada jalan Allah-

9. ABU UBAIDILLAH BIN AL-JARRAH
-orang kepercayaan umat ini-

10. SAID BIN ZAID
seorang kekasih kepada tuhan pengasih-

14 Jun 2009

rahsia yahudi bijak....

semua ni aku download dari internet..rahsia yahudi bijak...mereka banyak menkaji tentang A-Quran, tapi kita kaji ape???baca buku wanita, gosip2 artis, dan banyak lagi. aku nak bawak sahabat dan diri aku sendiri baca dan cuba aplikasi dalam kehidupan. moga mendapat manfaat yang berguna...


RAHSIA YAHUDI BIJAK!!

------------------------------------------
Kata Pengantar dari Penterjemah Tesis Ini
------------------------------------------
Menemui saudara ku sekelian, baru baru ini sekali lagi Yahudi bermaharja-lela membantai penduduk Gaza, tanpa merasa belas kasihan, ini dapat difahami kerana bagi kaum Yahudi, Palestin adalah negeri mereka, walaupun dari segi sejarah, memang mereka tahu, Israel memang bukan milik mereka yg mutlak, terima kasih kepada kerajaan British yg memberi mereka penempatan selepas dihalau oleh Hitler pada perang dunia kedua.

Tak perlulah saya mengulang lagi perilaku kaum Yahudi yang sekian lama di halau oleh umat manusia dari zaman Firaun lagi, berjuta juta kaum Yahudi telah dibunuh, tiada suatu bangsa didunia ini yang dibunuh begitu ramai dimuka bumi ini dan kini telah muncul pula di Amerika,kumpulan anti Yahudi , kerana mereka (pribumi Amerika)telah mulai sedar yang mereka telah menjadi hamba dibawah telunjuk Yahudi (Proxy) Hanya masa akan menentukan peledakan dimana kaum Yahudi pula akan menemui penghalauan beramai ramai keluar dari bumi Amerika.

Mustahil? Jika anda lihat sejarah, tiada apa yang mustahil akan berlaku terhadap kaum Yahudi.

Setelah memantau beberapa laman web saya ada terbaca tesis mengenai kaum Yahudi dan saya tertarik untuk membaca dan menterjemahkanya ke bahasa Melayu, semoga ianya dapat memberi menafaat kepada kita dan generasi mendatang. Janganlah kita dok mengutuk kaum Yahudi terus terusan, sedang badan dunia (UN) tak dapat melakukan sesuatu. Pembantaian secara zalim di Gaza akan segera dilupakan tanpa satu pun general tentera Israil dibawa ke pengadilan (sila lihat sejarah UN) maka itu kaum Yahudi bertambah bongkak, tujuan mereka hanyalah melemahkan kaum Arab disekeliling mereka.

Tesis itu bertajuk "Why the jews so smart" suka cita saya alih bahasakanya secara ringkas. Setelah membaca tesis itu, ianya dapat mengubah cara diet saya, semoga pasangan muda dapat mengamalkanya demi melahirkan generasi yg baik.

Hakim Ma'ruf Bin Hj Abdul Kadir
Universiti Massachuset
USA.

----------------------------------------
Terjemahan Artikel WHY THE JEWS SO SMART
----------------------------------------

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu “Mengapa Yahudi Bijak?”. Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, “ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak” Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah 'S……' tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain muzik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.

Ini menurut saintis Yahudi, gegaran muzik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksigen dikepala, banyak agama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika si ibu mengandung, galakkanlah si ibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar muzik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Merokok menjanjikan generasi yg moron (bodoh) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke generasi si perokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikat nya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!

Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan generasi bodoh, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke muzium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Firaun hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan jenerasi yg bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 generasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 mukasurat penuh. Esay nya hanyalah mengenai Mengapa saya gemarkan tomato!

Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

“Why the jews so smart”
Dr. Stephen Carr LEON.

08 Jun 2009

SURAT DARI SETAN UNTUK MU


Ni dari abang aku, jadi aku letak dalam blog ni untuk tatapan makhluk yang bergelar manusia dan jin...haaaa
kau sume bace bebaik yea...

>Aku melihatmu kemarin, saat engkau memulai aktiviti harianmu.

> Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu

> Bahkankemudian, kau juga tidak mengucapkan ' Bismillah ' sebelum memulai santapanmu, juga tidak sempat mengerjakan shalat Isha' sebelum berangkat ketempat tidurmu

> Kau benar2 orang yang bersyukur, Aku menyukainya

> Aku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu tidak merubah cara hidupmu.

> Hai Bodoh, Kamu millikku.

> Ingat, kau dan aku sudah bertahun-tahun bersama,

> dan aku masih belum bisa benar2 mencintaimu .

> Malah aku masih membencimu, karena aku benci Allah.

> Aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah.

> Dia sudah mencampakkan aku dari surga, dan aku akan tetap memanfaatkanmu sepanjang masa untuk mebalaskannya

> Kau lihat, ALLAH MENYAYANGIMU dan dia masih memiliki rencana-rencana untukmu dihari depan.

> Tapi kau sudah menyerahkan hidupmu padaku,

> dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka.

> Sehingga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menyakiti hati ALLAH

> Akubenar-benar berterimakasih padamu, karena aku sudah menunjukkan kepadaNYA siapa yang menj adi pengatur dalam hidupmu dalam masa2 yang kita jalani

> Kita nonton film ' porno ' bersama, memaki orang,mencuri, berbohong, munafik, makan sekenyang-kenyangya,
> bergosip,menghakimi orang, menghujam orang dari belakang, tidak hormat padaorang tua ,

> Tidak menghargai Masjid, berperilaku buruk.

> TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja.

> Ayuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar bersama, selamanya.

> Aku masih memiliki rencana2 hangat untuk kita.

> Ini hanya merupakansurat penghargaanku untuk mu.

> Aku ingin mengucapkan ' TERIMAKASIH ' kerana sudah mengizinkanku
memanfaatkan hampir semua masa hidupmu.

> Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku menertawakanmu.

> Saat kau tergoda berbuat dosa kamu menghadiahkan tawa.

> Dosa sudah mulai mewarnai hidupmu.

> Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlu darah muda.

> J adi , pergi dan lanjutkanlah mengajarkan orang-orang muda bagaimana berbuat dosa.

> Yang perlu kau lakukan adalah merokok, mabuk-mabukan, berbohong, berjudi, bergosip, dan hiduplah se-egois mungkin.

> Lakukan semua ini didepan anak-anak dan mereka akan menirunya.

> Begitulah anak-anak .

> Baiklah, aku persilakan kau bergerak sekarang.

> Aku akan kembali beberapa detik lagi untuk menggoda mu lagi.

> Jika kau cukup cerdas, kau akan lari sembunyi, dan bertaubat atas dosa-dosamu.

> Dan hidup untuk Allah dengan sisa umurmu yang tinggal sedikit.

> Memperingati orang bukan tabiatku, tapi diusiamu sekarang dan tetap melakukan dosa, sepertinya memang agak aneh.

> Jangan salah sangka, aku masih tetap membencimu.

> Hanya saja kau harus menjadi orang tolol yang lebih baik di mata ALLAH.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...