Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

29 September 2011

Nyiur Komen.

Aku ni bukan lah orang yang pandai komen. Kalau aku komen salah... korang jangan la amik hati yea. Terkesot hati tu. hehehe

Tentu ramai lelaki sekarang mudah terpengaruh dengan rakan sebaya. Ada terpengaruh semasa sekolah menengah. Ada terpengaruh di universiti. Ada juga semasa alam pekerjaan. Siapa yang nak sedarkan mereka ni? Tak kan  golongan kami yang perempuan nak sedarkan mereka???Nanti jatuh 'hati' macam mana? Itu la sebenarnya patut dielakkan. Jika tidak...

Ada kawan aku sorang ni jumpa seorang kawan lelaki yang pendiam. Mungkin disebabkan kawanku ini ramah, mudah pula si pendiam ni bercerita tentang kisah lalunya. Dia nak berubah tetapi perlu sokongan orang lain. Boleh pula ramah walaupun tak kenal sangat. Bagi aku bila orang percaya terhadap kita, dia akan cerita semua sama ada keburukan atau kebaikan dia.

Pertama kali aku nampak si pendiam ni masa di satu tempat di Selangor. Kawanku keluar bersamanya atas urusan kerja. Naik kereta yang sama. Aku kira dah terdesak kot. Husnu Dzan...mungkin kawanku ada alasan lain. Bila berdua antara lelaki dan perempuan...yang ketiga siapa?...pandai anak2 jawab yea.hehehe

Kawan aku jumpa...masa diorang sama-sama jadi pengapit kawan masing-masing. Dari situ bermulanya perkenalan. Kalau tak silap aku la...Keluarga dan jiran-jiran nak satukan diorang ni tetapi masing-masing buat slamber. Buat-buat biasa sahaja. Mungkin masing-masing segan. Takkan perempuan nak mulakan? mestilah lelaki kena mulakan. yang bermasalahnya lelaki ni pemalu. Aduuyaiii...(biasanya orang guna orang tengah...)

Kawan aku pergi ke rumahnya sebab si pendiam buat makan-makan sikit. Dah banyak kali dia batalkan kerana kawanku ini terlalu bz. Selalu 'out station'. Masa kawan aku free dia ajak pergi ke rumahnya. Kawanku segan juga sebab seorang diri pergi ke rumah kawan. Kawan lelaki pula tu. Siap diperkenalkan dengan ahli keluarga dan kawan-kawan. Siap kena usik. hehehe...siapa boleh bagi pendapat yang sama dengan aku? aku kata si pendiam ni ada hati kat kawan aku...korang rasa macamne? Tapi sebaik-baiknya kawan aku ni pergi la dengan kawan perempuan. Ada teman.

Kawan aku ni baik sangat bagi aku la. Sebab setiap kali solat 5 waktu...mesti dia doakan supaya si pendiam ini mendapat hidayah dan bertaubat tidak ulang lagi dosa-dosa lalu. Harapannya solat 5waktu cukup walaupun penampilannya tak berubah lagi...

Persoalan aku...di mana lelaki yang boleh membantu orang seperti si pendiam ni? Bukan senang untuk seorang perempuan mengubah seorang lelaki. Terbatas. Terhad. Bagi artikel agama sahaja bagi kami perempuan. Dia perlu bimbingan daripada ilmuan agama yang lelaki. Ustaz la senang...Jika dia betul-betul nak berubah cari lah kawan yang beragama. Bukan memikat perempuan dengan hal agama. hehehe...



Tengok drama 'Stanza Cinta'? Watak Irfan berubah bukan kerana Auni. Tetapi berubah kerana Allah. Berguru dengan ustaz yang mengajar Auni dalam Usrah. Di samping itu, Auni tetap membataskan pergaulannya dengan Irfan dan menasihatinya dengan agama...

Jika itu jodoh kawan aku dengan si pendiam...hanya Allah yang tahu. Wallahu A'lamm ^_^

Induksi di Melaka.

Alhamdulillah...

KISSM dah selesai dilaksanakan walaupun dikatakan orang yang tertinggal. Akhir induksi, peperiksaan diadakan secara objektif (40 soalan= 40 minit) dan essei ada dua bahagian-jawab 2 soalan dari 4 soalan  selama 2 jam setengah.

Lima slot ceramah yang diberikan. Ada juga kadang-kadang mengantuk dengar ceramah ni. Apatah lagi tempat dudukku di belakang dewan. huhuhu...3 hari 2 malam.



Ada dalam satu ceramah tu mengatakan kebanyakan guru sekarang mengajar bukan mendidik. Mengajar dan mendidik mempunyai maksud yang tidak sama.

Mengajar adalah masuk kelas+ ajar+habis masa keluar kelas= pelajar bijak dalam akademik tapi akhlak hancur!

Mendidik pula maksudnya menjadikan pelajar-pelajar ini menjadi 'insan'. Mereka bijak dalam akademik bahkan akhlak juga baik. Penuh dengan nilai-nilai murni. Sebab itu pelajar sekarang kurang adab sebab guru mengajar bukan mendidik.

Berputar-putar otak aku memproses data ni. Alhamdulillah..aku masih boleh berfikir dengan waras.

Kebanyakan guru menghidap penyakit jantung, buah pinggang, darah tinggi, kencing manis dan barah. Sakit jiwa pun ramaiii. Nauzubillah min zalik....

Kerjaya yang paling dipercayai oleh orang ramai adalah doktor. Yang menduduki tanggal ke-2 adalah guru. Yang paling tidak dipercayai adalah ahli politikkkk...ini menurut kajian yea.

Setakat ini sahaja dulu yea ^_*

24 September 2011

Pemantapan Aqidah.

Sebut je perkataan 'pemantapan aqidah' ni mesti sinonim dengan pemulihan aqidah. Tak cukup mantap lagi ke aqidah aku? hehehe...Kena hantar 'training'. Kawasannya memang jauh daripada penempatan biasa. Di situ la terdapat pusat pemulihan dadah. Di kawasan tu juga ada penjara. Seram juga sih.

Selama 2 hari di sana, aku didedahkan dengan ceramah-ceramah berkaitan dengan kami guru-guru baru untuk menghadapi realiti pelajar sekarang. Profesion yang paling mencabar di abad ini. Profesion yang berhadapan dengan risiko sakit jiwa. Cool beb!

Apa yang aku nak kongsi yea???

"banyak memberi daripada menerima"

Istilah ini menjadi tema saifulislam.com. Aku setuju dengan cara ini. Kita tak harapkan ucapan terima kasih tapi kita perlu berterima kasih kepad orang lain. Kita redha apa yang terjadi ke atas diri dan ia adalah ujian daripada Allah.

Kita tidak mengharapkan perubahan secara drastik tetapi perubahan sedikit adalah lebih baik. Kita perlu bersyukur dalam ramai-ramai pelajar ada seorang sahaja pelajar yang ikut arahan kita. Nabi berdakwah selama 23 tahun. Apatah lagi kita manusia biasa...

'Cakap serupa bikin'

Istilah menggambarkan kita buat atau tidak apa yang kita kata. itulah yang akan dilihat oleh orang yang mendengar ucapan kita.

Jika kita melarang pelajar merokok, adakah kita perlu merokok dihadapan mereka?
Jika kita larang mereka curi masa, adakah kita mencuri masa orang lain?

Kita banyak berhutang dengan pelajar, jika kita lambat masuk ke kelas. Tuntutan ini akan diminta di akhirat kelak. Kita makan duit pelajar, termasuk keluarga kita...adakah daging yang tumbuh dari badan kita itu halal???

Adakah gaji kita halal...jika kita hanya tidur dan tidak membuat kerja yang sepatutnya mengikut tugas kita sendiri. Ingatlah...hasil kerja itu akan menjadi barah dalam diri kita. Mungkin kita tidak diberi pembalasan sekarang tapi di hari pengadilan nanti tiada siapa yang akan menolong kita???

Duit biasiswa...jika digunakan untuk kepentingan peribadi bukan untuk belajar. Adakah duit itu berkat. Ilmu ada perasaan. Jika kita tidak suka ilmu, ilmu akan lari meninggalkan kita. Keberkatan tiada. Ilmu daripada Allah. Jika kita tidak ikut arahan Allah dan Rasul, adakah keberkatan ada?

Besarnya tanggungjawab kita selaku pemimpin dan khalifah Allah di muka bumi. Makhluk lain tak mampu memikulnya tapi manusia dengan sombongnya sanggup memikul tanggungjawab ini. SEEE...


Bila ketua sektor sebut pasal pelajar minta kebenaran untuk kahwin kerana sudah terlanjur. Daripada mereka terus berzina, JPN benarkan. Tiada undang-undang melarang mereka dihalang datang ke sekolah. Masa itu juga, jiwaku tidak tenteram. Terasa itu pelajarku!

Ya Allah, berilah hidayah kepada mereka. Permudahkanlah urusan mereka melalui bahtera rumahtangga di alam belajar. Moga mereka kekal hingga ke akhir hayat.

20 September 2011

Pukul 2 pagi...

Seperti perjalanan balik kampung...
Dari petang hingga 2 pagi...

Adakah ujian untukku supaya bersabar dengan feel manusia yang pelbagai ini?
Aku bukan orang yang penyabar.
Sabarku ada hadnya.

Daripada ramai orang hingga suasana lengang di sekitar KLIA.
Dengar si askar yang berulang kali melihat kami.
Di mana dia???

Satu balai berlepas kami pusing tapi tak dapat dijumpai.
Akhirnya keputusan dibuat...
Balik ke rumah!

Kelibatnya muncul dengan berpakaian serba hitam dan berpurdah.
Nak marah..tapi tak jadi dek kerna air matamu.huhuhu

Si puteri..pergi teman untuk beli tiket ke negerinya
Tapi dimarahi...tak bagi kerjasama.
Apakan daya...dirimu masih sakit.
Takkan nak balik naik bas???

Ya. Kami bukan ingin mengambil kesempatan.
Hanya ingin menolong.
Tapi andai kamu degil...

Apa akan jadi padamu di KLIA seorang diri hingga keesokan hari?

Andai kau adalah lelaki, takku kisah...
Tapi dirimu perempuan yang menjaga hijab.
Kami sayang kamu kerana kamu masih menjaga suruhan Allah.

Kami hantar dirimu ke bahagian kecemasan...
Kerana tangisan dan kesakitanmu.

Kita semua penat, tapi tolong jangan degil!

Akhirnya kau mengalah kepada kaunselor yang tak bertauliah, si puteri.
Aku tak mampu memujuk.
Sebab aku kurang sabar dengan kebisuanmu.

Alhamdulillah...
Kau sanggup mengikut kami.
Walaupun kami tidak dikenali.
Kau dah boleh berbual dengan kami.

Pagi tadi.
Aku gembira kamu lena di rumahku.
Itu sahaja aku mampu lakukan.

Moga tugasku hari ini dapat dilaksanakan.
Walaupun mata dah mengantuk.
Esok aku harus hadir ke kursus selama 2 hari.
Moga pengalaman ini memberi pengajaran kepadaku.


Jika aku di tempatnya...
Adakah aku sanggup ikut orang yang tidak dikenali?

Jika aku ditempatnya...
Masih adakah orang yang sanggup menolongku?

Hanya kepada Allah kita berserah.
Moga Allah menghantar kita penolong dari pelbagai penjuru.
Insya Allah ^_^

16 September 2011

12 September 2011

Tak Guna Akal...

Apa la nasib hari ini.
Semua jadi pelik.
Mula dengan perhimpunan.
Kereta pun turut berhimpun sekali. hehehe...
Apa tandanya yea???

Perjumpaan 3 penjuru antara ibubapa, pelajar dan guru.
Yang mengecewakan pelajar yang gagal subjek aku kebanyakan tak datang.
Berapa kerat je datang. huhuhu

PMR tinggal beberapa minggu lagi.
Tak sempat aku nak ajar.
Nak bimbing pun tak sempat.

Apa yang aku mampu sediakan bahan latihtubi dalam blog ni. SINI
Siapa rajin, dapat la hasilnya.
Boleh semak sendiri jawapannya.

Hari ini aku sempat siapkan soalan akhir tahun bagi pelajar tingkatan 1 sahaja.
Takut tak sempat nak buat disebabkan aku kena pergi kursus dan urusan lain.
Tengah buat soalan tingkatan 2....

Ada orang kacau aku...huhuhu
Kerja orang lain, orang lain kena buat.
Dah la surat tak sampai jemputan tak sampai.
Suruh hantar pelajar ke sebuah tempat yang dikira jauh dan berisiko.
Kalau jadi apa-apa, sah-sah kena dot dot dot...

Kerja kami ni...
Tak ada pula orang lain boleh tolong.
Apa salah kalau dia bawa sekali budak2 tu sekali.
Kenapa pergi asing-asing.
Asyik buat kerja pelik-pelik je.
Itu bukan bidang tugas kami.



Ini buat aku bengang.
Guna la otak tu.
Akal ada..guna laaa.
Tak kan itu pun nak kena ajar.

Kalau mana-mana pembaca terasa...
Aku minta maaf.
Tapi ini realiti yang aku hadapi.
Moga dia diberi masa untuk berubah.
Aminnn =P

10 September 2011

Soalan Bahasa Arab Trial PMR 2010 & 2011

Perkongsian ini diharap dapat membantu guru-guru dan pelajar membuat latih tubi persediaan PMR akan datang.

2011:

http://www.4shared.com/file/UGjPKzMn/Attachments_2011_09_9.html

http://www.4shared.com/file/QNSbfG81/Attachments_2011_09_1.html

2010:

http://www.4shared.com/file/R4-ecvnf/set_soalan_BA_trial_PMR_2010.html

Pastikan anda mempunyai software winrar SINI utk membuka fail di atas.
Jika pengguna Window 7 anda boleh setting BA daripada control panel yea.
Tutorial di SINI
Fail pdf boleh dibuka jika ada foxid reader SINI atau adobe reader SINI
Selepas download, install semua software tadi.

Kredit to Ustaz Shahril

08 September 2011

Ujian adalah Fitrah.

Waaaah...seminggu tak update blog. Balik kampung susah nak dapat line broadband. Jadi sesiput...lambat. Macam nak tutup je line broadband ni.hehehe

Semalam dah mula masuk bertugas. Masuk sekolah. Banyak la kerja tertangguh. Sampai je ke sekolah dah dapat berita pasal pengredan PSS dan rakaman PBL akan dibuat hari ni. Berdebar2 sebab sepatutnya 13/9/2011 dalam jadual tapi di awalkan. Teruknya penggredan tahun ni!...lagi pun bilik tu dah jadi bilik sumbat. Tiada ruang. Terima sahaja komen dan cadangan untuk penambahbaikan akan datanggg.

PBL dah kak Zu handle. Memang mantop. Pelajar-pelajar pun beri kerjasama terbaik sampai tidur lambat. Latihan berkali-kali sampai suara dah berubah.hehehe...Pujian melambung pun tak boleh. Hanya kita berusaha untuk buat yang terbaik. Tahniahhh buat Aqilahhh, Ili Amira, Saidatul Nabila dan Adlina. Anda contoh dan inspirasi kepada kawan-kawan yang lain.

Gambar: kak zu saya copy yea ^_^

Terima kasih Puan Haiza atas nasihat dan galakan yang berguna. Walaupun kepala ni dah bercabang dengan kerja. hehehe...realiti hidup hingga  mencapai wawasan ibadat di akhirat nanti. Ini sahaja yang termampu kami sediakan. Kemampuan kami terbatas. Sokongan pihak kalian amat kami hargai.

Nilam???

Aku ikut nasihat Pn Haiza. Moga memberi pengajaran untuk akan datang. Jika orang atasan tak peduli & lepas tangan, aku nak buat apa lagi?

22 & 23 ni ada kursus. Alhamdulillah ada geng nak pi sama-sama.

27, 28, 29 ni induksi. Assignment masih dalam proses sebelum dihantar.

Pelajar PMR 2011...Buat la latih tubi berterusan hingga menjelang peperiksaan sebenar. Jangan berputus asa dengan rahmat Allah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...