24 Jun 2019

Ujian buatmu sahabat.

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر.

Besar sungguh ujianmu sahabat. Diriku tidak mampu menghadapinya.

Melalui pembedahan yang begitu lama hampir separuh hari. Bermula dengan menghidup insan baharu. Insan ini baru mengenal dunia, tetapi ibunya masih tidak sedarkan diri. Tahniah buat para doktor yang bertungkus lumus menyelamatkan nyawa ibu dan anak ini.

Buat kami, ia adalah ujian persahabatan. Doa kami dari jauh. Solat hajat dan bacaan yasin setiap malam. Setiap kali terjaga pada waktu qiamullail terus lidah menyebut, " Ya Allah selamatnya seperti sediakala!". Siapa diri ini, andai ini ketentuan Allah. Moga diri yang merasai ujian berat ini redha dan terus tabah.

Hilang nikmat lisan. Berderai airmataku apabila terbaca di what'up tentang hasil pembedahan yang telah dilakukan. Bagaimana nak makan? Bagaimana nak rasa masakan? Bagaimana nak mengajar? lisan merupakan senjata bagi seorang guru kecuali menggunakan bahasa isyarat.

Sakit ceaser bersalin anak 27 minggu. Tebuk saluran penafasan. Cabut gigi. Buang lisan. Tidak dapatku bayangkan kesakitannya setelah semua bius telah hilang.

Mengenali susuk diri yang sangat peramah, manja, lembut dan sentiasa menyenangi rakan-rakan. Muka sentiasa senyum ceria seolah-olah orang yang sangat bahagia.

Moga ujian ini mengangkat darjatnya di sisi Allah. Ujian untuk diri ini juga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...