26 Januari 2011

Hala tuju pembelajaran...


"GPMP kita perlu ditingkatkan. Ini target kita pada tahun ini,"

"Pengarah kita tak suka ada orang menjawab,"

"Kita telah membunuh semangat pelajar untuk belajar bahasa arab!"

"Penumpuan kita supaya pelajar dapat 'A' dalam semua matapelajaran. Walau apa pun cara sekalipun,"

"Budak tak minat...nak buat macam mana lagi. Kereta buruk kalau 'start' juga tapi tak hidup nak buat macam mana? tukar kereta baru la,"

"Pedulikan budak yang tak minat ni,"

"Tumpu kepada pelajar minat sahaja,"

"Pelajar saya dapat 9A tapi tak dapat ke sekolah SMKA. Adik-adik mereka dah tak minat nak belajar. Sebab naik tingkatan 4 kena pergi sekolah teknik. Tak guna belajar bahasa arab katanya,"

Inilah luahan dan cadangan guru-guru dalam mesyuarat kali ini. Pertama kali aku masuk. Memang tak kenal ramai orang. Sekurang-kurangnya aku jumpa orang yang aku kenal. Dah 2 tahun tak jumpa.

Apa pendapat korang tentang luahan di atas? Ada cabaran? Ada perubahan dalam diri korang sebagai seorang pelajar. Jangan jadikan kesusahan penghalang untuk mengejar ilmu dunia dan akhirat. Biar susah sekarang..asalkan Allah redha dengan ilmu dan akhlak kita. Biar apa pun kata guru-guru...kuatkan semangat untuk belajar dan ubah diri daripada jahil kepada tahu ^_^

Selamat menjalan ujian bulanan pertama esok =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...