Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

30 Julai 2011

Denyutan Kasih...

Novel islamic menjadi bahan bacaan bestseller. Begitu juga drama tv selepas 'Ayat-ayat cinta'. Terlalu ramai remaja yang mendambakan cinta islamic. Tapi ada ke cinta sebelum kahwin? Ada juga pelajarku tanya kalau tak couple macam mana nak kawin? hahaha...memang pelajar2ku dah gatal nak kawin ni.

Apatah lagi dah terkantoi seorang pelajar yang dah 'gila' buat zina dengan orang yang tidak halal baginya. Walaupun atas kerelaan...ia tetap telah berzina. Jika ikut undang2 Malaysia (sivil) ia dikira kes rogol sebab masih dibawah umur.

Ada ke orang nak kahwin dengan penzina? Kalau tidak mau berkahwin dengan penzina...perlu ke mereka bercouple. Adakah mereka akan terselamat daripada zina?Mereka tidak akan terlepas dari zina mata...zina tangan...zina kaki... zina hati...???


Novel ini aku beli di MPH Alamanda, Putrajaya. Rupanya penulis adalah seorang doktor. Belum pernah aku jumpa doktor menulis novel. Novel ini menggabungkan fiqh perubatan, fiqh wanita dan fiqh cinta. Fiqh cinta pun aku baru tau ada. Mungkin ini dalam bab munakahat (perkahwinan). Doktor ini juga adalah suami kepada penulis novel islamic yang berasal dari Terengganu, Fatimah Syarha bt Nordin.

Bagi seseorang yang kurang pengetahuan agama dan novel islamic adalah alternatif terbaik untuk belajar. Novel ini banyak menyentuh tentang pengalaman seorang doktor dalam menangani pesakit2 dan para doktor yang kurang didikan agama atau mereka tahu tapi tidak melaksanakannya. Apatah lagi dalam bab solat ketika sakit. Doktor yang membuat pembedahan sehingga terlepas waktu solat (boleh solat jama'). Jika ada kecemasan, perkara apa yang perlu didahulukan...pesakit atau menyembah Allah? Keutamaan memilih doktor perempuan atau lelaki dan Muslim atau non- Muslim.

Dalam novel ini padat dengan pengalaman doktor pelatih. Mereka yang 'fresh' dan pengalaman pertama ketika di hospital dan berhadapan dengan pelbagai perangai dan latar belakang buruk. Berhadapan dengan pesakit HIV dan trauma seorang doktor bila terluka semasa mengambil darah pesakit HIV dan sebagainya.
Walaupun berhadapan dengan 'on call' tanggungjawab dengan Allah tidak diabaikan.

Dalam novel ini ada diselitkan dengan cinta doktor2 yang boleh diambil ikhtibar. Cinta seorang doktor islamic selepas kahwin dengan mahar yang paling murah walaupun berkahwin dengan seorang wanita lulusan master. Jika dunia material sekarang, pelajar lulusan SPM pun dah mendapat hantaran 10K. Jika lulusan degree...master...pHD..berapa yea???

Jika hantaran atau maskahwin tinggi...bukankah ini dikira menjual anak? Bakal menantu akan membuat pinjaman. Sampai beranak pinak masih membayar hutang keliling pinggang. Jika ada pinjaman PTPTN lagi...Adakah rumahtangga ini bahagia???

Cuba dapatkan buku novel ini...Denyut Kasih Medik...tak rugi jika dimiliki dan dibaca ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...