Sekolah .................................................
Minit Curai
Mesyuarat /Taklimat Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS) dan Format Baru Bahasa Arab bermula PMR Tahun 2010
Tarikh : 22-23 Jun 2010
Masa : 8.00 Pagi
Tempat : Hotel GoldCourse Klang
Agenda : 1. Ucapan aluan Lembaga Peperiksaan.
2. Perbentangan Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS)
Lampiran yang diterima : 1. Panduan PLBS
2. Format Pentaksiran Bahasa Arab
Bil | Agenda |
1.0 | Ucapan aluan Lembaga Peperiksaan Pengerusi telah memulakan mesyuarat dengan bacaan al-Fatihah. Seterusnya mengucapkan selamat datang dan terima kasih di atas kedatangan guru untuk mesyuarat kajian tindakan ini. |
2.0 | Perbentangan panduan PLBS Bahasa Arab 2.1 Objektif PLBS adalah untuk mentaksir kebolehan pelajar dalam : 2.1.1 Mendengar, memahami dan bertutur berdasarkan siaran-siaran dalam bentuk video atau mp3 dalam Bahasa Arab. 2.1.2 Bertutur dengan fasih dalam pelbagai situasi. 2.1.3 Menguasai kemahiran khat : Tingkatan 1 – Khat Nasakh Tingkatan 2 – Khat Rika’ah Tingkatan 3 – Khat Thuluth 2.1.4 Menghafal dan memperdengarkan (tasmi’) puisi, kata-kata hikmah dan perumpamaan. Mengetahui dan menggunakan perbendaharaan Bahasa Arab dengan tepat. 2.1.5 Menguasai Nahu atau asas tatabahasa Arab serta mampu mengaplikasikannya. Tingkatan 1 – Feel Madhi Tingkatan 2 – Fe’el Muthari’ Tingkatan 3 – Fe’el Madhi + fe’el mudhari’ + Fe’el Amar 2.1.6 Menghafal perbendaharaan kata dengan betul. Tingkatan 1 – 300 perkataan Tingkatan 2 – 300 perkataan Tingkatan 3 – 300 perkataan Cadangan: pelajar dan guru berbincang tentang kosa kata atau perbendaharaan kata untuk semua tingkatan. 2.2 Bentuk pelaksanaan; 2.2.1 Pelaksanaan dilakukan oleh guru sendiri. 2.2.2 Pemantauan akan dibuat dari masa ke semasa oleh PPD, JPNS dan KPM. 2.3 Pengurusan dan pengendalian 2.3.1 Semua calon Bahasa Arab dalam peperiksaaan PMR diwajibkan menjalani PLBS dan tidak boleh diwakilkan. 2.3.2 Calon boleh mengambil ujian yang sama beberapa kali. 2.3.3 PLBS dilaksanakan mulai : Tingkatan 1 – sepanjang P & P Tingkatan 2 – sepanjang P & P Tingkatan 3 – sehingga Julai ( untuk pemulaan boleh dibuat hingga 30 Ogos 2010) 2.3.4 Pelaksanaan PLBS oleh guru yang mengajar subjek tersebut. 2.4 Modul PLBS: Tingkatan 1 – kemahiran mendengar + bertutur + menulis khat = 20 markah Tingkatan 2 - kemahiran mendengar + bertutur + menulis khat = 20 markah Tingkatan 3 - kemahiran mendengar + bertutur + menulis khat = 20 markah Jumlah 60 markah 2.5 Tanggungjawab sekolah
2.5.1 Membentuk jawatankuasa PLBS 2.5.2 Lantik ketua pentaksir sekolah Ketua pentaksir: ..................................................... Pentaksir sekolah: ...................................................... 2.5.3 Melaksanakan PLBS dalam tempoh yang ditetapkan 2.5.4 Merekod pencapaian pelajar- Maklumat skor individu direkod menggunakan Borang PLBS ( individu) yang sama semasa menilai calon dari Tingkatan 1 hingga tingkatan 3. 2.5.5 Semua borang eviden perlu disimpan dan dihantar ke sekolah lain apabila pelajar ini berpindah. 2.5.6 Menghantar rekod laporan pencapaian ke JPNS. 2.6 Taklimat Modul dan kriteria PLBS (lihat Panduan PLBS m/s 7- 15)
2.6.1 Tingkatan 1 + tingkatan 2 + tingkatan 3 = 60 markah 51-60 markah = cemerlang 36-50 markah = kepujian 26-35 markah = memuaskan 1-25 markah = mencapai sebahagian tahap penguasaan minimum 0 markah = tidak melaksanakan 2. 7 Penerangan contoh Modul PLBS.
|
3.0 | Taklimat Format Baru 3.1 Penggunaan Bahasa Arab sepenuhnya 3.2 Bahagian A : Soalan Kaedah Asas tatabahasa Arab Bahagian B : Soalan Pemahaman Bahagian C : Ungkapan yang sesuai dalam Bahasa Arab Bahagian D : Karangan 40 patah perkataan dan diberi 4 tajuk pilihan |
4.0 | Hal-hal lain 4.1 Membaikpulih kelemahan dan kekurangan setelah mendapat taklimat tentang PLBS dan format terbaru Bahasa Arab tahun 2010. |
5.0 | Penutup 5.1 Mesyuarat ditangguhkan dengan ‘tasbih kafarah’ dan surah al- Asr (Demi Masa) |
Di sediakan oleh: Disemak oleh:
................................. ...............................
Tiada ulasan:
Catat Ulasan