******************
Shari `ah boleh dilihat sebagai siri undang-undang yang ada dibawah Muamalat dan Ibadat. Kedua-dua kategori undang-undang dijelaskan sebagai berikut:
1. Muamalat
Fiqh al-Muamalat menyajikan suatu kerangka bagi perilaku dalam arena awam. Produk yang terdapat di bahagian dengan fungsi ekonomi dalam masyarakat Islam tetapi tidak secara menyeluruh dengan faktor-faktor yang mempengaruhi terhadap perilaku economc kerana semata-mata berkaitan dengan hubungan hukum antara anggota masyarakat. Dalam Muamalat, setiap tindakan yang tidak secara khusus atau secara umum digambarkan sebagai dilarang atau haram secara automatik menjadi boleh atau halal.
tindakan Haram meliputi: pembunuhan perzinahan dan percabulan kecurian pengambilan minuman keras dan makanan dilarang seperti daging babi dan produk berkaitan perjudian riba kegiatan yang merosakkan alam sekitar bekalan senjata ke negara musuh astrologi dan ramalan menghujat kegiatan cabul dan permisif kegiatan dukung saksi palsu dan rumor-mongering
Segala bentuk penglibatan, langsung atau tidak langsung dan dengan cara apapun, dengan kegiatan haram adalah dilarang terlepas dari keinginan untuk mendapatkan hasil yang dirasakan yang mungkin timbul dari padanya. Gagasan falsafah jelas bahawa akhir tidak membenarkan cara. Ada lebih lanjut Arahan dari Nabi saw dalam hadis itu hanya baik boleh datang daripada yang baik ', yang boleh dilihat sebagai mengesahkan pandangan bahawa sebenarnya bererti membenarkan berakhir.
Pengecualian Peraturan larangan dibuat dalam kes menekan perlukan. Dimana kelangsungan hidup terancam misalnya, seorang Muslim dibenarkan untuk mengambil makanan yang dinyatakan dilarang atau minuman. Peraturan keperluan, yang dikenali sebagai al-darurah, diadakan oleh banyak ahli undang-undang untuk melaksanakan item hanya untuk dinyatakan dilarang daripada makanan dan minuman, dan tidak untuk kegiatan seperti mengambil bunga deposit bank misalnya, kerana yang terakhir tidak boleh dilihat sebagai diperlukan untuk hidup. Keadaan di mana al-darurah berlaku yang ditentukan berdasarkan fatwa dan bukan oleh individu sendiri. Tapi dia yang didorong oleh keperluan, keinginan dan tidak pula melampaui batas, itu bukan dosa baginya Quran 2:173
kegiatan Halal kadang-kadang dikategorikan sebagai berikut:
a) Ciri-ciri atau mandub - diberi pahala jika berlaku tetapi tidak dihukum jika dihilangkan. b) biasa saja atau mubah - ditetapkannya dibenarkan dan undang-undang adalah acuh tak acuh. c) Tidak disebutkan atau mutlaq - undang-undang tidak mengambil kedudukan terhadap tindakan tersebut. d) tidak diingini atau makruh - suatu tindakan yang tidak diingini tetapi ditetapkannya tidak dihukum.
2. Ibadat Penghilangan sesuatu (fard) tindakan wajib ibadah, dipidana tetapi hukuman tersebut tidak akan biasanya timbul dari hukuman yuridis. The 'lima Rukun Islam' yang merupakan ibadat, adalah:
a) Untuk bersaksi bahawa tidak ada Tuhan kecuali Allah dan bahawa Nabi Muhammad saw adalah utusan terakhirnya. Untuk masuk Islam seseorang pertama harus mencuci dengan cermat dan kemudian membuat sumpah di atas Islam, Syahadat.
b) Untuk melaksanakan solat lima waktu (sembahyang). Sembahyang memerlukan wudhu upacara terlebih dahulu. Arah doa, atau kiblat, adalah menuju Makkah, dan doa harus dilakukan lima kali sehari, di pagi hari (subuh), siang hari (Zuhr), sore (ASR), sore (magrib) dan malam (Isya). Setiap doa bervariasi dalam panjang mempunyai jumlah yang berbeza dari sujud, atau rakat. Waktu doa yang tepat ditentukan sesuai dengan variasi bermusim pada kedudukan matahari.
c) Untuk teratur membayar ditetapkan jumlah kekayaan seseorang mengikut peraturan yang ditakrifkan dengan baik (zakat).
d) Untuk membuat cepat (sawm) dari fajar 'hingga petang selama bulan Ramadhan.Puasa, atau sawm, diadakan untuk menjadi sumber disiplin fizikal dan rohani. Ini melibatkan berpantang dari makan, minum dan aktiviti seksual antara fajar dan terbenam setiap hari selama bulan Ramadhan.
e) Untuk membuat berziarah ke Mekah (disebut haji) selama masa dewasa seseorang jika kemampuan membolehkan. Para ziarah ke Mekah bahawa seorang Muslim mungkin buat umrah, ibadah kurang, dan Haji, ibadah yang lebih besar. Haji adalah wajib sekali dalam seumur hidup orang dewasa, Umrah dianjurkan. Haji terjadi dalam sepuluh hari pertama bulan Dzul Hijjah (bulan kedua belas kalendar Islam), dan Umrah boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang tahun. Ziarah dikatakan untuk menguatkan ikatan bersama persaudaraan dan semangat komunal di kalangan umat Islam yang melakukan itu, dan dipandang sebagai bentuk ibadah sangat terpuji.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan