Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

08 Mac 2014

Sunan.

Expo Buku Islam di Putrajaya. Alhamdulillah, aku berjaya sampai ke Expo Buku ini tanpa perancangan. Bila sebut buku, yang paling utama adalah buku Ramlee Awang Murshid, Sunan. Kemudian aku sambar buku 'Cerita Cinta Ahmad Ammar Bin Ahmad Azam. Ada lagi beberapa buah buku yang menarik aku sambar. Tak lupa juga, aku ambil buku Tafsir Fi Zilalil Quran terjemahan melayu sebanyak 11 jilid. Entah bila aku dapat habiskan semua buku ini. Yang pasti aku gila buku sekarang.

Bermula dengan Novel Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu, Hijab Sang Pencinta, Cinta Sufi, Sutera Bidadari, Sunan Musafir, Magis dan 2014- SUNAN Nanggroe Sang Kembara. Antara banyak novel yang aku baca, novel RAM adalah novel yang paling memuaskan hati. Apabila baca novel penulis lain, boleh dijangka apa yang akan berlaku. Berbeza dengan novel RAM, kisah yang tak dapat dijangka apatah lagi jika langkah muka surat.
Photo: Berseminar 2 hari sambil study buku Sunan. Balik dari seminar, sentuh buku Ahmad Ammar :)

Novel kali ini, mengisahkan Sunan pada awal kelahiran. Kemudian fitnah ketika kanak-kanak menyebabkan Sunan keluar dari kampung dan mula merantau sebagai hamba. Anak yang dididik dengan pendidikan agama. Walau di mana Sunan berada, solat tidak pernah ditinggalkan. Sunan anak istimewa. Sunan mempunyai ketabahan yang tinggi.

Teringat kisah Ahmad Ammar. Ammar merupakan anak kepada Mantan Presiden ABIM. Ammar tidak menggunakan pengaruh bapanya untuk mendapat habuan dunia. Malah Ammar sering membuat kerja yang tidak popular. Angkat kerusi, susun meja dan apa-apa kerja yang susah anak muda sekarang ikhlas melakukannya. Hal ini sesuai dengan ungkapan 'Sayyidul Qawmi Khodimuhum' yang membawa maksud 'Pemimpin sesuatu kaum itu ialah hamba (khadam) kepada mereka (kaum tersebut)'.

Kerja disebalik tabir atau kerja tidak glamour ini membentuk niat ikhlas dan kesabaran dalam melaksanakan kerja yang lebih berat pada masa akan datang. Asas ini dibentuk oleh watak utama ini. Watak novel, Sunan. Watak 'syahid tertangguh' adalah Ahmad Ammar. Watak Ammar adalah kisah benar. Watak Sunan, hanya penulisnya sahaja yang tahu. Yang baik boleh dijadikan contoh. Insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...