Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

15 Oktober 2011

Sehari berjumpa TPM.

Hari sabtu...

Asalnya dua orang guru dan pengetua sahaja yang pergi. Last minit diminta semua guru pergi ke sebuah sekolah ni untuk perjumpaan bersama TPM. Yang peliknya kena pergi jam 1 tengah hari...

Aku pergi rumah seorang kawanku. Dia ajak pergi ke tempat kenduri kahwin seorang anak mamat (India Muslim). Ni kali pertama aku pergi. Meriah betul. Macam duk di India. Ala-ala Taj Mahal.hahaha...

Ramai saudara mara dia datang. Diorang buat di tempat yang grand jugak la. Makanan daripada kedai makan keluarganya sendiri. Catering keluarga juga la tu. Sambil-sambil promosi makanan best diorang.hehehe...

Makanan yang dihidangkan adalah nasi beriani. Best. Lembut sangat. macam dalam iklan tv tu. "panjangggg!". Makanannya menyelerakan tapi perutku masih tak ok.huhuhu...terlepas nak makan banyak.hahaha...

Lauknya terdiri daripada kari kambing , ayam goreng berempah, dalca dan buah yang digaul dengan mayonis (tauru kata seorang india tu). Entah apa namanya...aku tak tau la...

Ruginya aku tak bawa telefon sony aku. tak dapat aku snap gambar candik. Aku ni tak pandai sangat bercerita. Sebab tak banyak aku tahu pasal adab diorang ni.hahaha...

Lepas tu aku kena pergi ke sekolah teknik untuk pendaftaran guru-guru SMKA, SABK dan KAFA. Aku tengok tentatif...pukul 4 petang baru mula TPM datang. Aku datang pukul 2 petang. Lamanya perlu tunggu...huhuhu

"Dari tempat duduk belakang'

'Pelajar tunggu lama di depan'

'Polis periksa setiap inci tempat duduk TPM'

Sementara menunggu TPM datang, ada slot ceramah meningkat profesionalisme perguruan dan ceramah dari BPI. Dalam tentatif tak ada pun. Dengar je laa...hahaha

Kesian aku tengok budak yang nak buat persembahan. Tunggu lama...dari pukul 4 petang bersedia kat depan. Rupa-rupanya TPM datang tepat pukul 5 petang. Ramai yang tak solat lagi. Penyakit cikgu-cikgu ni susah nak penuhkan kerusi depan. Kerusi belakang penuh.

Mula dengan ucapan MB dan seterusnya baru TPM cakap. Kemudian ada sessi soal jawab. Aku setuju sangat dengan persoalan diorang ni.

Pasal sekolah aku sendiri...kenapa pengetua tak cakap sendiri. Kita dah ada tanah, cuma nak hak milikan dan buat bangunan sahaja kat situ.

Lepas tu pasal kaunselor. Aku setuju sangat cadangan kanselor mesti ditapis. Dia mesti orang yang mempunyai asas agama islam baru kaunseling itu berkesan.

Semua sekolah SABK dapat replika cek bernilai RM140 ribu. Wah, banyak tuuu!

Sekolah aku kecil sangat. Pelajar tak sampai 100 orang.

Duit tu nak belanja untuk apa? Nak buat bilik komputer pun susah. Nak letak barang2 pun tak boleh. Memang tak patut laaa....Bagi tanah dan buat bangunan lagi baik laaa...

RM 140 ribu itu amanah kepada pentadbir yang mengendalikan duit itu. Jika buat untuk kepentingan diri memang hancur la diri tu. Memang tak berkat pemakan harta haram hingga akhir hayat. Apa nak jawab dalam kubur???

Kalau untuk pembangun sekolah dan pelajar-pelajar...aku tak kisah sangat.

Apa pun amanah paling penting.

Ingatlah...Kematian tak kira muda atau tua. Muhasabah dan sentiasa bertaubat dan tidak ulangi kesalahan. Peringatan Allah dan ujian Allah mesti ada sebab musababnya. Jadi beringat sebelum terkena!

Ingatan untuk diriku yang sentiasa alpa ='(

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...