Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

28 Mei 2012

cuti pertengahan tahun 2012

Sesiapa sahaja yang berada jauh dari kampung dan keluarga akan teruja balik ke kampung. Walaupun letih, digagahkan jua untuk menatap dan berjumpa ibu ayah. Jika jauh di luar negara, apatah lagi. Jangan marah adik-adikku yang tak balik. Memang sunyi kamu semua tak ada. Semua berkumpul best kan.

Bila saat cuti sekolah terbayang di kepala. Semua ahli keluarga pulang ke kampung. Pelbagai cerita dikongsi bersama. Pelbagai masakan disediakan. Kenduri pun belambok.hehehe...

"Bila nak balik?" Soalan yang sentiaasa diajukan oleh sesiapa sahaja. ( ye ke?)

"Jangan balik lambat sangat,"(trik nak guna keretaku atau nak ajak jalan-jalan. hahaha).

Kali ni aku drive seorang diri lagi. Kawan disebelah hanya menemaniku dan berbual denganku. Kadang-kadang nampak dia tertidur. Letih duduk disebelah kan? hehehe...8 jam permusafiran ini. Jika lelaki tak penat. Aku ini cuma menggunakan kudrat perempuan. Disebabkan balik kampung, diusahakan jua drive. Laju ke aku bawa kereta ni? Aku pun tak tau. Kata kawanku...sekejap je dah sampai. Apa maknanya???!

Asal perancangan tidak menggunakan laluan highway...silap tengok signboard, aku masuk ke plaza tol Gambang. Sempat kena tol RM4.30 hingga ke plaza tol Jabor. Rasa jauh perjalanan, hakikatnya sama sahaja.

Jika perempuan drive waktu siang, boleh gunakan jalan biasa ni. Kalau waktu malam, guna highway. Jalan biasa ni tiada lampu jalan. Bahaya jika tersadai ditepi jalan.

Sepanjang perjalanan ini, jalan raya kelihatan tenang hingga masuk ke negeri sendiri, memang 'jem' teruk. Ramai sangat orang Terengganu balik kampung. Masing-masing tak sabar. hehehe...siap ade konvoi 'BELIA 1 MALAYSIA'

*****

Kelas tambahan.

Aku buat secara santai bermula jam 8.00-10.00 pagi. Kehadiran pelajar lelaki, tidak memuaskan. Ketua kelas datang juga walaupun lambat. Terima kasih Zul Nizam. (jangan bangga kalau dapat sebut nama kat sini. hahaha)

Pelajar-pelajar lain, terima kasih sudi hadir. Moga impian anda menjadi kenyataan. Target A semua mata pelajaran. Jika cukup syarat =)

*****

Berbekam.


'alat-alat bekam moden'


'boleh download di SINI'

Walaupun berbekam adalah sunnah Nabi Muhammad tetapi amat kurang yang mempraktikkannya. Berdekatan dengan kampungku ada 'spa hpa' yang menawarkan perkhidmatan ini. Pemiliknya Kak Jah yang ramah mengalu-alukan kedatanganku dan ibuku. Hanya mesej di pagi, aku dipermudahkan Allah untuk terima treatment ini.

Bangun untuk solat subuh, terasa sakit seluruh badan. Aku bangun untuk solat subuh dan seterusnya mesej kepada Kak Jah. Aku cadang nak pergi pukul 9 pagi. Tapi Kak Jah minta pukul tengahari sebab darah banyak keluar masa matahari atas kepala. 11.30 pagi aku dah berada di kedainya. Memang dia tunggu kedatanganku. hehehe...

8 titik bekam aku buat termasuk kepala. Bahagian kepala, pilihan terakhir sebab sayang rambut. Bila nak bekan bahagian kepala kena  botak la sikit. Waaa..banyak darah keluar di bahagian ini. Memang aku sakit kepala selepas buat modul soalan baru-baru ini. Banyak fikir ke? Bahagian betis banyak juga. Banyak berjalan apatah lagi memandu mengunakan kereta manual.

Ramai takut nak buat bekam kan? Sakit sikit seperti kena gigit semut. Kalau pembedahan lagi sakit kan. Bekam ini adalah mengeluarkan darah kotor atau toksik dalam badan. Nak guna lintah pun ok. Tapi aku tak pernah cuba lagi. Kena gigit lintah tu dah biasa.hehehe...

'Hadis soheh tentang galakan berbekam'

25 Mei 2012

Ihtifal Bi Yaumil Muallimin (Sambutan Hari Guru) 2012

Sambutan hari guru sepatutnya diadakan 16 Mei 2012 mengikut pekeliling yang telah dikeluarkan. Dengan alasan tidak tahu menahu, sekolahku telah merancang sambutan hari guru peringkat sekolah pada 23hb (Rabu) tetapi dibatalkan. Sehari sebelum (Selasa) aku berada di Tampin menghadiri bengkel. Maklumat ini aku tahu melalui guru sekolahku sendiri dan mengatakan sambutan itu ditangguhkan hingga hari Jumaat (hari ini). Banyak betul halangan jika nak buat sesuatu program. (senyum skit..hehehe)

Pagi Jumaat yang dingin dengan hujan yang berterusan menyebabkan acara luar dewan tidak dapat diteruskan. Hanya acara dewan dikekalkan walaupun ada sedikit salah faham antara pelajar PSSku. Maafkan aku kerana tidak mempedulikan (tidak tanya) acara yang ingin dimasukkan. Aku cuba menganggap mereka mampu lakukan. Tetapi mereka tidak merujuk kepadaku. Adakah ini kesilapanku?

Keletihan pergi kursus, bengkel dan mesyuarat di tempat yang agak jauh membataskan aku dengan mereka. Sedikit gambar mereka yang membuat persembahan.






video

Kalau rasa tak best cuba tengok video ni. hehehe...jangan marah ye ^_*


Selamat bercuti semua!

Jangan lupa buat kerja rumah yang telah diberi.

Ampun & maaf andai tersilap kata dari insan yang tidak lari dari kesilapan

Panjang umur kita jumpa lagi

23 Mei 2012

Janji Akan Ku Tunggu.

1. Pelajar A.

"Saya lebih suka belajar BA dengan ustazah sufi. Kerana saya rasa boleh menerima ilmu yang disampaikan oleh ustazah. Sya berjanji saya akan berubah untuk mendapatkan keputusan yang terbaik, terbilang, gemilang dan cemerlang. Insyaallah!!!" .

2. Pelajar B.

"Saya lebih suka belajar BA dengan Ustazah Sufi kerana saya rasa saya boleh meneriman ilmu pngetahuan dengan baik. Saya akan belajar bersungguh-sungguh dengan sebaik mungkin,"

3. 16 world.

"Assalamualaikum Ustazah. Saya akan belajar bersungguh-sungguh dan sentiasa mengulangkaji pelajaran. selain itu, saya akan tumpukan prihatian sepenuhnya. Bertaubat. Saya lagi suka utazah ajar kami Pendidikan Islam. Saya harap utazah jangan bagitau sape-sape."

4. ~usaha~

"Tindakan saya ialah membuat latihan BA danb mengulangkaji pelajaran. Saya akan mendengar dan memberikan perhatian sepenuhnya semasa belajar BA. Insyaallah, saya juga akan hafal nahu dan feel BA. Insyaallah."

5. Rahsia!!! Islamic Terbaik!!!

"Assalamualaikum...Tindakan yang saya akan buat ialah akan mengulangkaji pelajaran dan akan membuat latih tubi dan berusaha. Saya akan bertaubat dan akan menumpukan pelajaran semasa cikgu ajar." (28 patah)

6. Pelajar Y

"Assalamualaikum Ustazah. Tindakan saya selepas ini ialah saya akan mengulangkaji pelajaran dan membuat latihtubi yang banyak. Saya juga akan membuat kerja rumah yang diberi oleh ustazah. Saya akan mencuba untuk lulus dalam mata pelajaran BA. Saya akan cuba menghafal nahu dan fail BA."

7. Pelajar Perempuan

"Saya tidak selalu membuat latihan yang ustazah beri. Tidak menghafal feel dengan baik. Tidak menggunakan BA setiap hari. Tidak pelajari BA dengan baik. Tidak berusaha untuk mempelajari BA. Akn berusaha pada ujian akan datang dan mendapat keputusan yang lulus."

8. Pelajar C

"Assalamualaikum...Nie silap saya sendiri ustazah. Saya x baca, x ulangkaji, x dengar cakap ustazah, x buat kerja sekolah...Nie salah saua ^_^ Saya nak buat terbaik lepas nie..."

9. Pelajar D

"Saya tidak akan ilang perbuatan saya lagi. selepas ini saya akan mendengar cakap ustazah. Saya banyak kurang hajar dengan ustazah. Saya akan banyak mengulangkaji BA."

10. Pelajar E

"Saya suka belajar BA dengan ustazah. Kerana saya rasa saya boleh menerima ilmu yang disampaikan oleh ustazah. Saya berjanjia akan berubah untuk mendapatkan keputusan yang terbaik, terbilang, gemilang dan cemerlang. Insyaallah!!!"

11. Pelajar F

"Saya nak ustazah kekal mengajar saya walaupun saya nakal dan degil,"

12. GPS FLY

"Tindakan saya selepas ini untuk lulus BA ialah saya akan mengulangkaji pelajaran dan membuat latih tubi dengan banyak. Saya akan bertaubat dan berusaha. Saya akan menumpukan perhatian penuh semasa cikgu mengajar di depan. Sekian, terima kasih."

13. Kaki Fly.

"Saya akan belajar rajin. Saya akan belajar atas nama Allah. Saya akan masuk ke kelas arab. Saya tidaka akan membuat perkara buruk. Saya lagi ustazah mengajar Pendidikan Islam ( jangan heboh ka)"

14. Pelajar perempuan.

"Cara atasi lemah BA. Membuat lebih banyak latihan. Rajinkan diri belajar BA dan ulangkaji. Rajinkan diri hafal ilmu asas pembelajaran BA yang selalu terlupa seperti feel. Ikhlaskan diri belajar untuk masa depan dan keputusan yang baik. Berusaha memahami dan menghafal kata-kata arab yang saya lemah. Buang cara pemikiran saya tentang BA itu susah. Akhir kata, saya berjanji akan berusaha lagi bagi mendapatkan dan mencapai target lulus dalam BA. Insya Allah.'

15. Pelajar Akhir.

"Assalamualaikum...Mungkin selepsa mengikuti 'program BA skor A' saya lebih bersemangat untuk membuat latihan-latihan BA. Selain itu, saya dapat tahu cara-cara menjawab latihan dengan baik. Jika program ini berlangsung sebelum peperiksaan pertengahan tahun, mungkin saya boleh menjawab soalan-soalan peperiksaan. tetapi malangnya, program ini berlansung selepas peperiksaan."

'sekadar gambar hiasan. hehehe...'

p/s: aku minta maaf buat pelajar-pelajarku sekalian. Walaupun aku rasa tiada kelayakan untuk ajar BA ni tapi aku dah usahakan sedaya mungkin. Pengalamanku yang cetek membuatkan teknik pengajaranku kurang berkesan. Apatah lagi dua tahun yang lepas aku ajar PAI. Jadi dua tahun yang lalu, guru lain yang lebih hebat mengajar kalian. Kelas tambahan aku tiada langsung dalam jadual sekolah. Aku juga selalu keluar ke tempat mesyuarat dan bengkel2 buat modul latih tubi.

Satu lagi, guru korang pada dua tahun lepas kata...kalau nak belajar BA dengannya, kena datang rumah dan bayar tuisyen. hehehe...

UBAH DIRI KERANA ALLAH.

19 Mei 2012

Pengakuan Rentetan Surat Terkantoi.

Asalnya aku tak nak masukkan entri dalam blog ini. Bila fikir balik...biar la jadi diariku dalam blog ini.

Tolong mengulangi sejarah hitam sekolah kita pada tahun lepas. Semua itu akan disebut-sebut walaupun nama sekolah disembunyikan. Kami yang mendidik kalian, yang terasa sangat dengan apa yang berlaku.

Jika kita menjaga hak Allah, Allah akan menjaga hak kita.

Tak sampai hati nak ganggu peperiksaan semua pelajar. Aku juga tak sanggup tengok budak ni dah hilang arah dengan alam percintaan. Natijah peperiksaan memang dah merosot. Penangan cinta maksiat ke? Aku pun tak boleh jawab. Mungkin jawapan itu ada pada semua pelajar yang terlibat.

"Betul ke teacher pasang CCTV dalam bas," apa boleh aku jawab kecuali senyum. Fikir sendiri kerana Allah Maha Melihat.

'Couple' diperdebatkan dalam facebook. COUPLE adalah HARAM. Keras betul amaran ini. hahaha...

Aku nak jawab...

Perkataan 'couple' tak haram. Orang yang menggunakan perkataan 'couple' sebagaimana golongan Barat dan menjadi sebagaimana mereka itu adalah haram. Perbuatan 'couple' sebelum nikah yang dibuat oleh barat menjadikannya HARAM.

Buat apa kita nak tiru barat. Kita ada adab ketimuran. Kenapa kita sibuk nak meniru orang barat yang cuba menjauhkan kita daripada nilai-nilai Islam? Kenapa kita yang sekolah agama tak boleh jadi contoh kepada pelajar SMK? Malah lebih teruk dari mereka.

Dalam Al-Quran sebut "Jangan kamu mendekati zina".

Cuba baca betul-betul wahai sekalian muda mudi yang berjiwa panas!

Kenapa dalam Al-Quran, Allah tak sebut " Jangan kamu berzina"?

Sudah tentu istilah 'mendekati' mempunyai maksud yang mendalam. Bermula dari perkara mudah akhirnya menjadi rumit.


Jika CCTV Allah ditayangkan, bagaimana kamu nak menjawab. Saksinya bukan mulut kamu. Tangan kamu yang akan bercakap. Kaki kamu yang akan bercakap. Kulit kamu bercakap. Menceritakan apa yang telah kamu buat di dalam bas. Dibawah bas. Di atas motor. Di dalam perpustakaan.

Pemilik surat dah datang kepadaku. Mereka berdua ada jumpa aku. Tetapi aku susah nak percaya kata-kata mereka. Putus. Sambung. Putus. Sambung. Senang kerja korang kan. Tetapi janjilah kepada Allah. Bertaubatlah walaupun susah.

Jika kita baik, kita akan dapat kawan baik. Jika kita jahat, kita akan dapat kawan yang jahat. Baiki diri untuk menjadi orang yang lebih baik walaupun kita bukan seperti Rasulullah.

Yang membimbangkan, pelajar yang senyap dan nampak baik. Bukan ingin memandang buruk perbuatan mereka. Takut bala menimpa. Moga mereka juga berubah walaupun mereka buat diluar kawasan sekolah. Di luar pengetahuan Ibu bapa.

Harapan mereka tinggi untuk melihat anaknya berjaya. Bukan sahaja di dunia. Bahkan di akhirat juga.

P/S: Esok 20 MEI 2012,  27 orang pelajar perlu berkumpul di sekolah jam 7.00 pagi. Tolong bawa bersama alat tulis dan telekung solat (bagi perempuan). Jangan pakai seluar jeans dan baju mesti berkolar. TUNGGU SEHINGGA BAS SAMPAI. Harap maklum.

Entri lama

1. Jangan Hampiri Zina SINI

2. Papa On...mama opp SINI

3. Surat terkantoi SINI

17 Mei 2012

Surat Terkantoi.

Minggu peperiksaan. Minggu sibuk untuk study. Minggu merebut peluang mendapat markah tertinggi. Minggu paling memeningkan kepala bagi pelajar tingkatan 2 & 3. Berasap kepala baca dan hafal. Baca banyak tapi jawabnya sedikit sahaja. Ada juga study lain, keluar dalam peperiksaan soalan lain.

Untung juga aku lepak kat sekolah hari ini. Dapat juga bertukar-tukar pendapat dengan para guru yang dedikasi dan berinovasi ni. Sambil-sambil tengok diorang buat penanda buku untuk pelajar. Aku tolong pandang sahaja. Penat berfikir dan pilih nama untuk ihtifal lepas cuti sekolah nanti. Harap semua pelajar yang terpilih ini 'merelakan' diri yea. hehehe

"Nah baca surat ni," aku ambil kertas berlipat yang dihulurkan.

"Ko baca la. Mesti ko tak sangka kan," berkerut dahi aku ni. Lagi aku nak tau dan nak tau. hahaha

Inilah isi kandungan kertas berlipat tadi:


"wey Manap, Mawardah n 'x ptoz nan ko...tpy ko da janji aq y' kowg x ley ptoz...,"

"urm...ye la aku reda dengan ape yang berlaku.. semua keputusan dia yang tentukan...tpi aku harap dia x' akan lupekan aku sebab aku x pernah lupakan dia.. aku sedar sapa diri aku ni,"

"m'rendah an dri lak ko nie...:P x' bek au...=) always smile...,"

"aku x' mintak ape-ape pun dari dia...yang aku minta just kasih sayang dari dia jer... tapi kalau itu keputusan dia aku terpaksa redalah. tpi kalau dia rindu kat aku...suruh dia pandang bintang yang paling terang sinarnya... sebab kalau aku rindu dia setiap malam aku akan pandang bintang tu..."

"orite...='C,"

**********

Komen aku:

1. Rosak Bahasa Melayu budak-budak ni. Macam mana BM nak dapat 100% lulus ni?

2. Dah la tahun ni PMR, ada hati nak bermain cinta.

3. Aku dah tau siapa orangnya bila baca berulang kali. hahaha

Tunggu la apa yang aku akan buat selepas ni kat budak-budak ni. Haus dah hati aku. Jadi kering.huhuhu

Apa pula komen orang lain yea?

15 Mei 2012

Selamat Hari Guru 2012

'profile picture yang baru aku edit'

SELAMAT HARI GURU KEPADA SEMUA YANG BERGELAR PENDIDIK SEDUNIA TERUTAMA IBUBAPAKU, GURU2, PENSYARAH2, USTAZ 2 DAN USTAZAH, TEACHER2 & APA SAHAJA GELARAN UNTUK PENDIDIK. MOGA IKHLASKAN DIRI MENDIDIK MEREKA KERANA ALLAH WALAUPUN HAKIKATNYA SUSAH.



14 Mei 2012

Dengan Siapa Kita Boleh Bersalam?

"Kak, guru-guru yang perempuan sekolah akak semua bersalam dengan pelajar lelaki?" tanya seorang juniorku.

"ermm...ada juga. Kenapa tanya?"

"Tak la...sekolah saya tu...ustazah pun salam dengan pelajar lelaki. Padahal budak tu dah baligh. tingkatan 5 tu kak," jelasnya lagi.

"Entah la. Susah juga kalau orang berilmu buat juga kan," seolah-olah aku pasrah. Mungkin situasi aku sama. Aku pendam selama ini. Tak tau nak mulakan daripada mana.

Jika guru biasa buat...aku tak kisah. Aku andaikan dia tidak tau. Tapi jika ustazah buat, apa tanggapan pelajar? mesti boleh bersalam kan?

"Ada seorang pelajar tu datang nak salam...katanya saya dah kahwin. Boleh la salam. Saya kata tak boleh. Saya rasa dia konfius la. Dengan ustazah lain boleh je salam," ceritanya lagi.

Jadi aku rasa...penjelasan bentuk gambar boleh difahami. Moga gambar2 ini bermanfaat.



SUMBER si introvert

13 Mei 2012

Tokoh Pemikir Ditengah-tengah Kekejaman.

Ya Allah...

Aku dapat rasakan seolah-olah aku melihat kejadian itu berlaku sehingga air mataku juga tumpah. Penderitaan demi penderitaan dihadapi dengan tabah. Diracun beberapa kali...Semuanya itu semata-mata kerana agama. Pengaruhnya terlalu besar dan di mana sahaja dia berada, dia bagaikan lautan yang memancarkan cahaya. Seolah-olah dilemparkan ke lautan menjadi pulau. Subhanallah!...

Ditengah-tengah kejahatan dan perintahan diktaktor, dia berusaha menjaga iman dan menyampaikan ilmu walaupun berada didalam tembok yang memisahkannya dengan manusia lain. Walaupun fizikal terpenjara tetapi fikirannya terus mengeluarkan idea dan menulis Rasail An-Nur secara rahsia. Selepas 20 tahun Rasail An-Nur tersebar ke seluruh pelusuk Turki.

'Badiuzzaman Said Nursi'

Beliau seorang ulama' yang luar biasa semenjak kecil. Ibunya seorang solehah dan bapanya soleh. Didikan bermula pemilihan pasangan yang mulia yang dipilih oleh keluarga. Begitu juga makanan halal diberi makan kepada anak2 dan isteri. Amalan semasa mengandung, ibunya sentiasa berwudu; sebelum menjejak kaki ke tanah. Sentiasa berzikir dan membaca Al-Quran. Tidak mustahil anak bakal lahir menjadi seorang ilmuan dalam bidang agama dan sains.

Beliau juga sangat berminat dalam bidang politik. Selalu dalam kuliah dan ceramahnya diselitkan dengan politik semasa yang sedang melanda tanah air mereka. Dia menyindir pemimpin dan pegawai sultan yang mula terpengaruh dengan pangkat dan harta serta banyak berlaku penyelewengan dalam pemerintahan.

Pegawai di Mardin menasihati Badiuzzaman Said Nursi tidak menyentuh pasal politik, namun tidak diendahkan dan mengkritik Nader Bek. Kemudian dikeluarkan perintah tidak membenarkan Said Nursi mengadakan kuliah agama di masjid kerana menghasut orang ramai benci pemerintah.

Beliau patuh perintah itu. Kuliah diteruskan di rumahnya. Orang ramai membanjiri sekitar rumahnya sehingga pemerintah mengeluarkan arahan Said Nursi ditangkap lalu dihantar ke Bitlis. Orang ramai bantah dan hampir terjadi rusuhan. Said Nursi tenangkan mereka.

"Anggota polis yang datang ini menjalankan tugas. Kerana itu jangan timbulkan permusuhan dengan mereka," kata Badiuzzaman Said Nursi.

Beliau diawasi seperti pengganas. Apabila mereka sampai di sebua desa bernama Ahmadi, mereka berhenti berehat. Pada masa itu sudah masuk waktu zohor.

"Aku mahu solat. Tolong buka gari tanganku ini," kata Badiuzzaman Said Nursi.

Setelah 3 kali permintaan tidak diendahkan, tiba-tiba Said Nursi membuka sendiri gari ditangannya. Kemudian dicampakkan ke tanah.

"Tidak ada sesiapa yang dapat menghalangkan aku menyembah Allah," katanya lalu pergi ke sungai yang berhampiran bagi mengambil wudu'.

Disebabkan beliau tidak sependapat dengan pemerintah, beliau sentiasa difitnah, ditangkap, ditangguhkan perbicaraan, dibuang daerah dan dimasukkan semula ke penjara. Semua itu berterusan sehingga lebih 20 tahun.


Beliau dianggap seorang yang paling berbahaya. Setiap kali dibuang daerah, beliau sentiasa berdakwah. Setiap tempat mempunyai anak murid. Walaupun di dalam penjara, kebanyakan penjenayah menjadi muridnya dan bertaubat. Semua yang berada sekelilingnya akan menyayanginya sebagai tuan guru. Mereka namakan sebagai Madrasah Yusuf.( macam kes Nabi Yusuf dipenjarakan.hehehe..)

Sepanjang berada dipenjara, beliau beberapa kali diracun. Allah sentuasa memeliharanya dengan memberi umur yang panjang. Itulah dikatakan urusan kematian adalah urusan Allah. Pernah beliau dijatuhkan hukuman gantung sampai mati kerana tidak mahu sujud kepada ketua pegawai penjara. Sebelum dijatuhkan hukuman, beliau solat sunat. Pegawai itu melihat tanda iman pada diri Badiuuzaman Said Nursi dan dia memberi ampun (dia salah faham..konon tak tunduk kepadanya kerana menghinanya)

Sepanjang berada dipenjara atau ditempat yang jauh dari orang ramai, beliau sentiasa menulis secara rahsia. Anak muridnya yang keluar dari penjara akan membawanya keluar dan mencetak beribu-ribu naskhah. Kemudian dihantar ke semua daerah.

Beliau pernah dituduh sebagai orang gila. Doktor diarahkan meberi laporan palsu. Beliau dimasukkan ke hospital gila supaya dia benar-benar mengalami tekanan jiwa dan akhirnya menjadi gila. Semua itu tidak berlaku ke atas ulama yang mempunyai fikiran yang tajam dan jiwa yang kental.

Ketika berada di hospital itu, beliau solat, berzikir dan membaca Al-Quran. Apa yang dilakukannya menarik perhatian penghuni hospital mental itu. Apabila Badiuzzaman Said Nursi solat, maka ramai yang mengikutnya solat. Apabila beliau membaca al-Quran, ramai yang mengelilinginya bagi mendengar bacaan ayat-ayat suci itu. Apabila berzikir, ramai yang ikut berzikir.

Akhirnya doktor pakar sakit jiwa menulis dalam laporannya,"Sekiranya orang ini dikatakan gila, maka tidak ada seorangpun yang siuman dalam dunia ini."

Pihak istana bantah. Kemudian berita ini sampai kepada Sultan Abdul Hamid II. Baginda mengelurkan perintah supaya Badiuzzaman Said Nursi dibebaskan.

27 April 1909: selepas 3 hari pemberontakan tercetus, Sultan Abdul Hamid berjaya digulingkan.dan dibuang negeri. Inilah perancangan licik yang didalangi oleh Mustafa Kamal Ataturk. Disebaliknya adalah perancangan Yahudi untuk dapatkan Palestin dengan menjatuhkan sistem pemerintahan Khalifah. Selepas Turki menjadi negara Republik, Mustafa Kamal Ataturk menjadi presiden dan menjual Palestin dalam perjanjian. (DALAM BUKU NOVEL SEJARAH: MUSTAFA KAMAL ATATURK PENEGAK AGENDA YAHUDI)

Badiuzzaman Said Nursi juga terlibat dalam Perang Dunia 1. Menjadi tentera sukarelawan, banyak karamah yang berlaku. Antaranya bom meletup disebelahnya tetapi beliau tidak cedera sedikitpun. Ini mengerunkan tentera Rusia sehingga mereka membuat penambahan tentera. Sedangkan tentera sukarelawan ini bersenjatakan pisau atau pedang pendek sahaja. Inilah keberanian yang berjuang untuk mendapat syahid di sisi Allah.

Semasa pemerintahan Mustafa Kamal ini, undang-undang Islam ditukar kepada undang-undang Barat. Semua tulisan arab ditukar kepada tulisan latin atau rumi. Pelajaran agama dibuang dari silibus sekolah. Sekolah agama ditutup. Masjid tidak dibenarkan azan kecuali dalam bahasa Turki. Serban tidak dibenarkan pakai diganti dengan topi koboi. Perempuan disuruh pakai skrit dan tidak dibenarkan pakai tudung/ hijab. Dalam pada yang sama Badiuzzaman dipenjara dan dibuang negeri. Perintah berkurung. polis berjaga siang dan malam. Rasail An-Nur tetap ditulis untuk memberi bacaan ilmiah kepada orang ramai ketika ceramah tidak dibenarkan.Al-Quran tidak dibenarkan ada di rumah. Dengan kuasa Allah...

Di Penjara Eskisehir...

Sepanjang berada dalam kurungan, Badiuzzaman Said Nursi sentiasa berusaha menulis kerana menulis sudah menjadi rutin hariannya. Walaupun kertas dan pen tidak dibenarkan masuk ke dalam penjara, itu tidak melunturkan semangatnya untuk terus berkatya. Beliau tetap menulis atas cebisan kertas yang dikoyak daripada kampit-kampit kertas. Sebelah malam, beliau tudak dapat menulis kerana bilik kurungannya tidak ada lampu. Hidupnya amat mencabar dan menderita.

Walaupun menerima tekanan yang amat berat, namun ia tidak sedikitpun melemahkan semangat Badiuzzaman Said Nursi. Di dalam bilik kurungan yang suram itu, beliau menulis Risalah Al-Nur bab 28, 29 dan 30 di bawah tajuk al-Lamaat dan bab pertama dan kedua di bawah tajuk al-Shu'aat.

Badiuzzaman Said Nursi juga terus berusaha menyampaikan dakwah kepada banduan-banduan yang ditemuinya. Hasilnya, ramai banduan kembali bertaubat dan insaf.

Setiap malam, banduan-banduan dapat mendengar beliau menbaca al-Quran dengan suara gemersik. Membuatkan sesipa yang mendengarnya menitiskan air mata dan hati yang keras menjadi lembut. Keadaan ini menimbulkan keresahan pihak penjara lalu perbicaraan ke atasnya dipercepatkan.

Akhirnya hari yang ditunggu-tunggu tiba. Seperti biasa , mahkamah sesak dengan orang ramai yang mahu mengikuti perbicaraan itu. Para wartawan menjadikan perbicaraan itu sebagai tajuk utama akhbar mereka.

Selepas pertuduhan dibacakan, Badiuzzaman Said Nursi dibenarkan membela diri ataupun mengaku salah. Beliau dengan tegas menyatakan pendiriannya.

"Yang arif tuan hakim, mereka menuduh saya dengan beberapa pertuduhan. pertama, saya didakwa mempunyai niat mencetuskan kekacauan dalam negara dengan memperalatkan agama. Ini disebabkan saya berjuang mengembalikan pelaksanaan syariah yang kami dituduh berfahaman kolot. Benarkan saya menjawab pertuduhan itu,"

"Pertama, hujah saya adalah adanya perbezaan antara kemungkinan dan kejadian sebenar. Seseorang yang mempunyai kemungkinan membunuh ramai orang. Tetapi bolehkah dia ditahan atas tuduhan kemungkinan membunuh? Begitu juga dengan sebatang mancis yang dapat membakar sebuah rumah. Adakah mancis itu akan dihappuskan bersandarkan kemungkinan boleh membakar?"

"Kedua, ilmu-ilmu keimanan menolak sesuatu tindakan yang bermatlamat selain daripada keredaan Allah. Iman adalah kunci cahaya yang suci bagi memperoleh kehidupan yang abadi dan sinaran akhirat, ia tidak akan sekali-kali menjadi alat kepada kehidupan duniawi,"

"Yang arif tuan hakim, percayalah...sekiranya penderitaan saya hanya menyentuh kehidupan duniawi dan peribadi saya, nescaya saya akan berdiam diri sebagaimana yang saya lakukan semenjak sepuluh tahun lalu. Tetapi disebabkan kaitannya dengan kabahagiaan abadi bagi kebanyakan manusia dan hubungannya dengan Risalah Al-Nur yang mentafsira dan membongkar penawar berharga bagi alam ini, maka sekali-kali tidak akan saya tinggalkan perjuangan ini. Walaupun saya diberi seratus kepala dan setiap hari kepala itu dipenggal. Saya mungkin bebas daripada ancaman kamu, tetapi saya tidak akan terlepas daripada maut,"

"Wahai tuan hakim, seluruh juzuk Risalah Al-Nur membicarakan soal-soal keimanan yang mampu mewujudkan keamanan dan kesejahteraaan negara. Sebabnya, iman yang menjadi sumber akhlak mulia dan sifat-sifat terpuji, tidak sekali-kali akan menganggu kemanan, bahkan dnegannya akan terhasil pula kesejahteraan. Sedangkan yang mencetuskan kekacauan adalah 'tanpa ima' kerana daripadanya akan lahir tingkah laku yang buruk,"

"Kamu bertanya saya daripada mana saya mendapat wang bagi menyara gerakan saya? Saya mahu bertanya semula, adakah kamu mempunyai bukti yang saya mengutip wang bagi membiayai gerakan saya? Kamu kata kerja yang saya lakukan ini tidak dibenarkan oleh kerajaan. Kamu mengatakan sudah ada jabatan kerajaan yang ditugaskan menjalankan kerja-kerja itu. Adakah saya perlu mendapatkan lesen bagi mematuhi perintah Allah?" tanya Badiuzzaman Said Nursi dalam hujah membela diri.


Sepanjang perbicaraan berlangsung, semua pertuduhan dapat ditangkis. Selepas dipertimbangkan, hakim membebaskannya daripada tiga tuduhan, iaitu menentang pembentukan kerajaan baru, menjadi ahli persatuan rahsia dan memperalatkan agama sebagai bahan politik.


Sebaliknya beliau dituduh pula menentang dasar kerajaan yang mnegharamkan perempuan memakai purdah seperti yang tertera dalam Risalah Al-Nur kerkenaan Tasattur An-Nisa'.


Risalah Tasattur al-Nisa' ialah sebuah risalah yang memperkatakan tentang kewajipan wanita Islam menutup aurat sesuai dengan fitrah kewanitaan yang mereka miliki. Risalah ini ditulis memandangkan golongan wanita sebahagiannya tidak lagi menjaga aurat mereka dikhalayah ramai. Ini berikutan penguatkuasaan peraturan kewajipan wanita berpakaian seperti wanita barat.


1935: Beliau tetap dijatuhkan hukuman 11 bulan penjara. 15 pelajarnya dihukum 6 bulan penjaraJelas di sini mahkamah telah menjaruhkan hukuman ke atasnya tanpa bukti yang kukuh. Beliau nekad membersihkan Risalah Al-Nur dan diterima ramai.


Dengan usaha Badiuzzaman Said Nursi dan pelajar2nya, penjara yang kelam itu kini menjadi kilauan cahaya Al-Quran. Penjara yang dahulunya menakutkan bertukar menjadi sebuah masjid yang dilimpahi cahaya keimanan. Semua banduan termasuk penjenayah berbahaya menerima tempias sejak kehadiran Badiuzzaman Said Nursi. Setiap hari mereka bangun awal bagi menunaikan solat subuh berjemaah dan membaca Al-Quran hingga menjelang fajar.

Memandangkan ramai banduan kembali ke pangkal jalan, Badiuzzzaman Said Nursi menamakan penjara itu sebagai sekolah yusuf. Tindakan beliau menjadikan penjara pusat ilmu...memberi kuliah dan mencurahkan segala ilmu tidak disenangi pihak penjara. Beliau dituduh lagi. 


1936: Badiuzzaman Said Nursi dibuang daerah ke Kastamonu. 1940, beliau genap berusia 70 tahun. Beliau menghidap sakit pinggang kronik dan penyakit sendi-sendi akibat di racun. Ogos 1943, rumah beliau digeladah oleh pihak polis. 20 September 1943, rumah beliau digeledah lagi. Kali ini lebih terperinci dan mereka menjumpai risalah2 dalam dikumpul dalam kotak dibawah timbunan kayu2 api simpanan. Dalam keadaan lemah dan sakit, beliau dan pelajar2nya ditahan dengan pelbagai tuduhan yang direka-reka. Pada bulan Ramadhan beliau dan tahanan lain dihantar ke Ankara. Dalam perjalanan itu, beliau tidak lupa berdakwah.


Pihak berkuasa selepas berbulan-bulan mengkaji seluruh Risalah Al-Nur, mereka tidak menemukan sesuatu yang menimbulkan keraguan. Tidak ada jenayah yang boleh disabiykan.


"Ulama' itu tidak mempunyai aktiviti politik dan tidak ada sebarang bukti menyatakan dia membentuk tarekat sufi ataupun membuat organisasi rahsia. Tajuk-tajuk bukunya semuanya kerkisar masalah2 ilmiah dan iman. Ia adalah tafsir al-Quran." inilah laporan pengesahan pakar ilmuan disampaikan kepada pemerintah. Pemerintah ketika ini sudah diganti selepas kematian Mustafa Kamal Ataturk.


Selepas 20 tahun mengedaran  Risalah Al-Nur, Badiuzzaman dihadapkan ke mahkamah  mengenai kandungan  Risalah Al-Nur . Beliau meminta satu badan khas mengkaji kandungan risalah ini yang mesti terdiri dari pakar2 agama. Hujah2nya dapat menyelamatkan  Risalah Al-Nur  dapat diedarkan dan dicetak berulang kali. (aku nak beli juga Risalah Al-Nur ni..huhuhu)

Hari-hari terakhir beliau sangat tersentuh hatiku. Dengan kedaan umur 80 tahun, beliau diracun. Diarahkan ke mahkamah. Di arah lapor diri. Banyak sangat pihak pemerintah buat untuk menyusahkannya. Allahu Akbar!...


1960: kubunya dibongkar dan ditanam di tempat yang tidak diketahui.

Moga ilmu beliau berterusan dan menjadi pedoman kita yang berada di akhir zaman.

*********

Mutiara kata:

Dia yang menciptakan mata nyamuk adalah Dzat yang menciptakan matahari. ~ Bediuzzaman Said Nursi


Penderitaan jiwa mengarahkan keburukan. Putus asa adalah sumber kesesatan; dan kegelapan hati, pangkal penderitaan jiwa. ~ Bediuzzaman Said Nursi


Menghidupkan kembali agama berarti menghidupkan suatu bangsa. Hidupnya agama berarti cahaya kehidupan. ~ Bediuzzaman Said Nursi


Seseorang yang melihat kebaikan dalam berbagai hal berarti memiliki fikiran yang baik. Dan seseorang yang memiliki fikiran yang baik mendapatkan kenikmatan dari hidup. ~ Bediuzzaman Said Nursi

SUMBER:

1. Badiuzzaman Said Nursi, Pejuabg dan Pemikir Islam Turki. Oleh: Abdul Latip Talib. Keluaran PTS 2012. Muka surat 459.

2. syamlawi

3. entri lama tentang Mustafa Kamal Ataturk KLIK


10 Mei 2012

Lawatan Ke Melaka 2012.

Hampir satu sekolah pergi ke rombongan. Hanya 20 orang pelajar yang tinggal di sekolah.

Antara tempat lawatan kami:

1. Balai Cerap Al-Khawarizmi.

2. Naik Cruise, lawat kapal diana, naik Menara Taming Sari.

3. Lawat Makam Hang Tuah.

Hanya Balai Cerap tempat yang aku suka.

Sebab?

Dari situ, aku dapat banyak maklumat yang dah aku lupakan. Maklumat baru yang aku dapat juga banyak. Maklumat yang aku confius selama ni juga dapat dikembalikan kefahaman. Selagi aku tak faham, selagi itu akan cari. Itu cara aku. Kalau boleh aku nak tau semua. Tamak ilmu.hahaha

Sejarah?

Aku kurang minat. Sebab maklumat terbatas dan tersangkut-sangkut. Sampai sekarang aku tak dapat cari. Nak tau? Biar la aku cari dulu. Kalau jumpa, aku cuba kongsi di blog kesayangan aku ni. hahaha.....(hobi zaman moden)

Koleksi gambar.

'budak mana la ni?'

'kitab lama berkaitan ilmu falak'

'Kitab yang menjadi rujukan'

'gerhana'

'bahagian atas kapal diana'

'gambar dari atas menara taming sari'

'sekitar Melaka dari menara'

Tadi ada soalan kuiz. Soalan yang aku ingat adalah berkaitan bilangan buruj. 12 zodiak ada pada bulan Januari-Disember. Semasa taklimat aku tertangkap ayat '88 buruj '. Kebanyakan pelajar menjawab 12 buruj. Betul atau salah? cuba klik link ini SINI

Begitu juga gambar bulan. Antara mukjizat Nabi kita Muhammad SAW adalah dapat membelah bulan. SINI.


Kisahnya dari penulis buku novel sejarah no. 1 Malaysia:

Mukjizat adalah kejadian luar biasa kurniaan Allah kepada nabi dan rasul untuk membuktikan kebenaran mereka. Ilmu pengetahuan manusia tidak mampu menghuraikan bagaimana mukjizat itu berlaku kerana ia kuasa Allah SWT.

Bulan terbelah dua kemudian turun lalu masuk ke dalam jubah Rasulullah saw kemudian keluar dari lengan baju kiri dan kanan baginda sebelum bercantum semula benar-benar berlaku dan disaksikan oleh orang ramai termasuk Raja Habib dari Syam. Setelah melihat kejadian yang luar biasa itu ramai yang mendapat hidayah termasuk Raja Habib. Tetapi lebih ramai yang tidak percaya lalu mengatakan itu sihir Muhamad. Kisah ini ada diceritakan dalam novel Abu Bakar Sahabat Sejati bab 3 muka surat 32.

Peristiwa bulan terbelah itu disebutkan dalam al Quran.

“Telah hampir datangnya masa itu dan bulan terbelah. Dan setelah mereka melihat suatu tanda (mukjizat) mereka berpaling lalu berkata “Ini adalah sihir yang luar biasa” dan mereka mendustakannya dengan mengikut hawa nafsu sedang setiap yang berlaku ada ketetapannya.” (Surah al Qamar ayat 1-3)
Mengenai kisah bulan terbelah ada diceritakan dalam buku Mukjizat-Mukjizat Rasulullah, Kisah Menakjubkan Dalam Kehidupan Rasulullah, 33 Kisah Menarik Para Nabi-Nabi, kitab Nur Yaqin (jawi), Hikayat Nabi Bercukur dan Bulan Terbelah (jawi). Malah dalam Qisasul Anbiyak (jawi) ada diceritakan kisah Raja Syam yang telah beriman. Apakah itu Raja Habib?.

Siapakah Raja Habib bin Malik?. Apakah itu nama sebenar atau gelarannya?. Ini kerana orang-orang Arab juga menggelarnya Raihanah Quraisyin. Dalam kisah para nabi-nabi (Qisasul Anbiyak) ada disebutkan seorang raja Syam yang telah beriman menulis surat wasiat supaya anaknya mempercayai Muhamad itu seorang Rasul.

Ketika berlakunya peristiwa bulan terbelah, Raja Habib berada ke Mekah. Selepas menyaksikan peristiwa itu Raja Habib mendapat hidayah. Setelah kembali ke Syam beliau mengirimkan hadiah berupa emas, perak dan permata yang dibawa oleh lima ekor unta sebagai hadiah kepada Rasulullah saw. Baginda menerima pemberian itu tetapi kemudiannya baginda berdoa supaya semua harta itu dilenyapkan menjadi pasir.

Peristiwa itu berlaku ketika Rasulullah saw baru diangkat menjadi Rasul. Belum wujud Negara Islam dan al Quran belum selesai diturunkan. Seruan baginda ketika itu Cuma mengajak manusia menyembah Allah dan jangan menyembah selainNya.

Negeri Syam atau Syria terletak di semenenjung Tanah Arab. Orang-orang Quraisy Mekah selalu berulang alik antara Syam dengan Mekah untuk berniaga. Ketika Nabi Muhamad berusia sembilan tahun pernah pergi ke Syam bersama bapa saudaranya untuk berniaga. Kemudian ketika berumur 25 tahun sekali lagi Nabi Muhamad pergi ke Syam membawa barang-barang dagangan Khadijah.

Setelah Muhamad menjadi Rasul dan setelah Islam tersebar di Madinah barulah Rom dan Parsi memusuhi Islam. Rom telah menguasai Syam. Setelah Raja Habib menjadi pengikut Muhamad, dia juga senasib dengan Raja Habsyah yang memberi perlindungan kepada orang-orang Islam yang berhijrah ke negaranya. Setelah Raja Habsyah itu memeluk Islam dia dibunuh oleh pembesarnya. Apabila mendengar berita itu Nabi Muhamad saw menyembahyangkan jenazah Raja Habsyah itu secara sembahyang ghaib.

Peristiwa yang sama hampir berlaku kepada Maharaja Rom. Pada mulanya dia hendak menerima tawaran memeluk Islam tetapi dibantah oleh para pembesarnya menyebabkan dia membatalkan niatnya itu. Raja Habib, walaupun telah memeluk Islam tetapi tidak dapat mempengaruhi rakyat dan para pembesarnya supaya memeluk Islam.

Negeri Syam atau Syria kekal berada dalam jajahan Rom sehingga pemerintahan Saidina Umar al Khattab baru dapat ditakluki.

**********

'manzilah bulan'

**********
Menentukan masuk waktu solat jika tiada azan. Aku jumpa dalam blog SINI. Malas nak tulis tapi nak kongsi.hehehe...


1. Masuk waktu Solat Subuh itu apakala terbit fajar iaitu kita lihat mendung mereh di ufuk Timur dan tamat waktunya apakala kita melihat mega kuning di bahagian Timur sudah lenyap;

2. Masuk waktu Solat Zohor apabila tergelinciri matahari, iaitu jika ditegakkan sebatang kayu atau pancang, sudah boleh kelihatan bayang-bayangnya;

3. Masuk waktu Solat 'Asar ketika melihat kayu atau pancang yg dipacakkan itu mempunyai bayang-bayang sama panjang dengan kayu atau pancang tersebut dan luput waktu 'Asar ketika bayang-bayang kayu atau pancang yg dicacakkan itu dua kali panjang kayu atau pancang tersebut;

4. Masuk waktu Solat Maghrib ketika matahari sudah tenggelam dan luput waktu Maghrib itu ketika ketika sudah malam hari, yakni ketika mega merah arah Barat sudah hilang (i.e. waktu masuk dan waktu luput Maghrib itu pendek sahaja, kira-kiran 30 minit sahaja); dan

5. Masuk waktu Solat Isya' ketika hilang mega merah di ufuk arah Barat dan tamat waktunya ketika hilang gelap atau kegelapan malam hari i.e. waktu Isya' itu panjang.

Cukup lah setakat ini dahulu...

07 Mei 2012

Bakal Hafizoh.

Aku bukan Hafizoh. Aku gembira adik-adikku menjadi hafiz dan hafizoh. Seorang hafiz/hafizah akan memberi syafaat kepada 10 orang ahli keluarganya. Itulah kelebihan mereka yang bergelar hafiz dan hafizoh ini. Menghafaz senang tapi nak menjaga bukan main susah. Tapi ganjaran mereka akan nyata semasa dikuburkan. Jenazahnya tidak akan dimakan oleh bumi seperti jenazah para Rasul dan nabi-nabi.

Menurut Pengarah, 2500 permohonan masuk ke DQ dan hanya 250 orang sahaja terpilih. Harapannya semoga para pelajar yang terpilih ini menjadi Huffaz yang berjaya pada suatu hari nanti. Bukan senang menghadapi cabaran akhir zaman. Dorongan keluarga dan ibu bapa amat penting dalam usaha membentuk peribadi mereka ini.

Hari ini aku ambil cuti untuk mengiringi adikku mendaftarkan diri ke Darul Quran Jakim di Kuala Kubu Baru, Hulu Selangor dengan mengambil Diploma Tahfiz Al-Quran. Kami sampai agak lambat kerana pertama kali ke DQ. Memang berada dalam kawasan yang dikelilingi hutan dan tasik. Nyaman suasananya dan sesuai untuk menghafaz Al-Quran.

'masjid DQ'

Perjalanan ke sana bukan senang kerana berpandukan 'sign board' dan peta dari 'google maps'. Dari tempatku ke sana mengambil masa lebih kurang 4 jam. Terasa jauh sangat. terpaksa berpusing2 dalam KL. Masuk ke Jalan Loke Yew, Jalan Kuching dan jalan Ipoh. Terus ke Rawang, Serendah, Batang Kali dan akhir sekali masuk simpang ke Kuala Kubu Baru. Haru juga kerana terpaksa meredah 'jem' dan cilok2 ke celah-celah kereta yang banyak. Mencabar sangat pemanduan kali ini. Pengalaman berada di 'tempat orang' membuatkan aku yakin dengan panduan sign board walaupun kadang-kadang hilang punca. Akhirnya aku terpaksa ikut van (adik aku pandu).

Ayahku kurang sihat tapi bersemangat hantar adikku ke DQ ini. Sempat tidur di rumah sewa ku semalaman. Sembilan orang termasuk ibu saudaraku datang. Moga ayah kembali sihat seperti biasa. Syafakahullahu Syifaan A'jilan. Aminnn :-)


06 Mei 2012

Fesyen-Yes Or Not???!

Malam Konvensyen Bidadari Dunia aku tak sempat nak ikuti slot ini. Walaupun ada siaran ulangan sekejap, tetap tak puas hati...huhuhu

Coretan berkaitan SINI

Akhirnya jumpa juga slot ni. Alhamdulillah ^_^

Nak nangis sama bila tengok Kak Wardina baca surah Al-Hasyr. Dalam Ma'thurat Kubra ada yea. Tapi berapa ramai yang baca? Aku??? Ada baca...ada tidak...

Jom dengar dan hayati...



Kak Wardina sebagai moderator, Catriana Ros Nor Hayati, Pn Suriati (pemilik butik busana ) dan Datin Zaleha.

Dimulakan dengan doa Nabi Musa sebelum berjumpa Fir'aun.

(27)قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي (25) وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي (26) وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي
  (يَفْقَهُوا قَوْلِي (28
Maksudnya: Nabi Musa berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku; Dan mudahkanlah bagiku, tugasku; Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, Supaya mereka faham perkataanku;

Kemudian dibacakan surahAl-Hasy , ayat 18-23...Ini dibaca oleh Kak Wardina sendiri. Tersentuh hati ini. Nak nangis rasanya. Dah menitis air mata. Allahu Akbar!:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

 Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.

وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
 Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasik - derhaka.

لَا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۚ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ

Tidaklah sama ahli neraka dan ahli Syurga; ahli Syurgalah orang-orang yang beroleh kemenangan (mendapat segala yang diingini).  

لَوْ أَنزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ   
Maksudnya: Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۖ هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ
Maksudnya: Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dia lah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

 هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ
Maksudnya: Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya.
Fesyen ditentukan oleh kapitalis. Siapa Kapitalis ini?


Mereka yang menguasai sistem barangan jual beli.

Fesyen sentiasa berubah. Fesyen ditentukan oleh apa yang popular. Adakah kita juga mangsa fesyen?


Surah apa yang suruh kita pakai tudung?


1. Surah An-Nur ayat 31:




وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Maksudnya: Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. 
2. Surah Al-Ahzab ayat 59: tentang melabuhkan tudung.

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
Maksudnya: Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.  

04 Mei 2012

Ma'rab Kuttub 2012.

"Kita buat kelas hari jumaat petang boleh? tolong tanya kawan2 yea," itu pesananku kepada kelas tingkatan 3. Bila semua setuju dibuat 1 jam iaitu 2.30-3.30 petang...aku dapat pembetulan semula.

"Kita pergi PWTC lepas habis sekolah yea," pesan rakan sejawat aku.

"Kata nak pergi hari sabtu. Dah la kelas hari sabtu dah cancel...huhuhu," aku jawab.

"Kalau kita pergi hari sabtu, pack sangat orang. Baik kita pergi lepas sekolah naik keretapi," jelas kawanku lagi.

Bila aku fikir semula...Terpaksa la buat kelas tambahan seperti biasa, hari sabtu pukul 8.30-11.30 pagi. 2 jam tu. Berasap kepala otak budak ni. hihihi...Apa pun aku nak tengok kehadiran pelajar ni dulu. O.K atau K.O?

Aku sampai kat Maarab Kuttub atau Pesta Buku lebih kurang jam 3.00 petang. Berhempas pulas naik keretapi dari Seremban ke Taman Tasik Perdana. Kemudian naik keretapi lagi ke PWTC. Kira kali pertama la aku naik keretapi di Malaysia. Pengalaman aku hanya di negara orang. Lagi pun di negeri aku tiada keretapi ni.

Dulu lagi dasyat. Bersama ayam dan itik. Ada bermacam-macam bau. Ada juga budak-budak miskin bergayut di pintu luar. Nak bayar tiket tak boleh. Bergantung kat luar je. Fenomena ini tiada di Malaysia. Ada juga diorang tidur atas bahagian letak barang. Macam katil pulak.


Alhamdulillah...

Dapat aku beli buku Badiuzzaman Said Nursi yang hidup satu zaman dengan Mustafa Kamal Attartuk. Bukan aku sahaja beli.Cikgu sains pun beli. hehehe...memang gaya bahasa dapat bentuk nivel ni mudah dihadam. Kalau baca buku berfakta 'buku dah baca aku'. hahaha...

Hari Isnin aku ambil cuti yea. Ada hal sikit...

Buat keluargaku...selamat datang ke rumahku. 

Mereka semua ni nak hantar adikku yang berjaya masuk ke Darul Quran Jakim di Kuala Kubu Baru. Aku tak kenal lagi tempat ni...Harap dipermudahkan urusan. Aminnn ^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...