16 Februari 2011

Si Pengemis & Si Cantik.

Pada suatu hari, ketika sepasang suami isteri duduk makan di ruang tamu, datang seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka.

"Tolonglah Encik, saya lapar. Sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi,"

Dengan muka bengis, si suami menjeling isterinya yang cantik. Terus dia menghalau dan menengking si pengemis itu.

Dalam hatinya berkata," Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain, tetapi untuk diri dan keluargaku,"

Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah.

Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan menjadi miskin. Dia terus menceraikan isterinya kerana tidak mahu isterinya turut derita sepertinya. Setahun kemudian, isterinya yang masih cantik berkahwin dengan lelai lain.

Pada suatu hari, sedang si isteri dan suami barunya mengadap makanan. Tiba-tiba seorang pengemis mengetuk pintu sambil meminta belas kasihan. mendengar rayuan pengemis itu, si suami menyuruh isterinya menghidangkan sepinggan nasi berlaukkan seperti yang mereka makan.

Setelah memberi sepinggan nasi kepada pengemis, si isteri menangkuk muka sambil menangis. Si isteri mengadu bahawa si pengemis itu sebenarnya adalah bekas suaminya yang dahulu pernah menengking seorang pengemis.

Suami yang baru itu menjawab dengan tenang, " Demi Allah, sebenarnya akulah pengemis yang dihalau dan ditengking dulu!"

**********

Baca Hadis ini dahulu:

Rasulullah SAW bersabda:
"Sedekah itu dapat menutup tujuh puluh ribu kejahatan"
Hadis di riwayatkan dari Anas Bin Malik bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Barangsiapa yang mempunyai harta, maka bersedekahlah dengan kekayaanmu. Barangsiapa yang mempunyai ilmu, maka bersedekahlah dengan ilmunya. Dan barangsiapa yang mempunyai tenaga, bersedekahlah dengan tenaganya"
**********
p/s: Kalau kamu diperlakukan seperti si pengemis tadi (dihalau dan ditengking), balas sebagaimana yang dibuat oleh bekas si kaya tadi. Tapi lebih baik dibalas dengan kebaikan.

Hidup ini umpama roda...balasan perbuatan kita setimpal dengan apa yang kita telah lakukan terhadap orang lain.

***emosi aku terganggu sikit hari ini gara-gara perangai pelajar (marah).

SUMBER: Cerita Serta Doa Dari Hadith & Al-Quran. Himpunan Cerita oleh: Wan Jamal bin Haji Wan Mat Saman. Tazkirah oleh Nur Syahrain Bt Nazaruddin dari tingkatan 2.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...