17 Mei 2011

Belajar ..berkesan.

Aku dah buntu bagaimana nak galakkan pelajar ni baca buku. Ada seorang berbangsa cina ni datang ke sekolah aku. Dia pembekal buku yang aku pesan. Maklum la..memang dah kerja aku 'order' buku ni. Paling aku tak suka bila buku ni dijadikan hiasan je dalam perpustakaan ni. Aku yang perasan sibuk ni pun sempat curi-curi masa.


Berbalik pada cerita pembekal tadi. Dia tunjuk katalog buku. Semua tajuk macam tak best sebab aku rasa bebudak ni memang tak minat. Terkeluar dari mulutku," budak melayu tak suka membaca la...," Opss maafkan aku. Bukan nak malukan kaum melayu tapi itu hakikatnya di sekolah. Dia menyampuk," Orang cina pun sama...you ingat pelaja cina suka baca ke?"

Kadang-kadang aku cerita dalam kelas masa P & P. Ada la proses pinjaman sekejap. Berebut nak baca buku yang aku rekomen tu. Ada yang sampai koyak. Aku tak boleh terima bila buku tu dah hilang satu muka surat. Mula aku jadi skema. Muka tak puas hati.hehehe

Bila aku baca buku DR HM TUAH ni...baru ada idea nak tlis dalam entri ni. Menurut HM Tuan, nak dapat ilmu zaman sekarang tidak lain hanyalah membaca dan belajar. Kalau masih di alam pembelajaran, belajarlah menjawabnya sebab belajar dalam proses pembelajaran tu meliputi membaca, mendengar dan melihat . Tapi kalau anda dah habis belajar dan dah kerja, kaedah belajarnya tak ada yag lain kecuali membaca.

Apabila aku tanya pelajar...wahyu pertama yang diturunkan kepada Rasulullah di Gua Hira' apa dia? Ada yang jawab surah al-Fatihah. Ada yang jawab surah Al-Alaq. Tapi bila disoal permulaan ayatnya? "Kul 'Auzubirabbil falak"...
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ
Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk.
Ish ish ishhh...kesiannya kalau kita Islam pada IC sahaja. Itu surah al-Falak...Kalau Surah Al-Alaq bermula dengan "Iqra' Bismi rabbikallazi Khalaq"
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ 
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk)
Surah pertama pun dah bagitau tentang membaca. Itulah sumber ilmu kepada kita. Tetapi kita baca tapi tak tau sebab turun ayat dan maksud ayat pun tak tau. Sebab tu ada sumpah laknat selain 'lian' tu. Sebab tu ada yang solat sunat tahiyyatul masjid satu rakaat.

Jika dulu aku pernah ditunjukkan cara bagaimana bangsa Israel atau musuh islam nak musnahkan orang Islam. Nak musnahkan al-Quran tak boleh. Analogi yang dibuat adalah Al-Quran diletakkan di tengah karpet atau tikar. Bagaimana nak ambil Al-Quran dengan cara tidak memijak tikar atau karpet tadi?

?

?

?

?

?

?

?

Ada yang kata guna pancing.

Ada yang kata guna galah.

Ada yang kata guna tali untuk lompat ambil Quran tadi.

Banyak la idea yang di utarakan...

Bagi aku jawapan yang paling sesuai adalah gulung karpet atau potong karpet tu perlahan-lahan tanpa disedari oleh panjaganya.

Itu laa realiti sekarang...

Kita dihidangkan dengan makanan segera yang tak tau halal haramya...

Kita dihidangkan dengan hiburan melampau...sehingga solat maghrib pun tertinggal..

Kita dihidangkan dengan semangat nasionalisme. Negara Islam dipecah-pecahkan yang dulu dibawah Khilafah Islam.

Belajar sejarah 'teori Darwin' kita bermula jadi beruk dengan gambar dalam gua sedangkan kita bermula dari Adam Alaihissalam...

Pakaian yang dijual adalah trend dari Barat. 'Berpakaian tapi telanjang'...

Akhirnya sedikit demi sedikit kita meninggalkan Al-Quran dan Hadis.


SUMBER: Buku Biar Betul-betul oleh DR. HM TUAH & zekr (perisian al-Quran)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...