30 Oktober 2011

Gelap.

"Kenapa muka ko gelap,"

"Ko mandi laut lagi ke?"

Mukaku menggelupas. Pakai bedak lagi nampak garis2 gelupas. Gatal muka kadang-kadang tapi tahan je la. Ni la penangan mandi laut di hari Deepavali bersama pelajar2ku. Aku tak suka pakai losyen. Biar la mukaku sebegini.

Aku ni memang suka air. Tak kira la laut atau sungai atau air terjun. Tapi kali ni aku memang tak ada mood nak main air. Biar la ia menjadi rahsiaku.

Cukup sekadar aku berjalan di persisiran pantai. Melihat keindahan alam ciptaan Allah.

'Subhanallah'

Hari minggu ni memang tiada perubahan bagi diriku walaupun ada LDP atau apa-apa nama la. Aktiviti tu memang tak sesuai dengan diriku. Jika pelajar mungkin boleh diaplikasikan.

Dalam kepalaku "Nak balik rumah!" Rasa banyak kerja boleh dibuat kalau balik rumah.

Malam baru ni aku jumpa sepupuku. Kak Nor anak Ayah Teh Man. Lama tak jumpa. Sempat la sembang sekejap. Mak ayah ku & ayah teh  dan mak teh sama-sama buat haji bersama tahun ni. Yang kelakarnya...Ayah Teh telefon aku nak tau nombor telefon ayahku. Ayahku pula telefon kak Nor untuk tau nombor telefon Ayah Teh di sana. Alhamdulillah aku sempat bagi nombor ayah kepada Ayah Teh. Bila di Mekah nombor telefon diorang mesti berbeza kan.

Raya haji ni Kak Nor tak balik. Adik2nya pergi ke Shah Alam. Aku pula memang kena balik. Kena ganti ibuku. Dah la kedua2 kakak iparku masih dalam berpantang. Kompem diorang tak balik rumah aku. Aku la jadi anak sulung nanti. Kesiannya adik2ku.

Bertalu-talu  mesej aku dapat dari budak perempuan ni. Nak datang jumpa aku. Macam-macam tanya pendapat aku. Kemudian tanya bila nak balik kampung. Susahnya aku nak jawab. Nak berkenalan dengan keluarga aku pun biarlah mak ayah aku balik dari Mekah dulu.

"Saya tak desak akak....,"

Tapi sebenarnya memang mendesak aku. Banyak lagi kerja yang aku bereskan bila sampai kat kampung nanti. Aku nak ambil cuti tapi beratnya nak buat. Rasa tak lepas je. Mungkin ini perasaan aku sahaja.

Rabbuna Yasahhil.

2 ulasan:

  1. payah jugak ye bila ade yg berkenan kn..x mendesak tp sbnrnya mendesak..adoiii la..

    BalasPadam
  2. kat atas tu banyak citer. tu jgk senyuman manis b'kenan' nak komen.hehehe...

    sy xsuke org desak. bila desak saya buat de' je.lagi sakit ati org tu kan.

    sje bercerita. melepaskan perasaan di sini.

    BalasPadam

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...