27 Januari 2011

Lupa... ingat...lupa...ingat.

"Masuk telinga kanan keluar telinga kira,"

"Bagai mencurah air atas daun keladi,"

Sebab itu kita sebagai manusia selalu saling mengingati. Mungkin kita tahu tapi lupa. Ada sesetengah daripada kita kerana kesusahan, dia mudah ingat dan berhati-hati dalam tindakan.

"Pisang takkan berbuah dua kali," hahaha...sekarang ada pisang yang dah dua kali berbuah. Mungkin tak sesuai dengan keadaan sekarang. Mungkin ada di antara kita mengulang kesalahan yang sama. Mungkin sejarah akan berulang?

Roda terus bergerak. Terus bergerak. Masa terus berlalu. Tidak pandang ke belakang. Betul dengan kata Imam Al-Ghazali bahawa perkara yang paling jauh adalah MASA. Masa muda tidak akan berulang. Tapi masa depan yang menunggu kita. Jika kita tidak rebut peluang yang ada sekarang...bila lagi???

Diri kita sendiri yang mampu mengubahnya. Sebab itu ALLAH tidak akan megubah keadaan sesuatu kaum itu kecuali ia mengubahnya sendiri.

Kita tidak cuba belajar dari kesilapan. Tiada pengajaran. Jika ingin kita pegang. Jika tidak mahu, kita buang. Mungkin ini yang kita hadapi sekarang.

~YA MUQALLIBAL QULUB...THABBIT QULUBANA ALA DINIK WA ALA THA'ATIK~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...