Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

09 Jun 2012

Kisah Penulis.

Penulis ini pernah menghasilkan buku Catatan Hati Nik Nur Madihah dan juga skrip drama 'Dingin Lavenda'. Banyak lagi buku, cerpen dan skrip drama yang telah dibuat. Semuanya 'top-top!' Umurnya setahun lebih veteren dari aku. Anak penulis terkenal yang mempunyai nama di tanah air ini. Ummu Hani Abu Hassan empunya nama. Inilah hasil didikan bapanya sejak kecil walaupun pada asalnya seorang yang agak nakal ketika usia kanak-kanak rebina.

'I Want to Be A Writer' menjadi santapan mataku. Tujuan asal mencari buku 'Sunan Musafir' oleh Ramle Awang Mursyid tidak kesampaian. Terus tangan ini mencapai 'I want to be a writer' di rak-rak buku yang tersusun rapi. Bermula dengan sinopsis dibahagian belakang dan aku terus membaca sedikit isinya kandungannya. Cara penceritaannya agak santai mengurangkan rasa kantukku berbanding membaca buku 'berat', sarat dengan maklumat.


Latihan pertama yang diberikan adalah mencatat apa yang dilihat sepanjang perjalanan balik kampung. Kereta, pokok, jalan raya, sign board, trafik light, ragam manusia yang memandu dan sebagainya.Seterusnya menulis dalam diari ketidakpuasan hati terhadap sesiapa sahaja yang berada disekeliling. Latihan ini berjaya dikembangkan menjadi idea kreatif dalam penulisan. Suka adaptasi cerita dan imaginasi yang membawa kepada mengenal Allah. Tidak lupa juga kembara ke tempat-tempat tertentu dinukilkan sebagai kenangan dalam bentuk penulisan. Ini adalah hadiah yang terbaik untuk  keluarga, kenalan, sahabat dan guru.

Tak rugi membaca kisah Kak Ummu ni. Jika anda berminat menulis, boleh cari buku ini di mana-mana kedai buku walaupun baucer 200 dah habis.

2 ulasan:

  1. saya suka sangat hasil karya kak ummu..mmg kreatif. bagus buku tu. nak cari la nanti..;)

    BalasPadam
  2. betul22 (upin & ipin)...sila baca ye 'senyuman manis'.Senior kan. hehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...