05 Ogos 2017

Hati-hati terhadap Golongan Ini.

Golongan yang perlu ditolak oleh orang Islam.

1. Golongan yang meng'kafir'kan sahabat. Terutama Khulafa' Arrasyidin, Abu Bakar, Umar dan Uthman. Mereka juga sangat mengagungkan Ali Bin Abi Tholid kerana mengganggap Ali paling layak ganti Rasulullah selepas kewafatan baginda. Syiah

2. Golongan yang mengambil mudah soal fiqh dalam Islam. Terutama yang cuba memecah belah orang Islam. Paling popular berkaitan 'Anak tak sah taraf' boleh di'bin' atau 'binti' kepada bapa biologi tanpa perkahwinan. Ikutlah pendapat yang dikeluarkan oleh Fatwa Kebangsaan. Bukan pendapat seorang sahaja.

3. Golong yang melampau. Seperti jika tidak solat, perlu dibunuh.

4. Golongan yang mudah meng'kafir'kan orang Islam yang lain.

5. Golongan yang menganggap amalan bid'ah semua tidak boleh dilakukan sedangkan bid'ah ada dua; bidaah hasanah (baik) dan dholalah (sesat).

6. Golongan yang menggunakan logik akal sahaja.

7. Golongan yang mengambil hadis dan Al-Quran semata-mata tanpa merujuk pendapat para sahabat, tabiin, orang alim termasuk mazhab ahli sunnah waljamaah kerana kita tidak mahir ilmu Bahasa Arab, ilmu Tauhid, ilmu Fiqh, ilmu usul fiqh,ilmu tasawuf dan ilmu-ilmu yang berkaitan untuk memahami agama Islam sendiri. Tidak lupa juga uruf setempat.

Cukup lah setakat ini yang mampu aku senaraikan setelah selesai baca buku Syiah Imamiyyah Pandangannya Terhadap Tiga Khalifah Al-Rashidin oleh Zakaria @ Mahmod Daud.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...