31 Ogos 2013

Adab Balaghah.

Entri untuk seorang kawan. Kalau pembaca lain berminat, teruskan bacaan anda.

Apa maksud 'Adab'?

Sudah pasti ianya takde kena mengena dengan cerita beradab dengan orang tua tua mahupun tindakan biadab terhadap member.

Adab ialah satu cabang ilmu bahasa arab yang berkaitan dengan kesenian dan kesusasteraan arab contohnya syair, puisi, pujangga.
Balaghah pulak?

Juga cabang ilmu dalam bahasa arab yang membawa maksud kiasan ataupun perumpamaan. Balaghah juga amat penting bagi seseorang untuk memahami maksud dan juga makna tersirat yang terdapat di dalam bahasa arab.

Ilmu Balaghah mempunyai tiga bahagian:

1- Ilmu Bayanعلم البيان

2- Ilmu Ma'aniعلم المعانى

3. Ilmu Badee' علم البديع

Ilmu Balaghah sebenarnya tidaklah sesusah mana. Kunci paling penting dalam proses mempelajari ilmu ini hanyalah kemahiran NAHU & SARF dan HATI yang tenang( orang tempat kita kata: "hati seng ayem").

Maknanya, jika kita mahu mengkaji ilmu ini dan mahu memahaminya, kita mestilah menyediakan persekitaran yang baik, tenang, tidak terburu-buru dalam membaca teks yang terdapat dalam kitab-kitab bidang ini .

Oleh itu, sebelum memulakan langkah, pastikan kita sudah selesaikan urusan kita dengan perkara-perkara lain.Hal ini kerana Balaghah menuntut kita supaya bersedia untuk meneliti, merenung, menghayati dan menikmati keindahan bahasa yang tersimpan di sebalik setiap huruf, kalimah dan ayat yang digunakan sebagai dalil dan contoh bagi setiap perbahasannya.

Apa saja perkara dan urusan pun, sebenarnya kita perlu menghadapinya dengan hati yang tenang. Kata guru kami satu masa dahulu : "Ketenangan adalah kemenangan pertama". Terima kasih guru.

Ada sahabat kita mengatakan :" Baca AL-QURAN dengan Ulama'Baca NAHU dengan Mata ,Baca SARF dengan Telinga ,Baca BALAGAH dengan Jiwa " .

Ertinya: Al-Quran itu mesti dibaca dengan ulama ilmu Qiroat, barulah betul bacaan kita, barulah betul panjang pendeknya, barulah kenal waqaf dan ibtida'nya, barulah sempurna dengungnya, barulah tepat tebal nipis hurufnya......dan Nahu itu mesti dibaca dengan melihat kalimah-kalimahnya, adakah dia isim mufrad, muthanna, atau jama', atau isim ghoiru munsorif, atau al-amsilatul khomsah, atau isim maqsur atau yang lainnya.Barulah mudah ditentukan alamat i'rabnya......dan Sarf itu mesti dibaca dengan deria pendengaran yang tajam lagi peka, supaya berhasil menangkap bunyi-bunyi baris pada setiap huruf dalam kalimah-kalimah, sama ada fathah atau dhommah atau kasroh atau sukun, supaya mampu membezakan mana satu isim fa'il ghairu thulathi dan mana satu isim maf'ul ghoiru thulati dan begitulah.......dan Balaghah itu mesti dibaca dengan hati kerana gambaran atau objek itu terbahagi kepada dua macam.Pertama, jenis yang boleh dilihat dengan deria penglihatan yang berada di kepala setiap insan daripada kita. Itulah yang dinamakan objek konkrit iaitu yang boleh dicapai dengan salah satu deria yang lima (sentuh, rasa, lihat, dengar & hidu ).

Contohnya, matahari, bulan, awan, sungai, unta, singa, mutiara dan lain-lain.Kedua, jenis yang hanya boleh dicapai dengan mata hati sahaja. Itulah yang dipanggil objek abstrak. Contohnya kehidupan, kematian, keilmuan, keikhlasan, kebencian dan sebagainya.

Allah Ta'ala bukan sekadar memerintahkan kita merenung bahkan membekalkan untuk kita segala perkakasan yang sesuai dengan matlamat itu, lalu dipinjamkan kepada kita mata untuk melihat, telinga untuk mendengar dan hati untuk mentafsir dan berfikir.Mata yang letaknya di wajah kita berfungsi sebagai skrin zahir atau layar haqiqi.

Segala objek yang dilihat oleh mata di alam nyata, akan ditangkap oleh skrin mata iaitu retina lalu dihantar isyarat ke otak untuk dianalisa. Adapun mata hati, maka ia pula berperanan sebagai skrin batin atau layar majazi. Kata ahli hikmah:"Pandangan mata selalu menipu ,pandangan akal selalu tersalah ,pandangan nafsu selalu melulu ,pandangan hati itu yang haqiqi, kalau hati itu bersih".

Seperti yang telah kita sebut sebelum ini, tidak semua objek boleh muncul di skrin zahir. Sebagai contoh, kalau disebut perkataan 'benang', kita akan dapat bayangkan bagaimana rupabentuk benang kerana sebelum ini kita pernah melihatnya di alam nyata.Lain pula halnya kalau disebut 'benang-benang kebencian yang melilit-lilit jantung...', maka kita hanya akan dapat melihatnya dengan skrin batin atau mata hati atau layar majazi, bukan dengan mata kasar.

Ini kerana 'benang- benang kebencian' tidak pernah muncul di alam nyata atau di pasaran, atau dikeluarkan oleh mana-mana kilang benang pun di atas muka bumi ini. Ia hanya mampu dilihat dengan menggunakan daya imaginasi atau khayalan .

Oleh kerana ilmu Balaghah sangat sarat dengan perkara -perkara yang melibatkan perkhidmatan mata hati dan daya imaginasi, maka sebab itulah kita sangat menitikberatkan persekitaran yang baik, fizikal dan mental yang rehat, emosi yang tenang, dan suasana yang melapangkan fikiran, bagi memastikan kefahaman yang memuaskan terhadap apa yang dikaji dalam subjek tersebut (bukannya esok nak imtihan Balaghah, malam ini baru terkeseng-keseng nak baca! Macam mana nak dapat cemerlang?). Dan supaya kita mensyukuri nikmat-nikmat kurniaan Allah seper ti mata, telinga, hati dan lain-lain lagi yang tak terhitung banyaknya .

Sarf -secara mudahnya- merupakan ilmu bahasa Arab yang berfungsi membentuk satu perkataan kepada beberapa jenis perkataan yang lain dengan menggunakan kata akar ( root word ) yang sama. Contohnya: tulis dan kata akarnya
ka-ta-ba (كتب)

telah menulis==> ka-ta-ba(كتب)

sedang menulis==>yak-tu-bu(يكتب)

tulislah --->uk-tub(اكتب)

penulisan --->ki-ta-batun(كتابة)

penulis ---> ka-tibun(كاتب)

tulisan atau benda yang ditulis --->mak-tu-bun(مكتوب)

Nahu pula berfungsi untuk mengawal baris pada huruf terakhir bagi setiap kalimah sama ada baris atas, baris bawah, baris depan, baris sukun dan baris tanwin

baris belakang ada tak? ya, ada,

Contoh terdekat ialah Al-Quran yang anda baca setiap hari. Perhatikanlah baris akhir setiap kalimahnya. Memang berbeza.

2) Kemahiran Balaghah ( Retorik ) dengan 3 bahagiannya iaitu Bayan, Ma'ani dan Badie'.

Ya, ilmu inilah yang banyak memainkan peranan dalam menentukan maksud sesuatu ungkapan.

3) Kemahiran Arudh dan Qawafi ( Prosodi dan Rima ).

Ilmu ini ibarat matematik, di dalamnya ada aktiviti-aktiviti seperti penambahan (penambahan huruf atau suku kata) , penolakan(buang huruf atau suku kata), pembahagian ( wujud hubungkait atau tidak antara satu bait dengan bait yang sebelum dan selepasnya). 

4) Kemahiran Lahajat dan Qiro'at ( Dialektologi ).

Ilmu ini tidak memaksa anda menjadi ahli dan pakar qiroat sepuluh, tetapi ia hanya mengkaji dialek qabilah Arab yang ada terutamanya dalam periwayatan syair lebih-lebih lagi dalam pembacaan Al-Quran.
syakuragi & penalughawi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...