01 April 2017

Dunia Dongeng

Dongeng biasa dikaitkan dengan cerita-cerita sakti melalui lisan. Berpindah dari generasi ke generasi. Tiada fakta yang tepat. Tiada kajian.
Drama Korea W. Dunia komik masuk ke dunia real dan sebaliknya boleh berlaku.
Novel thriller yang berada pada tanganku juga ada DUA dunia. Dongeng dan real. Hakikatnya,  aku tidak boleh banding dua karya ini. 2World dan Anding Ayangan. Tidak rugi membeli novel Anding Ayangan. Sarat dengan ilmu. Penuh dengan tawakal. Itulah perbezaan Islam dan bukan Islam.


Banyak yang diketengahkan dalam novel ini. Ramai yang mengaku berpegang kepada Tuhan yang satu tetapi berapa ra,mai yang berpegang kepada akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Ada yang mamakai topeng agama. Ada yang pergunakan ntuk kepentingan politik. Ada yang jadi munafik. Duri dalam daging. Sakit dan menyakitkan. Ini yang ditakuti dan boleh jatuhkan sesuatu kerajaan bertunjangkan Islam.

Berapa ramai yan mampu bertawakkal kepada Allah? Lidah sentiasa sebut nama Allah? Watak Chahaya sangat terkesan. Serikandi yang hafizah menunjukkan tawakal yang tinggi kepada Allah walaupun ditemani jaguh yang pada hakikatnya munafik yang bakal membunuh bapanya serta kerajaan Anding.

Betatar jadi Damit. Siapa Nyian sebenarnya? 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...