Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

23 Disember 2014

PT3 2014.

Assalamualaikum wbt.

Apa khabar semua? Harapanku semua dalam keadaan sihat dan mendapat lindungan Allah. Banjir di kawasan pantai timur semakin merebak. Terengganu merupakan tanah kelahiranku. Bercuti di kampung pada akhir tahun begitu mencabar. Hujan tidak menentu. Angin kuat gepe! Itulah situasi semalam.Ya Allah, ampunkanlah dosa kami. Jauhilah kami dari musibah dan berilah kami kesabaran dalam menghadapi situasi di luar jangkaan ini. Aminn...

Apa khabar perasaan anak-anak PT3? Bagaimana respon anda semua apabila mendapat keputusan PT3. Sebelum bercuti sebelum ini, ada antara anak-anak ini melihat markah mereka sendiri. Kelihatan semuanya gembira. Jika sembunyikan kesedihan dengan gelak ketawa, hanya Allah yang tahu.

Peperiksaan bukan ukuran sama ada kita berjaya atau tidak. Kejayaan kita membuatkan kedua ibubapa bahagia. Jangan lupa, mereka sentiasa mendoakan kejayaan kita semua. Dorongan dan perhatian mereka cukup tinggi sehingga kalian dihantar ke pusat tusyen dan dibayar dengan hasil titik peluh mereka.

Usaha dan usaha berterusan. Teruskan belajar dan sambung belajar. Cari ilmu. Gali ilmu sebanyak yang mungkin kerana cabaran dunia hari ini sangat menakutkan terutama bagi pelajar sekolah agama. Akhlak dan maruah anda adalah percaturan kepada cerminan sekolah yang pernah anda belajar. Hormati guru-guru anda di mana sahaja mereka berada. Cukuplah doakan mereka dalam doa selepas solat.

Kami para guru telah berusaha sebaik yang boleh untuk anak-anak ini. Oleh itu, kejayaan hari ini merupakan usaha mereka setelah belajar dan memahami pengetahuan yang diberikan. Bertanya dan bersoal jawab memantapkan lagi pengetahuan sedia ada. Ulangkaji dan sentiasa membaca perkara baharu penyumbang kepada kejayaan ini. Allah dan rasul tidak dilupakan. Carilah kebenaran berdasarkan ilmu pengetahuan yang diperolehi. Buatlah pemerhatian keadaan disekeliling kita. Apa punca dan penyelesaian yang patut kita lakukan untuk kebaikan Islam secara khususnya.

Tahniah!
Sangkaanku gred diturunkan. Rupa-rupanya gred yang standard meletakkan kedudukan pada tempatnya. Hakikatnya, itulah kualiti anak PT3 ini. Buktikan kejayaan seterusnya dalam SPM 2016. Seterusnya ke peringkat lebih tinggi. Sekian.

21 Disember 2014

Pindaan Nama. Antara Pro dan kontra.

Assalamualaikum.

Keinginan aku adalah membuat pindaan nama. Selaras dengan nama dalam surat beranak. Bukan senang seperti yang dijangka.

Aku diberi 2 pilihan sekarang.

1. Pengesahan kad pengenalan.

2. Menukar nama pada kad pengenalan.

Risiko pilihan pertama; Semua urusan akan datang memerlukan surat pengesahan kad pengenalan dari jpn ini seperti yang aku lakukan untuk mendapat visa umrah. Antara urusan akan datang adalah pusaka, urusan perkahwinan.

Risiko pilihan kedua aku menjadi orang baharu; Sijil spm, diploma,  ijazah, urusan bank spt bsn,  bimb,  cimb,  tabung haji perlu ditukar nama.
Urusan kerja seperti permohonan sambung belajar, mohon pinjaman,  perjawatan perlu ditukarkan nama itu.

Jadi pilihan pertama kurang risiko berbanding pilihan kedua. Urusan di JPN adalah surat pengesahan kad pengenalan sebagaimana sebelum ini. Urusan selama 3 hari bekerja.

'Atas tangga sebab tiada tempat duduk lain'

Asal aku tunggu adik-adik buat ic baharu. Bila giliran nak sampai, aku buat pilihan menukar ic baharu juga. Tetiba pun boleh lagi. Nak dijadikan jodoh. Bertemu dengan kakak yang pernah tolong aku ketika urusan pengesahan ic untuk dapatkan visa umrah tahun lepas. Cukup setahun. Beliau menyapa aku terlebih dahulu. Aku pula lambat perasan. Eh, akak yang tolong uruskan pengesahan ic. Sangat cepat. Urusan hari ini, esok dah boleh ambil berbanding aku buat semula hari ini 3 hari paling cepat. Itulah perancangan Allah. Tidak dapat diduga.

'Zahmah' sangat hari ini. Macam ikan sadin. Penangan cuti sekolah. Semua berlumba siapkan urusan ketika cuti sekolah. Hari ini semua pegawai JPN memang tiptop layanan mereka. Tiada bebelan, rungutan. Aku tak jadi buat pindaan pun masih senyum. Boleh lagi bagi aku pinjam pen sedangkan ada disediakan dibahagian tepi. Apabila orang terlalu ramai, semua itu terlindung dari padangan.

Gambar di 'snap' bersama dengan cop jari.

"Datang pukul 2 nanti," kata pegawai itu.

Aku sampai JPN 10.15 pagi. Tunggu nombor giliran hingga jam 12 tengahari. 2.30 petang ic siap. Urusan selesai dengan mudah. Alhamdulillah berkat menunggu lama. Berkampung dalam JPN bersama 4 adik-beradik perempuan. Di rumah tinggal jejaka-jejaka yang masih melayan mimpi indah di pagi yang dingin akibat hujan lebat. Musim tengkujuh. 

14 Disember 2014

2 Saman???!

Assalamualaikum wbt.

Semakin jarang aku bercerita tentang diriku. Semakin tiada cerita. Semakin sukar berkongsi cerita. Alhamdulillah. Allah masih memanjangkan umurku walaupun sudah masuk 3 series. Apa maksudnya? Aku juga tidak tahu maksud itu. Toing! Aku sudah mula terpengaruh diari mat despatch. Apakan daya aku masih dalam proses membaca satu kisah lagi.

'Subhanallah'

Cuti akhir tahun merupakan cuti paling lama aku berada di kampung. Bukan senang nak cuti kan. Sejak aku bekerja, aku selalu menjadi bahan amukan. Bukan. Bebelan. Mungkin sebagai ugutan. 'Cuti bukan boleh diambil sesuka hati!'. Sejak bila aku ambil cuti tanpa sebab. Ikut suka. Aku jarang bercuti. Tetapi apa yang aku lihat, orang yang bercakap itu, lebih banyak bercuti. Adakah dia bercuti tanpa sebab? Terpulang kepada dirinya. Jawablah sendiri dengan Allah.

Angin aku kadang-kadang baik. Kadang-kadang tidak. Sebab itu aku pernah nak tukar 'aku' kepada 'saya' dalam penulisan dalam blog ini. Oh! aku tidak berjaya. Terasa pelik. Aku bukan lembut seperti yang disangka. Aku juga bukan keras seperti aku sangka. Kelemahan tetap ada. Tiada sesiapapun  di dunia ini 'sempurna' kecuali Rasulullah SAW. Allahumma Solli Ala Sayyidina Muhammad Wa Ala Aali Sayyidina Muhammad.

Tahun 2014 bakal menutup tirai. Banyak perkara berlaku tanpa diduga sebelum bercuti. Guru bersalin tanpa pengganti. Pengganti datang minggu terakhir sebelum bercuti. 7 hari sahaja. Kelam kabut. Itulah situasi yang berlaku. Tak dapat aku gambarkan dengan penulisan ini. PT3. Penandaan PT3. Hampir 4 kali. aku buat semakan. Kemudian semakan dari guru luar. Itu semua untuk memastikan pelajar-pelajar tingkatan 3 mendapat markah yang sewajarnya mengikut cara yang betul. Peperiksaan akhir tahun. Perlu buat sendiri. Selepas siap dihantar untuk di fotostat, baru guru yang bercuti hantar soalan. Terima kasih. Maaf kerana tidak memberi soalan itu. Buat soalan. Tanda skrip jawapan pelajar. Apa yang mengecewakan bagi pelajar tingkatan 2, hanya 5 orang lulus dari kelas pertama. Astagfirullah. Moga tahun depan ada peningkatan. Bagi tingkatan 1, kalian teruskan usaha untuk berjaya pada tahun akan datang. Adakah aku akan mengajar tingkatan 3 tahun depan? Terpulang kepada pihak pentadbir sekolah. Aku tiada halangan. Hanya mengikut arahan yang sesuai mengikut kemampuan aku.

Tahun 2015 bakal muncul. Fitnah semakin berleluasa. Penguasa zalim semakin memunculkan diri. Adakah kita orang Islam mampu mempertahankan Islam dalam diri masing-masing? Semoga Allah memberi kekuatan kepada diri kita mempelajari ilmu berkaitan Islam. Jangan berhenti jika sudah dilaksanakan.

Kurikulum bersepadu DINI bakal diwajibkan tahun 2016. Sekolahku tidak dapat melaksanakan KBD ini. Tidak aku ketahui apa sebabnya. Bagi aku, bukan senang memartabatkan Islam di Sekolah Agama sendiri selagi diri sendiri tidak berubah ke arah kebaikan. Teori dan praktikal adalah berlainan. Jika kita pandai bercakap, adakah kita dapat melaksanakan kebaikan itu. Banyak duri terbentang dihadapan. Istiqamah dan taawakal kepada Allah adalah sebaik-baiknya.

Banyak kejutan bakal berlaku 2015? Sebab itu aku memilih tunggu dan lihat apa yang bakal berlaku. Aku harap diri aku kuat dan tabah menghadapinya. Begitu juga guru-guru dan pelajar-pelajar yang lain. Pelajar baharu yang bakal mendaftarkan diri di tingkatan 1. Berapa jumlah mereka? Bagaimana karenah mereka? Siapa yang mengajar mereka? Bagaimana pelaksanaan program tahun depan? Siapa guru yang kekal dan siapa guru yang bakal berpindah? Semuanya menjadi tanda tanya. Allah menguji hambaNya mengikut kemampuan hambaNya. Perancangan Allah adalah sebaik-baiknya. Berhati-hatilah dengan doa orang yang dizalimi. Tak kira siapa. Doa orang yang dizalimi tiada hijab. Amat mustajab doanya.

Umrah. Tahun ini, ramai rakan-rakanku mendapat jemputan Allah menunaikan umrah. Doakan diriku untuk ke sana lagi. Aku rindu saat berada di sana. menjadi Dhuyufur Rahman!. Subhanallah. Pengalaman yang amat bernilai. Mutowif menyangka aku gurunya. Naik bukit menuju ke gua hira'. Menggeletar lutut. Tinggi. Betapa kuatnya pengorbanan Siti Khadijah ketika Rasulullah berada di sana. Sedangkan umur beliau bukan muda belia. Terkejut dengan sapaan pemilik kedai yang mengatakan aku pernah belajar di Al-Azhar, Mesir. Sedangkan aku belum bercakap. Hanya meneliti beberapa barang  yang aku ingin beli seperti za'faran dan kasturi. Haidku terhenti di Madinah dan bersambung di Mekah selepas mengerjakan umrah wajib. Subahanallah!

Balik kampung 22 Nov 2014. Cara pemanduan aku seperti biasa. Aku ikut mana-mana kereta yang lebih laju dari Myviku. Kali ini aku memandu mengikut kelajuan kereta Honda putih. Follow and follow. Tetiba Si Honda putih masuk ke laluan kiri. Ketika itu aku masih di laluan paling kanan. Bila Si Honda masuk ke kanan, aku nampak polis trafik dan kameranya mengarah kepada keretaku. Kelajuan ketika itu sudah pasti melebihi 110km/j. Alamak! Aku terkena! Aku tepuk dahi. Kena apa???! Itulah tajukku. Satu saman lagi adalah saman lama ketika aku pulang bulan oktober baru-baru ini. Siapa memandu? Wallahua'lam.

Tadi aku telah selesai membayar saman. Bahagian polis trafik. Kaunter pembayaran saman. 2 saman sekaligus. Memandu melebihi had, pasti duit terbang. Itulah kesimpulan yang dapat dibuat oleh aku sendiri.

Ada satu hal lagi. Jika ada yang tersalah faham terhadap entri aku sebelum ini, aku minta maaf. Aku memang lemah bab komunikasi ini. Menulis salah satu cara aku terus belajar komunikasi. Andai ada pembaca terasa hati, aku minta maaf. Ini semua adalah coretan idea aku sendiri yang lemah. Ini juga cara aku mengurangkan stress. Jika kalian tidak suka penulisanku, boleh beri teguran. Semoga aku tidak syok sendiri apabila menulis.

Wasalam...

10 Disember 2014

Ya Rasulullah ~Hatiku tidak akan lupa selama-lamanya~

Lagu ini amat menyentuh perasaan bagi orang yang memahami maksudnya. Jom layan dulu.





 يا رسول الله وقدوتنا لن ندع الغرب يندسنا
 لن نرضى أبدا ذلتنا يا رسول الله

سنحطم قيد مأسينا وندك حصون أعادينا
ونزمجر وسط أعادينا يا رسولَ الله

 رجل قد جمعَ الاحسان بالحكمة والصدقِ اِزدَانا
وبه ظهر الحق وبَانا برسول الله

  يا رسول الله وقدوتنا لن ندع الغرب يُنْدِسنا
 لن نرضى أبدا ذلتنا يا رسول الله

لا ندري كيف تجرئتم وتماديتم بعداوتنا
 لا ندري كيف تطرقتم لرسول الله
شُلت أيدٍ بتماديها قد حفرت قبراً يحويها
 ...بما قد رسمتْ هادينا ورسول الله

وقلوبٌ...وقلوبٌ...وقلوبٌ...ابدا لا تنسى
وقلوب أبدا لا تنسى مَن أصلحها 
فغدتْ تُرسى سهما رمحا سيفا قوسا برسول الله

يا غرب اعتبروا بماضِينا كم دُسْنا رؤوس أعادينا 
...وسنمضى اليوم كماضينا لرسول الله

يا غرب يشفعكم نورٌ 
قد أشرق فوق روابينا لم يبق الاسلامُ سجِينا يا رسولَ الله ...يا رسول الله

BMT- Bahasa Melayu Tinggi.

Assalamualaikum. Semoga diri kita semua dalam lindungan Allah.

Mood masih bercuti lagi. Tengok buku terasa bahagia. Aku masih dalam proses membaca satu buku yang aku anggap tersangat jujur. Bentuk diari. Segala yang berlaku ditulis seolah-olah bercerita kepada diari apa yang berlaku setiap hari. masa kejadian juga dicatatkan. Aku jadi kagum sebab aku masih meneruskan pembacaan 'diari'nya. Kadang-kadang aku tertidur di depan televisyen.

Penulisan aku kali ini banyak dipengaruhi oleh 'diari' ini. Memberi semangat untuk aku menulis. Dalam 'diari' ini tercatat tip-tip tertentu bagi seorang penulis. Adakah aku seorang penulis? Ya. Menulis pada blog juga merupakan seorang penulis. Menulis pada buku juga seorang penulis. Oleh kerana itu, hampir semua orang adalah penulis. Adakah andaian aku ini betul?
Tip-tip BMT.

Melatih diri menulis perkataan penuh. Bukan menggunakan bahasa SMS. Aku juga masih mencuba menggunakan BMT atau bahasa standard walaupun aku banyak kekurangan ilmu dalam bab ini. 

Dalam BMT, penggunaan perkataan singkat adalah tidak dibenarkan. Ia perlu digantikan dengan kata standard. 'ni' jadi 'ini'. 'tu' jadi 'itu'. 'je' jadi 'sahaja'.

Contoh ayat tidak menggunakan BMT ' Saya makan nasi je. Korang makan apa pulak?'

Apabila menggunakan BMT ayatnya begini ' Saya makan nasi sahaja. Kamu makan apa pula?'

1. Perkataan 'Apabila'.

Perkataan ini hanya digunakan sebagai 'sendi waktu'.

Contohnya: 'Apabila banjir, mereka berenang'

2. Perkataan 'Kepada'.

Perkataan ini digunakan apabila ia merujuk  maksud 'gerak antara dua titik'. Iaitu derak diari 'tempat' ke 'tempat lain'.

Contohnya: 'Aku cinta kepadamu' dan 'Ingatanku kepadamu'

3. Penggunaan kata basahan atau percakapan harian. 'beri' , ' fikir' , 'di'.

Penggunaan perkataan yang salah ' Siapa bagi awak hadiah?'. 
Perkataan yang betul adalah 'Siapa beri awak hadiah?'

'Saya ingat dia tinggal dekat Manjung' (SALAH)
'Saya fikir dia tinggal di Manjung' (BETUL)

4. Nama timang-timangan adalah tidak dibenarkan. Ia perlu ditulis penuh.

'Nama ayah saya Aim' (SALAH)
'Nama ayah saya Rahim' (BETUL)

5. Penggunaan perkataan 'kerana' dan 'sebab'.

'kerana' digunakan untuk 'alasan' dan 'rasional'

'sebab' pula membawa maksud 'faktor penyebab' an 'punca'

6. Perkataan 'dalam'.

'dalam' digunakan apabila diikuti oleh kata nama 'abstrak'.

'Dalam organisasi' (BETUL)
'Di dalam organisasi' (SALAH)

7. Penggunaan perkataan 'dari' dan 'daripada'.

'Dari' digunakan apabila merujuk pada 'tempat', 'benda' dan 'masa'

'Daripada' pula digunakan apabila merujuk pada makna 'asal-usul' dan 'perbandingan',

8. Penggunaan perkataan 'sampai' dan 'sehingga'.

'Sampai' digunakan apabila merujuk kepada maksud 'antara dua titik'.
Contohnya 'Dari Rompin sampai ke Seremban'

'Sehingga' merujuk kepada maksud 'tiba pada satu keadaan'.
Contohnya 'makan hingga kenyang'.

9. Perkataan 'atau' dan 'ataupun'.

'Atau' digunakan bagi merujuk dua perkataan yang 'serupa maknanya'.
Contohnya 'Wanita atau perempuan'.

'Ataupun' merujuk dua perkataan  yang 'lain maknanya'.
Contohnya 'lelaki ataupun perempuan'.

SUMBER: buku Trilogi Mat Despatch. Oleh Bahruddin Bekri. Keluaran PTS.

26 November 2014

Graduasi Imtiaz 2014

Aku melihat hati seorang ibu. Hati meronta-ronta untuk memenuhi hajat seorang anak. Sejujurnya aku belum melihat keadaan ini. Sekarang aku melihat dengan mata hati. Seiring umur yang semakin meningkat.

"Cepat bersiap. Nanti boleh sampai awal", kata ibu kepada anak-anak. Anak yang belajar di Imtiaz sedang menunggu ketibaan ibu tercinta. Sambil menanti debaran berada di pentas.

Aku hanya mampu jadi 'driver'. Tempat  'parking ' yang tidak mencukupi membataskan kehadiranku ke wisma ini. Hanya mampu melihat bangunan wisma. Ia terletak bersebelahan sekolah kebangsaan. Berhadapan dengan kolej komuniti. Hari ini juga keputusan upsr keluar. Ibu bapa memenuhi 'parking' yang sedia ada.

Tadi aku sempat singgah di L****. Sempat menadah telinga mendengar celoteh pegawai ini. Kebas. Tapi apakan daya,  memang kena batang hidung sendiri. Cukai. Bukankah lebih baik bayar zakat?

Tunggu adalah perkara yang menyeksakan. Apatah perut meminta di isi. Dugaannnnn!

23 November 2014

Taman-Taman Syurga.

Tempat yang menenangkan. Tempat yang mendamaikan. Itulah taman-taman syurga. Raudhah. Selain nama seorang wanita, ia juga merupakan tempat yang mustajab doa di Madinah. Ia terletak berhadapan dengan makam Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wasallam. Tempat yang didambakan oleh semua orang Islam apabila memasuki Madinah. Untuk mengenali Raudhah ini, ia diletakkan karpet warna hijau lembut berbanding kawasan lain yang diletakkan karpet merah.

Raudhah. Tajuk buku yang ditulis oleh penulis triller no.1 Malaysia. Cetakan Nov 2014. Penuh suspen dan debaran. Cabaran demi cabaran dihadapi oleh watak utama dalam novel ini. Akhirnya menoktahkan kembali kepada asal. Bertaubat. Memperhambakan diri kepada Allah. Menjadi orang yang beriman dan bertaqwa kepada Allah.

Hijrah. Masa 3 minit merubah seseorang daripada jahat kepada baik.  Itulah keajaiban yang tak mustahil berlaku jika Allah kehendaki. 3 minit terdapat cerita dalam cerita penuh tragedi sehingga hampir dihukum pancung mengikut hukum hudud. Cantik jalan cerita.

******************

Cadangan aku untuk yang mencari kebenaran. Persoalan bagaimana pelaksanaan hukum hudud. Yang disentuh oleh RAM adalah hukuman Qisas. Bunuh balas. Atau digantikan dengan diat (pampasan). Atau dimaafkan. Cantik hukuman ini. Memaafkan adalah yang terbaik.

Jom beli dan baca!

15 November 2014

Jauh Perjalanan Luas Pemandangan.

السفر ميزان السفر

Teringat kisah dua sahabat dan dubb (beruang). Dua sahabat ini masuk hutan. Terdengar jeritan suara dubb meraung. Salah seorang daripada mereka naik atas pokok. Seorang lagi yang berbadan gempal. Jadi dia tidak dapat panjat pokok.

"Jika terjumpa dubb,  kamu perlu berpura-pura mati", si gempal teringat kata-kata atuknya. Tanpa berlengah lagi,  dia terus baring seolah-olah telah mati.

Dubb menghampiri si gempal. Menyondol tubuh si gempal seperti berbisik. Apabila dubb tinhgalkan tempat itu,  kawan dari atas pokok dan tanya apa yang dibisikkan "Dubb suruh cari kawan lain. Kamu tidak sesuai jadi kawan".

Disebabkan banyak pengalaman susah senang bersama atau tidak,  kita akan dapat menilai seseorang. Adakah dia sesuai jadi kawan?

p/s: asal nk post berkaitan perjalanan ibnu batutta. Beliau lebih jauh berjalan daripada Marco Polo

08 November 2014

Larangan ke atas dua jualbeli dalam satu jual beli (copypaste)

Ibnu Masud RA berkata,Nabi SAW melarang dua kesepakatan dalam satu kesepakatan (shafqatain fi shafqatin) (HR Ahmad, Al-Musnad, I/398). 

Menurut Imam Taqiyuddin an-Nabhani hadits ini melarang adanya dua akad dalam satu akad, misalnya menggabungkan dua akad jual beli menjadi satu akad, atau akad jual beli digabung dengan akad ijarah. (al-Syakhshiyah al-Islamiyah, II/308).

Larangan menggabungkan akad secara mutlak, tanpa melihat akad-akad yang digabungkan bertentangan atau tidak. Kaidah ushul fikihnya : Al-Muthlaq yajri ala ithlaqihi maa lam yarid dalil yadullu ala at-taqyid (dalil mutlak tetap dalam kemutlakannya, selama tidak ada dalil yang membatasinya) (Wahbah Zuhaili, Ushul al-Fiqh al-Islami, I/208).

Hadits tersebut adalah dari Abu Hurairah,

أَنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- نَهَى عَنْ بَيْعَتَيْنِ فِى بَيْعَةٍ
“Sesungguhnya Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang jual beli dua harga dalam satu jual beli.” (HR. Malik, At Tirmidzi dan An Nasa’i.

Imam Malik meriwayatkan didalam Al Muwatta bahawa beliau mendengar Rasullulah saw melarang dua jualbeli dalam satu jualbeli …. Imam Az Zurqani dalam Sharah Al Muwatta menyebut bahawa hadis ini juga diriwayat oleh Imam Ar Tarmizi dan An Nasai . (Hadis Hassan sahih).

Cth: Imam Malik mengatakan dalam Al Muwatta’ bahawa beliau mendengar seorang lelaki berkata kepada seorang lain “ Belilah untuk aku unta ini secara tunai, supaya aku dapat membeli unta tersebut dari engkau dengan tangguh “. Maka ditanya Abdullah Ibn Umar akan aqad ini, beliau tidak menyukainya dan melarangnya.

Al Qasim ibn Muhammad seorang ulamak tabiin di Madinah , ditanya bagaimana dengan seorang yang menjual dengan tunai 10 dinar atau dengan hutang 15 dinar. Beliau tidak menyukainya dan melarangnya.

Ada sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, ia berkata:” Rasulullah s.a.w melarang dua jual beli dalam satu penjualan (bai’ataini fi bai’ah)” ( HR. Ahmad, Turmudzi . Subulussalam : 3 / 28 . No: 752 Abu Dawud: IX/323 no: 3002).

 Imam Syafi’i mengatakan, model transaksi yang dilarang Rasulullah dengan istilah “dua jual beli dalam satu penjualan (bai’aini fi bai’ah)”ada dua macam. Pertama, bila penjual mengatakan :” Aku jual barang ini dengan tunai harga A dan bila hutang harga B lalu pembeli mengambil tanpa kejelasan cara dan harga mana yang dia pilih. Dengan kata lain menjual dengan dua harga tawaran, kemudian pembeli mengambil tanpa kejelasan pilihan harga dan cara pembayaran. Kedua, aku jual ini kepada anda dengan syarat anda jual barang anda yang itu kepada saya.
Jual beli adalah halal. Memberi hutang dengan adanya penambahan adalah riba. Berselindung disebalik bai’ al ajil (jual beli tangguh/pembayaran kemudian.)
Jual beli dengan aqad tangguh adalah halal.

CtH : Aku jual himar ini dengan harga 20 dinar dengan tempoh sebulan. Pembeli berkata “ Aku terima “.
Imam Ibnu Rusyd dalam Bidayatul Mujtahid menyebut akan jualbeli yang menjurus kepada riba. Apabila berlaku satu aqad jualbeli disyaratkan berkait dengan aqad kedua. Ini berlaku apabila jual beli tunai dikait dengan jualbeli tangguh.
Ibnu Rusyd menyebut akan contoh hutang yang berselindung atas jual beli tangguh dan tunai sekaligus. Dua dalam satu.
Matlamatnya : Hutang
“ Hutangkan aku sepuluh dinar hingga sebulan, maka aku akan kembalikan dengan dua puluh dinar “. Jelas ini riba.
Orang yang memberi hutang pulak berkata “ Ini tidak boleh tetapi, aku jual himar kepadamu dengan harga dua puluh dinar dalam tempoh sebulan, kemudian himar ini aku beli dari kamu dengan dengan sepuluh dinar tunai “.
Kesimpulannya : Yang berhutang akan dapat 10 dinar tunai dan dia mesti membayar dengan 20 dinar sebulan kemudian. Himar hanya jadi alat dalam transaksi ini.
Imam Malik dan ulamak Madinah mengatakan ini adalah jualbeli yang menjurus kepada riba.
***************
ustaz: Ada 2 isu disini,1. isu dua harga berbeza antara tunai dan hutang dan isu mendap.  2. Isu mendapat hutang atau pinjaman dengan bayar lebih (riba) tetapi berselindung disebalik jualbeli.

komen: saya tertanya2: riba nyata-saya faham..haram. 'menjurus kpd riba' plk camna. haram jgk? syubhah?

ustaz: Jika sengaja merancang memang haram. Jika berlaku dgn tidak sengaja harus.

komen: Pinjaman dngn bank utk bl umah tu cmne ustaz??kire salah jgk ke??

ustaz: Itulah yg Islamic finance buat

Nasihat ustaz :

"Pandangan sekupang saya - Otai - otai emas kena pastikan aqad jual emas tidak ada syarat beli balik untuk mengelak dua aqad dalam satu. Pastikan qabad emas berlaku. Terpulang pada pemilik emas untuk jual semula atau simpan dengan aqad yg lain.. Hikmahnya nak elak emas dijadikan alat untuk dapatkan pinjaman cash dengan janji bayar secara ansuran lebih dari pinjaman asal. 
Sebaiknya pakai dinar dan otai otai emas disamping buka kedai emas, buka kedai runcit atau lain yang terima dinar dan dirham , pelanggan ada tempat nak guna dinar. 
Tujuan kita ialah galakkan umat Islam simpan dinar, guna dinar seterusnya keluar zakat dinar, juga dirham. Wallahu alam. Ana akhukum fillah wahai otai otai emas.

SUMBER: fb

07 November 2014

Tamat atau bebas?

Hari ini merupakan hari terakhir peperiksaan. Peperiksaan akhir tahun 2015 bagi pelajar tingkatan 1 dan 2. Bagi pelajar tingkatan 3, mereka masih perlu selesaikan urusan pbs. Minggu depan adalah minggu terakhir peluang mereka untuk mendapat band lebih tinggi. Usaha gigih sangat diperlukan untuk melaksanakan tugasan yang diberikan.

Sejak kebelakangan ini juga,  banyak isu berkaitan pelajar sekolah. Buli. Dadah. Rompak. Curi. Zina. Buang anak. Soalan bocor. Bangunan runtuh. Semua berpunca dari pelajar. Mereka pernah digelar seorang pelajar pada zaman remaja dan kanak-kanak. Adakah ini semua salah guru? Bagi aku ini adalah salah semua pihak. Tak perlu tunding jari kepada guru semata-mata.

Mana peranan ibu bapa dalam institusi keluarga?

Mana peranan penerbit filem atau drama?

Mana peranan pentadbir dalam sistem pendidikan negara?

Dimana peranan pemimpin???!

03 November 2014

Salah Faham Sistem Dafshar.

Ahli sejarah asing dan orientalis seperti Karl Brugman, Gibbons dan Gibbs. Mereka membuat dakwaan palsu berkaitan dengan Sistem Dafshar pada zaman Urkhan bin Uthman, pemerintah Empayar Uthmaniyyah.

Fakta Salah.

Anggota tentera Inkishar atau Jannisaries diambil dari kanak-kanak kristian. Anak- anak ini dirampas daripada kaum keluarga. Kemudian dipaksa masuk Islam. Hal ini berpandukan sistem undang-undang yang dikenali sebagai sistem Dafshar.

Menurut mereka lagi, Sistem Dafshar ini bersandarkan kepada sistem cukai Islam atau dengan nama 'Cukai Kanak-kanak' atau 'cukai anak-anak'. Undang-undang ini membenarkan umat Islam Empayar Uthmaniah merampas 1/5 jumlah anak-anak dari setiap kota atau kampung Kristian. Mereka menganggap 1/5 itu adalah hasil perang dan menjadi milik Baitul Mal.

Semua dakwaan ini salah dan fitnah untuk mencemarkan nama baik Urkhan Bin Uthman, Murad Bin Urkhan dan seluruh Dinasti Empayar Uthmaniah selepas itu.

Fakta Sebenar.
Sistem Dafshar ini dilaksanakan sebagai tanda prihatin kepada nasib kanak-kanak Kristian yang terbiar disebabkan peperangan yang berterusan. Mereka menjadi yatim piatu. Ketika itu jumlah kanak-kanak hilang ibu bapa akibat perang semakin meningkat. Empayar Uthmaniah membela nasib mereka. Jika tidak, mereka akan terbiar dan merempat di jalan-jalan kota yang takluk. Apabila Empayar Uthmaniah membela mereka, masa depat mereka lebih terjamin.

Oleh itu, orang Islam berusaha  supaya kanak-kanak memeluk Islam tanpa paksaan. Akhirnya wujudlah fitnah seperti dakwaan di atas. Dakwaan ini juga mendapat sokongan dari ahli sejarah Islam yang mengajar si sekolah-sekolah dan iniversiti-universiti sehingga dianggap perkara itu benar.

Ada juga ahli sejarah Islam yang memperjuangkan Islam terpengaruh dengan tulisan ahli sejarah asing. Kemudian mereka menyebarkan pembohongan ini dalam karya-karya penulisan mereka. Contoh ahli sejarah Islam itu ialah;
  • Muhammad Fareed Bek al-Muhami. Buku penulisannya 'Al-Daulah al-Aliyah al-Uthmaniyah'
  • Dr. Ali Hasuun dan bukunya ' Tarikh al-Daulah al-Uthmaniyah'
  • Muhammad Kurd dalam bukunya 'Khutat al-Sham'
  • Dr. Umar Abdul Aziz dalam bukunya 'Muhadarat Fi Tarikh al-Shu'ub al-Islamiyah'
  • Dr. Abdul Halim Gharibuh dalam bukunya 'Al-Arab wa al-Atrak'
Fakta ini diambil daripada tulisan orientalis seperti Gibbs, ahli sejarah kristian Sommerfeld dan Brugman

Siapa Tentera Inkishar atau Jannisaries. Entri lama (SINI)

SUMBER: Buku Faktor Kebangkitan & Sebab Kejatuhan Empayar Uthmaniah.

p/s: Selamat menjawab peperiksaan SPM untuk adikku dan semua pelajar-pelajarku serta semua calon SPM secara keseluruhannya. Jawablah dengan tenang diiringi doa. Bertawakallah setelah berusaha selama ini.

19 Oktober 2014

Masuk Program Emas.

Jual beli emas yg diciptakan khas untuk anda mencapai “Financial Freedom”

Meh saya terangkan dahulu bagaimana Jual beli ini berlaku :

=====================================



BELI

Anda beli 100g pamp dengan company pada harga ETA 14

RM12,000 per 100g

(ETA = Estimated Time Arrival, bayar dulu, dpt brg lepas 14 hari.

Linearly translate mmg xshariah compliance, moh kita jadikan ia

shariah compliance. Kita buat macam ne, pinjamkn dulu RM12,000

itu kepada company, lepas 14 hari company akan pulangkan semula

RM12,000 itu dan dlm masa yg sama company offer dekat anda utk

beli 100g pamp dgn harga RM12,000. Then anda beli 100g pamp tersebut

denga harga RM12,000. Setel)



JUAL

Setelah dapat barang, terus jual kepada company. Company

offer beli dengan harga RM28,000. Anda akan dapat bayaran 1st (cashback)

sebanyak RM11,000 dan baki RM17,000 secara ansuran RM3,400 x 5 bulan.

Tarikh pembayaran boleh rujuk kat bawah.



Dalam jual beli ini, anda akan akad wakilkn saya utk wakilkn anda dlm

urusan jual beli ini

Jual beli ini di bawah kelolaan ********* dan *****************

=====================================


Cara2 utk join **************, RM12,000 per 100g :

1. Bank in ke :

Maybank - *********

************

Selepas bank in attach resit di sini

2. Kemudian sila bg email anda utk sy sendkan agreement

4. Tggu saya masukkn dalam group fb khas, “ *********** ” dan tunggu payment bulanan

5. Last payment mengikut batch. Tarikh terakhir setiap batch perlu di bank in sebelum pkl 2 petang

6. Tunggu payment cashback dan monthly payment

=====================================

CASHBACK RM11,000 per 100g

B*** 1 -submit 15hb 9, cashback akan dpt pada 6-8/10/2014
B*** 2 - submit 16-20hb 9, cashback akan dpt pada 12-14/10/2014

B*** 3 - submit 21-25hb, cashback akan dpt pada 16-18/10/2014

B*** 4 - submit 26-30hb, cashback akan dpt pada 22-24/10/2014

Bayaran RM3400/bln utk bulan berikutnya selama 5bulan selepas tarikh terima CASHBACK.

B*** 1, payment monthly 9-14 hb

B*** 2, payment monthly 15-20hb

B*** 3, payment monthly 19-24hb

B*** 4, payment monthly 25-30hb

Payment monthly akan start Nov 2014 - Mac 2015

1-7 hari tempoh bertenang diperlukan semasa payment berlaku

=====================================

Sila reply , ,

Cth 1 : B***1, 100g ,15 sept

Cth 2 : B***2, 500g, 19 sept

Jika anda nak 2 B***

Cth : B***1, 100g, 15 sept dan B***2, 500g, 19hb

(means anda nak 600g, 100g pada B***1, 500g pd B***2)

Seterusnya sila ikut langkah2 pembayaran yg saya bg di atas tadi

-TAMAT-

*************************************************
Saya hampir masuk program ini. Program ini juga telah tamat.

Saya juga pernah bertanya seorang ustaz tentang program di atas. Jawapan yang diberikan sangat ringkas.
"Boleh, wakil tu tak boleh orang yg sama, pastikan emas diterima dulu"
fb ustaz: Bg customer jualbeli - Berhati hati nak join program jualbeli emas, jika aqad tak betul kita akan jadi serupa Along atau bank window selam atau tak selam.

comment: Boleh bg akad yg sah ustaz ?

ustaz: Jgn gabung aqad

comment: apa maksud jgn gabung akad tu

ustaz: Bagaimana dia rolling emas atau duit tu ?

ustaz: Jualbeli bersyarat atau bai al inah

komen: bleh x ust bg contoh akad yg x sah tu, sy x brape fhm

comment (bantu ustaz): Kna akad syarat duit ke emas ke. Saya bli emas dgn harga skian. Kalau emas ke duit blh x. Sya bli fiat skian dengan emas skian scara htang or x.

ustaz: Jual beli tangguh kena tentu dari awal harga, barang dan tempoh. Barang kena ada. Nanti jadi skim cepat kaya.

ustaz: Janji ada emas

komen pembantu ustaz: Tpi kn kalau kita gna emas sbgai wang n fiat sbgai barangan sperti emas dgn blian kmbing. Barangan kita dpt pda ktka tu kn. Cma bayaran n tmpoh yang dbyar dgn emas je scra htng kn.. Xblh jgak ke.. Msti fiat n kmbng ktgri sama kan sbb emas jd wang. Or kta kna ikut khilaf gak wlaupun kita blh pusingkan sperti yg nabi ajar ustaz? Bnyk tnya lak

ustaz: Kena tahu illat dan jenis.  Brg ribawi ialah nuqud , emas perak dan makanan. Emas tukar emas , satu illat satu jenis. Tak boleh tangguh dan mesti sama . Emas dan perak satu illat lain jenis , tak boleh tangguh , boleh lebih kurang. Beras dgn emas, lain illat lain jenis , boleh tangguh boleh berlebih kurang. 

komen:  Jadi wang fiat dgn emas lg la blh brtangguh kn ust? Fiat bkn brg ribawi..

ustaz: Masalah wang selain emas atau perak disebut sebagai fulus adalah khilaf, mazhab shafie kata bukan ribawi, mazhab maliki kata tak boleh tangguh. Adakah wang fiat tu fulus ? Mazhab Shafie jelas boleh tangguh.

ustaz: Mazhab Maliki pula jika kita pegang pendapat bahawa wang fiat adalah fulus , wang fiat tak boleh bayar zakat kerana tak ada zakat pada fulus.

ustaz: Mudharabah modal dalam nuqud dnd untung pun dalam dnd, fulus tak boleh

ustaz: Beli coklat hacks dgn fulus, beras dgn dirham dan kereta dgn dinar.

ustaz: Fulus ialah duit pecah. Fulus tak boleh berdiri sendiri tanpa dinar dirham, jika tidak rosak habis hukum muamalat. 

komen: Mazhab dollar kata tak boleh tangguh?betul ka

ustaz: Dia hukum sekerat kerat dari Imam Malik nak bg dollar halal. Dollar pula yg bagi hukum riba, zakat dan sbgnys.

komen (soalan): ustad saya nak tau pasal buat jual beli emas order n beli emas 999.9 contoh harga Rm9500 Ustad saya dapat brg dalam masa 30 hr....macam mana akad yg sah dr segi syariah....minta tolong ustad

ustaz: Aku beli secara salam atau tangguh emas 999 ini selama 30 hari.


Program ****, Loaded 7 & 8 diarik balik mengikut nasihat penasihat syariah. 
Mengikut bos, ada unsur riba. Sekarang masih menunggu keputusan. 
Pilihan terakhir adalah pulangkan modal. Tunggu update dari wakalah.

Kenapa Program loaded 7 & 8 ditarik semula? (Ini berdasarkan pemahaman aku)

Urus niaga loaded 7 & 8 ini menggunakan gold bar atau jongkong emas. Emas tulen ini tidak boleh dibayar secara bertangguh dan tiada khilaf ulama' berkaitan jongkong emas ini. Urus niaga barang kemas (emas yang telah dibentuk) ini ada khilaf. Termasuk Dr Yusuf al-Qardawi mengharuskannya. Boleh rujuk parameter SINI

Masih proses kumpul maklumat. Harap maklum.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...