01 Julai 2012

Perubahan Mesir.

Menggunakan medium facebook memudahkan aku mengetahui perkembangan terkini Presiden Baru Mesir, Dr Muhd Morsi. 18 Jun Kemenangan berpihak kepada perjuangan Islam. Alhamdulillah.

Penggulingan Husni Mubarak tiada kaitan dengan Ikhwanul Muslimin. Apabila pemerintahan Mesir diambil alih oleh tentera, dan berlaku pilihanraya, Pihak ikhwanul Muslimin melantik Dr Morsi sebagai calon mereka. Dr Morsi tidak meminta dirinya dipertandingkan tetapi pihak IM yang melantiknya.

Dari segi keperibadian Dr Mursi amat menakjubkan. Sehingga Presiden Palestin, Ismail Haniyyeh berkata : "Sungguh ajaib penjara Mesir. Masuk Nabi Yusif ke dalamnya dan keluar menjadi Raja Mesir. Begitu juga Dr Muhammad Mursi ke dalam penjara Mesir dan keluar diangkat menjadi Presiden Mesir."

**********
20 Ogos 1951, lahir seorang bayi lelaki di Wilayah As-Sharqiyyah, perkampungan Al-Udwa. Keluarganya amat mementingkan pendidikan Islam dan hidup sederhana. Bapanya seorang petani dan ibunya seorang suri rumah. Anak ini seorang penghafaz al-Quran 30 Juzu'. (Apa yang aku faham, majoriti rakyat Mesir beragama Islam adalah penghafaz Al-Quran.)

Tahun 1978, Dr Mursi berkahwin dengan seorang hafizah, Pn Najla' Mahmud. Mereka dikurniakan 5 orang anak dan 3 orang cucu. Kedua-duanya menghafaz al-Quran dan hiudp berpandukan Al-Quran dan hadis.

Dr Mursi mendapat pendidikan di Universiti Cairo dalam bidang Kejuruteraan. Kemudian menyambung pelajaran di peringkat Sarjana di Universiti Cairo dalam Bidang Kejuruteraan Metalurgi. Seterusnya beliau melanjutkan pelajaran peringkat Sarjana Kedoktoran di Universiti Southern, California, Amerika Syarikat.

Beliau dilatik menjadi pensyarah di Univeristi Southern California dan menjadi pembantu Prof di Universiti California-Borth Ridge. Setelah kembali ke Mesir, beliau ditawarkan sebagai Profesor dan Ketua jabatan Fakulti Kejuruteraan Material di Universiti Zagazig.

Beliau terkenal dengan hasil kajian dalam bidang industri mengenai pengeluaran hasil bumi Mesir. Selain itu, beliau mempunyai puluhan hasil kajian dalam menyelesikan kajian permukaan logam yang merupakan kepakaran beliau. Kajian beliau ini mendapat pengiktirafan NASA sekitar tahun 80-an.

Disamping penglibatan beliau dalam bidang akademik, beliau juga terlibat dalam bidang dakwah. Beliau aktif sebagai ahli Maktab Irsyad (Dewan Syura) Ihkwanul Muslimin. Beliau pernah bertanding dan terpilih sebagai ahli parlimen (2000-2005). Pada pilihanraya 2005, Dr Mursi mendapat undian suara terbanyak sehingga mengalahkan Parti Demokrat. Namun keputusan tidak berpiha kepadanya dan beralih kemenangan kepada Parti Mubarak.

Beliau teruskan perjuangan dalam permasalahan Palestin. Beliau melihatnya sebagai permasalahan umat Islam bukan permasalahan rakyat Palestin. Dr Mursi terpilih sebagai ahli Majlis Penentangan Zionisme di wilayah As-Sharqiyyah. Beliau juga pengasas kepada Jawatankuasa Mesir Menentang Projek Zionisme.

Dr Mursi pernah beberapa kali dimasukkan ke dalam penjara akibat penentangan terhadapa kekejaman rejim zionis terhadap bumi Palestin. Dalam Jemaah Ikhwan Muslimin, beliau antara orang yang aktif sehingga sanggup mengorbankan diri, jiwa dan harta diwakafkan dalam perjuangan dakwahnya ini. Selepas terjadi pemalsuan parlimen pada pemilihan tahun 2005, Dr Mursi menjadi penggerak utama yang melakukan demontrasi dan menyokong pembebsan sistem kehakiman. 18 Mei 2006, beliau ditangkap bersama 500 orang anggota IkhwanMuslimin di depan Mahkamah Cairo dan Mahkamah Al-Jala. Selama 7 bulan meliau meringkuk dalam penjara Mesir.

28 Januari 2011(Jumaat), Dr Musri ditangkap bersama sebahagian pimpinan Ikhwan Muslimin. Hari itu terkenal dengan nama Jumaat Amarah (Jumaat Ghadhab). Keluarga beliau juga menjadi sasaran penangkapan, Dr Ahmad ditangkap semasa Dr Mursi menjadi calon dalam pemilihan tahun 2000.

*********

18 Jun 2012, menyaksikan mengumuman Presiden Mesir. Allahu Akbar! kemenangan berpihak kepada Dr Morsi yang mendapat undian terbanyak walaupun mendapat tentangan hebat dari lawannya. Rakyat mesir, sujud syukur di atas jalan di mana sahaja mereka berada. Kereta diberhentikan dan mereka turun menyatakan rasa syukur kepada Allah atas kemenangan ini. Semua ini adalah pertolongan Allah. Inilah tangan ajaib yang membantu kemenangan ini.

Sebaliknya yang berlaku ke atas orang bukan Islam terutama Zionis. Suasana yang berbeza. Mereka meraung dan berdukacita atas kemengan Islam ini. Jika dulu Husni Mubarak menyokong mereka. Sekarang, Dr Mursi akan memberi bantuan kepada rakyat Palestin. Tidak dilupakan jua, rakyat Syria. Pemerintahan Basyar yang zalim juga akan ditentang sebaik mungkin.  Cantiknya aturan Allah.

sumber facebook.

Kita tidak akan menyangka selama ini Dr Mursi hanya menyewa rumah. Beliau tidak memiliki rumah yang tersergam indah sebagaimana pemimpin negara lain. Masyarakat disekitar amat menyenangi kehadiran beliau. Walaupun beliau menjadi seorang presiden, beliau tetap menunaikan solat berjemaah dan menjadi imam kepada rakyatnya. Sifatnya yang mudah mesra menjadikan beliau amat disenangi oleh sesiapa sahaja. 


Tidak memakai jubah atau berserban, tidak bermakna dia kurang 'islam'. Apakah kerana beliau memakai 'kot', beliau tidak dianggap pemimpin islam?

Beliau meleraikan rantai tangan yang dibuat oleh tentera. Beliau hanya takutkan Allah. Moga Allah memeliharanya sebgaimana permintaannya. Masih ada pemimpin seperti ini? Subahanallah, Walhamdulillah, Wala Ilaha Illallah, Wala Haulawala Quwwata Illa Billah.

Nak tahu lebih lanjut baca dari sumber di bawah ini ^_^

SUMBER: cyber2u, fb ikhwan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...