Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

31 Disember 2015

Empangan Ma'rib Bagi Kaum Saba'

Empangan terbesar pada zaman sekarang di Mesir adalah Empangan Aswan. Pada zaman dahulu,  empangan terbesar adalah Empangan Ma'rib. Empangan Ma'rib terletak di Yaman. Empangan initelah dimusnahkan oleh Allah ke atas penduduk di kawasan ini. Ini kerana penduduk kawasan ini kufur terhadap nikmat Allah.

Terbinanya Empangan ini menunjukkan kawasan ini dikelilingi okeh tanah yang subur dan baik untuk pertanian,  pengairan dan sumber air kepada penduduk di sini.

Kaum Saba' merupakan penduduk di kawasan Empangan Ma'rib. Komuniti kaum Saba' adalah salah satu daripada empat peradaban besar yang pernah tinggal di Selatan Tanah Arab. Masyarakat ini pernah wujud sekitar 1000-750 sebelum masihi (SM). Masyarakat ini menemui kehancuran sekitar 500 TM.

Dalam sejarah orang-orang  Saba' memang terkenal sebagai masyarakat yang bertamadun. Dalam catatan raja Saba' perkataan-perkataan seperti "dipulihkan" , "ditujukan" , dan "pembinaan" kerap disebut.

Empangan Ma'rib adalah mercu utamamasyarakat ini yang membuktikan mereka telah mencapai ketinggian dalam teknologi. Ini tidak bermakna kaum Saba' lemah dari segi ketenteraan. Sebaliknya faktor ketenteraan Saba' penyumbang utama kepada berdirinya budaya mereka untuk tempoh yang panjang tanpa ditumbangkan. Kehebatan tentera Saba' diceritakan dalam Al-Quran:

mereka menyeru Ratu mereka ,"kita adalah orang-orang yang kuat,  gagah,  dan amat berani mempuh peperangan dan perkara itu walaubagaimanapun terserah kepadamu. Oleh itu fikirlah apa yang yang engkau hendak perintahkan."

(Surah An-Naml ayat 33)

Coretan lama ketika belajar 10 tahun lalu. Lupa letak sumber. kalau tak silap dari buku tulisan Harun Yahya.

27 November 2015

Belajar Ingat dan Fikir

Semua pelajar mempunyai potensi yang berbeza. Semua manusia ada ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang. Apabila seseorang pelajar belajar, kebanyakan mereka mempunyai ingatan jangka pendek. Hanya dalam kelas. Antara kata mereka:

"Dalam kelas semalam, saya masih ingat. Hari ini saya dah lupa".

"Semalam saya dah faham, hari ini saya dah konfius."

Dulu Bloom untuk PBS, sekarang Anderson untuk KBAT.

Aras pertama adalah ingat. Ingat kembali. Jika pada aras ini, pelajar tidak dapat ingat, bagaimana mereka nak melangkah ke aras yang lebih tinggi iaitu faham. Bahagian kognitif mengingat, pelajar masih gagal.

Apa perlu dilakukan oleh seorang guru?

Apa pula yang perlu dilaksanakan oleh pelajar?

Nota? Nota bagaimana? Bentuk peta minda? Peta I-think? Buntu.

Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) memerlukan adaptasi yang berkesan supaya pelajar dapat fikir dan fikir. Kaji dan terus mengkaji.

Aku pernah menghadiri beberapa kursus berkaitan i-think. Mula diperkenalkan, aku fikir adalah peta i-think ini kbat? Kemudian dalam kursus yang lain, aku fikir bagaimana i-think ini jadi kbat? Dalam kursus yang lain pula, panel mengatakan peta i-think perlu dilukiskan pada papan putih sambil memberi penerangan kepada pelajar. Daripada peta i-think pelajar dapat  fikir perkaitan yang mereka belajar. Dalam kursus lain, i-think itu salah satu tool kbat. Jadi ada cara lain lagi asalkan pelajar mencapai Dimensi Proses Kognitif yang bermula dengan INGAT. Aku jadi pening. Lalu biarkan ia berlalu. Waktu cuti ini, ingatan kembali menerjah ruang fikiran untuk pelajar tahun 2016.

Perancangan, pelaksanaan, penerimaan dan hasil. Masing-masing ada cabaran. Paling teruk pelaksana. Perancang inginkan hasil. Hasil yang positif.Setiap daripada kita mempunyai pendekatan yang berbeza. Ikut kemampuan pelajar iaitu penerima. Paksaan menyeksa kedua-dua pihak iaitu pelaksana dan penerima. Jadi aku tidak akan memaksa diri, tetapi akan cuba semampu yang boleh. Insya Allah.

Sekarang aku minat cara Ustaz Hasrizal dalam Saifulislam.com, Khalifah Model School (Secondary) KMSS. Aku sangat setuju dengan entri Sistem Pendidikan Mendepani Fitnah Dajjal. Entri ini membuatkan aku berfikir, adakah sistem pendidikan sekarang mampu menjadi kebal dari fitnah Dajjal? Teringat seorang panel dalam satu kursus mengatakan 'sekolah menghasilkan orang bodoh', 'sekolah menghasilkan orang yang 'taat' kepada sistem' dan ' sekolah menghasilkan pekerja kilang'. Ini berdasarkan kata seorang bekas guru dalam beberapa buah bukunya. Aku dah lupa nama buku dan penulisnya. Mungkin aku perlu semak nota kembali.

Masih dalam proses sambungan ...maaf perlu publish terlebih dahulu supaya entri ini dapat mengingatkan apa pernah dicoret caritkan...

21 November 2015

Penangan Sakti

Jualan Gedung Karangkraf. Aku meninjau fb. Terlihat buku baharu yang penuh sakti. Apa yang sakti itu? Hari minggu sebelum cuti sempena Deepavali, aku mengambil peluang mencari buku yang menarik minatku. Bukan buku yang sarat dengan info, bukan juga jiwang karat. Buku  bentuk novel tetapi terdapat info baharu yang diselitkan. Info ini menunjukkan penulis bukan sebarangan orang. Sunan Cinta Nan Sakti. 8 Nov 2015 adalah hari keramat kerana buku ini telah sampai ke tanganku. Di Karangkraf Shah Alam.

'Sempat sambar'

Kisah cinta Sunan dengan Sang Ratu. Cinta adalah fitrah. Jika cinta Allah melebihi cinta manusia pasti manusia tidak akan bertuhankan nafsu. Cinta tetapi dihalang oleh Wali Sufi kerana sebab tertentu menyebabkan Sunan dan Sang Ratu berpisah. Angkara syaitan berwajah manusia, Sang Ratu kembali menjadi kejam dan musuh kepada Sunan. Pertemuan demi pertemuan. Semuanya berlandaskan nafsu sang pemerintah.

Saifuddin seorang yang taat kepada ajaran Wali Sufi. Saifuddin mengamalkan segala ilmu dan nasihat gurunya, Wali Sufi. Ilmu Saifuddin bertambah kukuh dibawah bimbingan guru yang hebat. Bibir Saifuddin sentiasa menyebut kalimah Allah menyebabkan semua perancangan jahat sang pemerintah gagal.

MARAH. Sifat yang menyebabkan seseorang tunduk kepada syaitan. Itulah yang berlaku kepada Jaka. Watak menginsafkan. Angkara cinta, Jaka sanggup mengucap kalimah kufur. Jaka kembali ke pangkal jalan dan akibat dendam dia dimusuhi hingga mati.

Selanjutnya...boleh dapatkan SUNAN Cinta Nan Sakti di pasaran.






gambar: sekadar hiasan

Ketika di Karangkraf, aku dapat info, ada expo buku islam Antarabangsa di Putrajaya. Aku singgah di sana. Paling mengejutkan, aku lihat tiada sambutan. Tak seramai di Karangkraf. Mungkin hujan. Banyak buku dapat potongan 30%, 40%, 50% dan diberi hadiah cabutan. Hadiah saguhati yang dimenangi tidak menjadi milikku kerana aku telah pulang ke rumah. Itu rezeki orang lain. Mungkin rezeki aku di tempat lain.

Sempat juga aku tinjau Putrajaya International Islamic Art And Culture Festival. Wah! Sungguh cantik khat yang dipamerkan. Harga boleh tahan. Paling kecil RM50. Simple. Hanya kalimah Allah dan Muhammad. Ada juga harga RM 7,000. Tak mampu beli, sekadar kagum dengan hasil seni yang dipamerkan. Ketika ini terfikir juga, andai pelajar Jepun datang tengok seni kaligrafi Islam seperti ini. Berangan! Khat aku sekadar asas. Kurang berseni. Teringin buat persatuan/ kelab Khat di sekolah. Adakah aku mampu mengajar khat? Seni ini semakin pupus. Bukan semua ustaz atau ustazah mampu menulis khat mengikut kaedah yang betul. Hanya yang betul-betul berminat mampu melakukannya. Moga seni khat bertahan di persada dunia Islam.

Pelajar Jepun datang! Kerana sekolahku ada KHAT? Tahun ini, aku kurang mengajar khat walaupun tahun 2014 seorang pelajarku menjadi Johan Khat peringkat Daerah. Tahun ini tumpuan banyak kepada pengajaran akademik. Menghabis silibus untuk pelajar PT3. Pada hari yang sama, kpw datang untuk tujuan moderasi kertas PT3. Alhamdulillah semua berjalan lancar.

Cabaran perlu dijadikan peluang. Ya peluang perlu direbut sebaik mungkin. Aku hanya insan yang lemah. Kadangkala aku lemah berhadapan dengan karenah manusia di sekeliling. Apakan daya aku terpaksa mengikut rentak mereka. Di sana aku dapat belajar sesuatu yang baharu.

3 Nov 2015, mak dan ayah datang ke rumah. Tinggal bersamaku selama seminggu. 4 Nov aku bawa ibu dan ayah ke Darul Syifa' Bangi untuk taklimat Umrah bersama ZAHAFIZ Travel. Akibat kejatuhan nilai matawang MYR, pakej 4 orang sebilik perlu tambah RM150. Jika pakej 2 orang sebilik, tambahan semakin banyak. Duit Riyal dinasihatkan tukar di Malaysia. Tindakan berjaga-jaga. Ada kebaikannya. Kali ini, mak, ayah dan ibu saudaraku akan menunaikan umrah. Menjadi Dhuyuffur Rahman. Doakan mereka semua terutama ibuku mampu menunaikan umrah dengan sempurna. Sembuhkan sakit lutut ibuku. Hanya 10 hari. Tidak lama. 3 hari di Madinah dan 7 hari di Mekah.

Ya Allah, Engkau permudahkan perjalanan ibuku. Hilangkan dan sembuhkan sakit lutut ibuku. Pertemukanlah mereka dengan orang yang baik dan mudah memberi pertolongan. Permudahkan urusan mak, ayah dan che ngah dan urusan ibadah mereka berjalan lancar. Selamatkan perjalan pergi dan pulang ke tanah air. Hanya Engkau Maha Penyembuh. Engkaulah Maha Pengampun. Engkaulah Maha Mengasihani. Engkaulah Maha Mengetahui niat  hamba-hambaMu. Amin.

p/s: Untuk pelajar F3, maaf kerana tidak hadir ke Majlis Jamuan Akhir tahun. Ada sesuatu yang berlaku menghalang saya melangkah masuk ke kelas kalian. Harap kalian tahu apa yang telah berlaku pada hari akhir persekolahan itu.

19 Oktober 2015

Konspirasi Aneh Tapi Ada Kebenarannya.

Kenapa Amerika Syarikat jadi boneka zionis? 

Kenapa Saddam Hussein dan Gadafi dihapuskan?

 Kenapa bumi Palestin dipilih jadi negara Israel? 

Kenapa emas dan perak dihalang jadi matawang? 

Perancangan mewujudkan Imam Mahdi palsu melalui teknologi dari menara jam. Negara Islam bergaduh sesama sendiri. Banyak lagi.

Sebagai umat Islam, akidah Islam perlu diperkukuhkan diri sendiri untuk hadapi dunia akhir zaman.
Faham dan hayati novel ini. Pasti semua soalan di atas terjawab.

Teknik penceritaan ada pengaruh penulisan Ramli Awang Murshid. Penuh misteri. Penuh triller. Ingatkan penulis lelaki. Tak sangka pula,  buku ini dari penulis wanita. Banyak rujukan terutama dari buku penulisan Jerry D. Gray.

Cerita dan kisahnya berkaitan dengan isu terkini. Perancangan Zionis menguasai dunia melalui boneka mereka, Amerika Syarikat. Bagaimana mereka jalankan proksi mereka. Mereka merancang mewujudkan Imam Mahdi palsu supaya umat Islam duduk dibawah telunjuk mereka. Konon keajaiban kemunculan Imam Mahdi di penjuru kaabah melalui pancaran dari menara jam yang dibina tinggi.

Bangunan tinggi dibina dan boleh diruntuhkan pada bila-bila masa untuk membunuh ramai umat islam ketika musim haji. Teringat peristiwa kren runtuh dan rempuhan di Mina. Ramai yang tak bersalah meninggal dunia.

Penggunaan duit fiat atau duit kertas yang tiada sandaran nilai dan menghalang emas dan perak jadi matawang. Melaga-lagakan pemimpin Islam supaya bergaduh sesama sendiri dengan mewujudkan sistem demokrasi.

Buku teks sejarah dicipta secara terbalik,  menyebabkan pelajar tidak minat sejarah. Sepatutnya pelajar memcari kebenaran dari sejarah sebenar. Sebab itu, Al-Quran tidak dapat diubah oleh mereka. Janji Allah adalah mukjizat Al-Quran akan terpelihara hingga hari kiamat.
Banyak lagi konspirasi yang didedahkan. Tidak rugi bagi sesiapa yang membaca buku ini.
Selamat membaca ^^,


Bila cerita pasal bangsa melayu, mereka cakap...orang melayu ada teknologi canggih. teknologi zikir.

" Teknologi zikir yang duduk di atas tikar terbang sambil bawa dua biji kelapa sebagai pengimbang, dan teropong ajaib sebagai alat gps?

Saja nak kongsi supaya kita semua fikir kebenarannya: 

" Seperti bangsa Arab yang terlena dengan kemewahan,bangsa Melayu pula terlena dengan hiburan. Kejayaan kita menundukkan mereka semakin dekat ".


"Kita mulakan rancangan penaklukan sejak zaman penjajahan British dan Belanda ke atas Tanah Melayu. Semasa penjajahan, Konsortium kita dah racuni bangsa Melayu dengan ideologi demokrasi, sodialisme, komunisme, dan sekularisme. Perlahan-lahan, mereka terpisah daripada agama mereka. Perlahan-lahan, mereka ikut cara kita. Konsortium sengaja biarkan mereka dijajah oleh Jepun supaya mereka dapat bandingkan betapa 'baik'nya penjajah dari British dan Belanda dan betapa kejamnya penjajah dari Jepun. Penjajahan kali kedua oleh British dan Belanda daripada cengkaman Jepun buat mereka rasa terhutang budi. Dengan mudah, kits racuni pemikiran mereka supaya ikut ideologi kita"

"Kemudian, kita berlagak baik lagi. Kita berikan mereka kemerdekaan tanpa keganasan. Awak tahu kenapa?"

"Kita berikan mereka kemerdekaan hanya setelah kita pasti minda mereka dah berjaya diracuni oleh ideologi kita. Walaupin negara mereka merdeka, tapi minda mereka masih dijajah hingga sekarang?"

"Macam mana kita tahu minda mereka masih dijajah hingga sekarang?"

"Kerana mereka masih memandang tinggi kepada tamadun Barat. Mereka memperakui orang Barat adalah orang yang bijak. Bagi mereka, semua dari Barat adalah tanda orang yang terpelajar. Cara berpakaian mestilah ikut cara Barat, barulah berprestij. Berbahasa Inggeris menunjukkan seseorang itu terpelajar. Makan makanan Barat menunjukkan seseorang itu ada kelas tersendiri, "

"semua yang dari nenek moyang mereka adalah kolot dan ketinggalan zaman. Dulu mereka boleh baca akhbar tulisan jawi. Dan bertutur dalam bahasa arab, bahasa Al-Quran. Dan bahasa Melayu yang puitis. Sekarang, mana ada orang Melayu baca akhbar tulisan Jawi? Mana ada orang Melayu bertutur bahasa Arab? Bercakap dalam bahasa Melayu pun tergagap-gagap. Dan sekarang muncul pula bahasa SMS yang rosakkan bahasa Melayu itu sendiri."

"Dan apabila ada antara mereka makan ulam-ulaman, mereka sendiri kata orang itu kekampungan sebab makan makanan kampung. Kemudian mereka menyumbat perut mereka dengan makanan Barat dan makanan yang diproses. Mereka lupa tentang sunnah Nabi Muhammad tentang makanan. Padahal, Yahudi amat tegas dalam mengamalkan cara pemakanan yang sama dengan cara pemakanan yang disarankan oleh Nabi Muhammad."

"Dahlah kita racun minda mereka, tubuh mereka juga kita racun. Kita masukkan bahan-bahan haram ke dalam makanan mereka. Kita masukkan bahan kimia beracun ke dalam makanan mereka. Dan kita galakkan mereka makan dengan cara tidak sihat. Sehingga mereka menjadi bangsa gemuk dan obes yang pemalas dan lemah fikiran."

"Akhirnya, bangsa Melayu yang lemah tu jadi semakin lemah."

"Dan bangsa yang lemah tu pula dijangkiti wabak penyakit".

"Awak fikir wabaj SARS, H1N1, Swine Flu dan MERS tu terjadi secara tak langsung?"

"Kita yang cipta virus tu dan sebarkan ke negara-negara itu."


"Tapi kenapa kita cipta vaksin untuk penyakit-penyakit tu? Biarkan saja mereka mati."

"Bukan ke Sang Perancang pernah kata, kita cipta masalah dan kemudian kita tawarkan penyelesaian. Penyelesaian yang menguntungkan kita. Mereka beli vaksin kita, kita dapat duit."

"Dan awak tahu apa yang ada dalam vaksin itu?"

"Ubat?!"

"Tidak! kita letakkan nanorobot dalam vaksin. Kita sedang buat penyelidikan agar kita dapat kawal nanorobot tu dari jarak jauh. Agar suatu hari nanti, kita dapat kawal mereka melalui nanorobot yang dah tertanam dalam otak mereka".

"Tengok, kita tak perlu susah payah berperang dengan mereka secara fizikal. Kita hanya tunggu merrka musnah dengan sendirinya."

Kisah Walt Disney.

Sang Perancang tersenyum.


"Kita juga dah mengawal minda manusia sejak kecil. Tengok saja cerita dongeng yang diterbitkan oleh orang kita, iaitu Walt Disney."

"Cerita dongeng pun kita buat?" Daren mencari kepastian.

Sang perancang menekan butang. Filem dogeng Walt Disney terpancar pada skrin. Warna-warna yang menarik minat kanak-kanak. Watak-watak yang comel impian kanak-kanak. Dan lagu-lagu yang menarik.

"Apa mesej dalam dongeng Snow White?" tanya Sang Perancang.

"Kejahatan melawan kebaikan, " jawa Daren sambil memandang skrin yang menayangkan filem Snow White.

"Kurang tepat. Mesej yang nak disampaikan adalah seorang gadis boleh bersekedudukan dengan tujuh orang lelaki asing, " jawab Sang Perancang.

"Ajaran yang tidak bermoral! " Daren bersuara. Dia mula melihat tujuh watak orang kerdil dari sudut negatif.

"Itu yang kita mahu. Biar manusia jadi tidak bermoral. Apa mesej dalam dongeng Rapunzel?" Sang Perancang bertanya.

"Seseorang ada hak untuk bebas, " Daren menjaesb sambil menonton watak Rapunzel yang berambut panjang sehingga dapat dijadikan tali untuk hero memanjat masuk ke biliknya.

"Salah. Seorang gadis boleh gunakan anggota tubuhnya untuk dapatkan lelaki yang diidamnya. Dia juga boleh membawa masuk lelaki ke dalam biliknya pada bila-bila mass, " jawab Sang Perancang.

"Perniagaan tubuh? Pelacuran?" Daren bertanya.

"Tepat sekali. Bukankah melacur diri adalah haram bagi umat Islam? Tapi, itu yang kita sogokkan kepada anak-anak mereka. Separa sedar, anak-anak ini akan menerima perbuatan tidak bermoral itu sebagai sesuatu yang comel, " kata Sang Perancang. 

Daren mengangguk, " Cinderella?"

"Supaya wanita berparti dan berpesta sehingga tak ingat mahu pulang ke rumah melewati tengah malam", jawab Sang Perancang bersahaja.

"Macam mana dengan dongeng Sleeping Beauty pula? Dia tak buat apa-apa kesalahan kerana tidur sahaja," kata Daren melihat aksi Sleeping Beauty yang tidur sehingga tidak sedar hutan belantara sudah mengelilinginya.

Sang Perancang menjawab, " Itu yang kita mahukan. Tidur, tidur, dan tidur. Kita mahu umat Islam menjadi Puteri Beradu yang tidak bangun-bangun. Menjadi umat Islam yang pemalas."

"Walt Disney kaya-raya hanya dengan dongeng kanak-kanak sahaja, "kata Daren.

SUMBER:

26 September 2015

Cuti Penggal Raya Haji 2015

Labbaikallah...

Bayangan panggilan haji melambai-lambai. Entah bila diri ini dijemput menjadi Dhuyufur Rahman. 

Teringat doa Saidina Umar AL-Khattab, sahabat Rasulullah SAW

"اللهم ارزقني شهادة فى سبيلك واجعل موتي في بلد حبيبك"
"Ya Allah, Kurniakanlah kepadaku mati syahid di jalanMu, dan Jadikanlah kematianku di negeri kekasihMu (Mekah dan Madinah)"

Inilah doa yang sempat aku tulis ketika tazkirah di Madinah ketika mengerjakan umrah akhir 2013. 

Tahun ini begitu banyak dugaan yang menimpa para tetamu Allah. 

Peristiwa kren jatuh di kawasan saei (berdasarkan gambar yang dilihat dalam fb) ketika ribut. Pelbagai versi cerita yang diperolehi. Semuanya kembali kepada kuasa Alah. Mati di bumi Haramain, tempat yang baik, pada hari jumaat iaitu penghulu segala  hari dan berada dalam keadaan niat ihram atau keadaan ihram untuk mengerjakan ibadat haji. Subhanallah!

Kemudian dugaan di Mina. Rempuhan berlaku dikalangan jemaah haji. Angka kematian semakin meningkat. Husnu Dzan. Bersangka baiklah. Mereka terpilih untuk mengadap Allah dalam keadaan berihram. Tanda kematian yang baik.

***********

25 Sept 2015 bersamaan 11 Zulhijjah 1436H, adikku selamat bertunang dengan gadis pilihannya. Moga adikku menjadi insan yang soleh untuk membimbing keluarga ke syurga firdaus.

20 Ogos 2015

Memanah

Umar bin Al-Khattab radhiyallahuanhu. 
عَلِّمُوا أَوْلاَدَكُم السِّبَاحَةَ وَالرِّمَايَةَ وَرُكُوْبَ الخَيْلِ
Umar bin Al-Khattab berkata,"Ajari anak-anakmu berenang, memanah dan naik kuda".

Saranan daripada Saidina Umar ini menjadi tanda tanya adakah permainan dikira permainan sunnah atau tidak? 

Diri ini masih mencari dan terus mencari. Insya Allah.

**********
15 dan 16 Ogos 2015. Karnival Konvo di DQ Jakim. Di sini, aku memulakan percubaan berkayak dan memanah. Inilah permainan yang diimpikan sekian lama. Alhamdulillah, aku dapat merasa kemanisan bermain permainan ini. Tahniah Cik Dah. Bakal ke JOrdan selepas ini.

Dulu terasa susah untuk mencuba permainan ini. Pernah suatu ketika dahulu, aku diberi peluang berkayak. Terhenti setakat buat 'water confident' . Tiada geng untuk sama-sama berkayak. Pernah ketika BIG, ada acara kayak tetapi dibatalkan atas sebab-sebab tertentu.

Memanah? 

Pernah masuk kursus kejurulatihan. Nak pilih memanah. Rupanya ramai yang berminat dengan memanah. Dapat masuk kursus hoki. Hampir cermin mataku hancur. Bahaya-bahaya!

***********


 Info tentang Sukan Memanah

Memanah adalah seni, amalan, atau kemahiran melonjakkan s panah dengan menggunakan sebuah bow, dari Latin arcus. Dari segi sejarah, memanah telah digunakan untuk memburu dan memerangi, manakala dalam zaman moden, utama penggunaan yang kompetitif sukan dan aktiviti rekreasi. Seseorang yang mengambil bahagian dalam sukan memanah yang biasanya dikenali sebagai "archer" atau "bowman", dan seorang yang gemar atau pakar memanah boleh dirujuk sebagai satu toxophilite

Teknik Asas Memanah


1. Berdiri/stance

Berdiri merupakan asas untuk membuat panahan.

Pelajar hendaklah mendapatkan kaedah berdiri yang paling konsisten dan selesa sebelum membuat sesuatu panahan.

Terdapat beberapa cara berdiri yang biasa digunakan iaitu “square stance” dan “ open stance”.

Kaedah berdiri untuk kedua-dua cara ditunjukkan dalam rajah di bawah.
LANGKAH 2 : MEMASANG ANAK PANAH (NOCKING THE ARROW)

Langkah-langkah untuk memasang anak panah merangkumi beberapa gerak kerja seperti di bawah:

i. Pegang busur merentangi badan pemanah dalam kedudukan yang sedikit condong bagi memudahkan pemanah memasang anak panah.

ii. Keluarkan anak panah dari quiver dan pegang pada bahagian nock anak panah.

iii. Letakkan anak panah pada “arrow rest” .

iv. Pusing anak panah sehingga sayap anak panah yang berwarna ganjil menghala ke luar busur dan bersudut tepat dengan busur. Tekan anak panah kepada tali busur sehingga anak panah terpasang dengan kemas pada tali.
LANGKAH 3 : TANGAN YANG MENARIK ( THE DRAWING HAND)

Hanya tiga jari sahaja digunakan untuk menarik tali busur iaitu jari telunjuk, jari tengah dan jari manis.

Jari telunjuk akan berada di atas nocking point manakala dua jari lagi akan berada di bawah nocking point.

Tali akan ditarik pada ruas jari yang pertama sebagaimana ditunjukkan dalam gambarajah di bawah.

Setiap jari akan menerima tekanan yang berbeza daripada regangan tali busur.
LANGKAH 4 : TANGAN PEGANG BUSUR DAN PERMULAAN TARIKAN (BOW HAND AND PREDRAW)

Pemanah tidak sepatutnya menggenggam kemas pada pemegang busur semasa memanah. Tekanan busur pada tangan hanyalah tertumpu kepada bahagian telapak tangan sahaja atau dikenali juga sebagai thumb muscle.
LANGKAH 5 : MENARIK BUSUR ( DRAWING THE BOW )

Dalam posisi menarik tali busur, tangan yang memegang busur dalam keadaan yang lurus dan siku tangan yang menarik tali busur bawa ke hadapan. Tarik tali busur sehingga ke dagu .

Pastikan belakang tangan yang menarik tali dalam keadaan yang rata dan pastikan ibu jari menyentuh bahagian bawah tulang rahang Semasa tangan yang menarik tali busur ditarik ke belakang, tangan yang memegang bow hendaklah kekal dalam keadaan lurus dan menahan busur ke hadapan.

Kepala juga dalam keadaan tegak dan tidak bergerak. Apabila tarikan penuh tali busur dilakukan, keseluruhan kerja tarikan ini akan ditanggung oleh otot-otot bahu dan belakang.

Adalah diingatkan, pergerakan tarikan tali busur ini sebolehnya berlaku dalam garisan lurus di mana tangan yang menarik tali, tangan yang memegang busur serta anak panah seolah-olah berada dalam garisan yang lurus.

Bagi pemanah wanita, pastikan tali busur berada disebelah luar payu dara dan bukannya melepasi antara kedua payu daranya.

Pergerakan menarik tali busur dan posisi yang betul digambarkan dalam rajah di bawah.
LANGKAH 6 : TARIKAN PENUH, ANCHOR DAN PENJAJARAN TALI BUSUR ( FULL DRAW, ANCHOR DAN STRING ALIGNMENT)

Dalam kedudukan tarikan penuh, siku tangan yang menarik tali hendaklah dalam keadaan lurus dengan shaf anak panah.

Belakang tangan yang menarik tali dalam keadaan rata dan siku tangan yang memegang busur hendaklah dipusingkan kedalam untuk megelakkan terkena libasan tali semasa anak panah dilepaskan.
ANCHOR

Kedudukan anchor ini merujuk di mana tangan yang menarik tali busur menyentuhi muka pemanah. Mempunyai titik anchor yang tetap dan konsisten adalah sangat penting bagi mendapatkan panahan yang tepat di lapangan memanah.

Semasa kedudukan anchor, ibu jari akan menyentuh bahagian bawah tulang rahang dan jari telunjuk akan mengapit tali antara bahagian tepi dagu dan pada masa yang sama tali akan menyentuh hujung hidung pemanah.

Terdapat tiga titik sentuhan yang akan membolehkan pemanah menetapkan kedudukan anchor masing-masing iaitu sentuhan ibu jari dengan bawah rahang, jari telunjuk dengan bawah dagu serta sentuhan tali dengan hujung hidung pemanah.

PENJAJARAN TALI ( STRING ALIGNMENT)

Penjajaran tali busur juga berlaku semasa kedudukan anchor berlangsung.

Penjajaran ini dilakukan dengan melihat imej tali yang kabur semasa anchor dan menetapkan kedudukannya pada imej busur yang digunakan.

Terdapat beberapa cara untuk pemanah menjajarkan tali busur masing-masing. Apa yang paling penting ialah penjajaran yang sama dan konsisten semasa memanah akan menghasilkan bidikan yang tepat semasa memanah.
LANGKAH 7 : MENAHAN DAN MEMBIDIK ( HOLDING AND AIMING )

Menahan dan membidik ini merupakan suatu aktiviti yang singkat antara anchor dan perlepasan anak panah.

Dalam peringkat ini, pemanah seboleh-bolehnya tidak mahu berlakunya sebarang pergerakan pada anggota badannya.

Sekiranya menahan ini dilakukan dengan betul, badan pemanah akan dapat mengatasi daya rintangan semulajdi yang wujud di mana akan menjurus kepada perubahan bentuk formasi yang sepatutnya.

Bidikan harus terus dilakukan sebaik sahaja tarikan penuh dicapai. Sekiranya bidikan dilakukan terlalu awal, pemanah akan lebih menumpukan kepada hasil panahan daripada memikirkan untuk mengekalkan teknik bidikan yang betul.

Pemanah tidak sepatutnya cuba untuk mematikan penjera di atas target kerana ianya akan menyebabkan berlakunya bidikan yang melampau. Lama kelamaan, pemanah langsung tidak dapat melakukan bidikan yang tepat.

Pemanah sepatutnya membiarkan pin pejera terapung-apung pada target di mana fikiran pemanah akan menentukan masa yang tepat untuk melepaskan anak panah.
LANGKAH 8 : PERLEPASAN ANAK PANAH ( RELEASE )

Perlepasan anak panah merupakan suatu pergerakan yang sangat kritikan dalam sukan memanah. Ini adalah kerana ia akan mempengaruhi cara anak panah itu berlepas dan terbang menuju ke sasaran.

Perlepasan di lakukan dengan cara melepaskan tekanan yang ada pada tangan dan jari tangan yang menarik tali busur. Ini akan menyebabkan daya tegangan tali akan menarik anak panah keluar dari busur.

Selepas anak panah berlepas daripada busur, tangan yang menarik tali perlu ditarik ke belakang leher dan berhenti disitu buat seketika sambil pemanah memerhatikan anak panah terbang ke sasaran.
LANGKAH 9 : FOLLOW THROUGH

Follow through ini berlaku sebaik sahaja anak panah berlepas keluar daripada busur menuju ke sasaran. Kekalkan tangan yang menarik tali di atas dan biarkan busur bergerak ke depan dan membuai ke bawah. Proses ini hanya mengambil masa 2-3 saat sahaja. Pemanah akan memerhatikan anak panah sehinggalah ia mengenai sasaran maka follow through selesai.


LANGKAH 10 : REHATKAN DIRI ( RELAXING)

Selepas anak panah mengenai sasaran, jatuhkan busur ke bawah dan biarkan hujung limb berada di atas kaki pemanah. Jatuhkan tangan yang menarik tali ke sebelah badan.

Proses ini adalah untuk merehatkan dan memulihkan otot selepas membuat panahan.

Masa ini juga adalah untuk menilai hasil panahan sebentar tadi dan seterusnya bersedia untuk membuat panahan semula.

Masa yang diperuntukan untuk rehatkan diri ini sepatutnya lebih lama daripada masa yang digunakan untuk membuat panahan.


SUMBER:

1. wikipedia

2. My Classroom

3. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...