26 Ogos 2012

Penunggang Baik.

Kereta bergerak secara merangkak. Adik aku bagi ayat lagi best "Kereta bergerak macam meniarap". Memang ayat dia 'power'. hahaha...bila diberitahu kepada abangku dia hanya balas "sabooo". Sejuk sikit hati. Padahal dia juga dalam perjalanan pulang ke rumahnya. Sabar untuk dirinya juga. Alhamdulillah. Saling ingat mengingat. Itu azimat daripada ayah dan mak di kampung.

Aku dapat duduk 'seat' belakang. Dah ada pemandu berhemat. Kira boleh berehat lebih dibelakang. Yang pasti kami semua letih. Letih dengan jalan di Terengganu yang sesak dengan kenderaan. Jalan perlahan. Ada juga berhenti-henti.

"Berhenti atas jalan berbukit aku takut sikit. Takut kereta berundur ke belakang," kata si pemandu berhemat yang tak sampai setahun dapat lesen. Ini sebab ramai takut guna kereta gear manual.

Percubaan si pemandu memotong kereta didepan tidak berjaya, kami dikejutkan dengan motor berkuasa besar dan penunggangnya berbaju putih bergerak seiring dan sejalan. Aku juga tergamam. Tiada pengalaman dalam situasi yang berlaku. Kami senyap. Dalam kepalaku 'mesti disuruh ke tepi'. Jangkaanku meleset. Penunggang beruniform putih hanya mengurut dada. Si pemandu hanya mengangguk. Terus dia blah. Rupanya dia saman kereta depan. Alhamdulillah...Ops selamat..Sabar...

Kadang-kadang memandu menyebabkan kita kurang sabar. Termasuk aku sendiri. Aku memandu seorang diri lagi aku cepatkan 'speed' . Nak cepat sampai. Kena ada orang yang 'ingatkan aku'. Nyanyi lagu Ana Rafali dulu. hehehe

Bertolak pukul 3.30 petang dan sampai pukul 2 pagi. Lama tak perjalanan kami? Inilah perjalanan balik kampung dan pulang semula ke tempat mencari rezeki. Moga Allah menilai niat kami. Keselamatan hanya milik Allah. Jadi sentiasalah ingat kepada Allah. Jangan lalai.

Sekarang aku dah pandai guna TNG. Dulu memang susah hati bila sampai di plaza tol. Terima kasih cik-cik guruku. hehehe...Walaupun dikatakan ada diskaun tol...yang pasti kami tak dapat diskaun yang diwar-warkan dalam tv. Adakah ini 'janji ditepati'? Hanya Allah yang menepati janji. Bukan manusia yang terbatas kekuasaannya. Susah nak kotakan janjikan. Ya...Sebab itu Allah meminta kita menyebut 'insya Allah' selepas berjanji. INSYA ALLAH bermaksud 'jika Allah izinkan'.

Harap kita tidak mempermainkan perkataan agung ini. nauzubillahi min zalik ^_^






3 ulasan:

  1. alhamdulillah..pas ni gune smarttag plok ye..hehehehe..sy pon kalau berjanji akan sebut inshaallah..mmg beringat sokmo la..sbb tu x janji sebarangan..;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. smart tag biar dlu la. bukan tiap2 ari gune. sekali sekala je. TNG je dlu. takut nak janji.huhuhu

      Padam
  2. hehehehehe..xpe slow2 la..sy pon bila abis TnG lupe gok nok topup

    BalasPadam

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...