Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

17 September 2012

Akhir Syawal.

"Jemput datang rumah akak 16 September  ni yea," pesan seorang rakan dalam facebook. Aku tak sempat balas apa-apa. Dalam hati 'Insya Allah'. Walaupun pada asalnya berjanji dengan kawan sekerja, aku tetap cuba memenuhi undangan rakan ini. Tapi agak mustahil untuk aku pergi seorang diri.

Adikku datang pada pagi Sabtu. Aku nak ajak dia ke rumah terbuka ini. Tapi dia berpuasa sabtu dan ahad. Cukup 6 hari puasa di bulan syawal. Dalam fikiranku, tak mungkin aku dapat penuhi undangan itu.

Hari ahad 'seseorang' datang ke rumah. Tiada pemberitahuan melalui sms atau call. Tetiba muncul dipuntu pagar rumah. Rupanya Allah datangkan peneman untuk pergi ke rumah rakanku. Alhamdulillah. syukur padaMu Ya Allah.

Aku ke rumah rakannya. Kemudian terus ke rumah terbuka 4 in 1 ibu saudara si ayu ni. 5.30 petang baru bertolak ke rumah rakanku lebih kurang 45 minit perjalanan. Jalan jem. Terus aku buat keputusan melalui highway. 6.30 petang aku baru sampai ke rumah rakanku. Terus aku minta izin untuk solat. Lewatnya aku solat kali ini. Alhamdulillah, sampa juga aku ke sini dengan ditemani si ayu dan si manis.  (jangan marah dengan nama korang yea. hehehe).

Plan last minit. 7.15 malam bertolak ke Shah Alam. Rumah ex-housemate aku. Waaah, lama tak jumpa. Nak berjalan raya dan melihat i-city yang diwar-warkan. Apa la yang hebat sangat dengan i-city ini?

Perjalanan ikut highway mengambil masa lebih kurang 1 jam setengah ke sana. Nak masuk ke Seksyen 9 pun, kami sesat. Si manis yang memandu ala-ala brutal ni memudahkan kerja. Aku hanya berada disebelah melihat petunjuk sign board. Tak sangka sign board ke Shah Alam hilang. Di simpang empat, kami tak tahu ingin tuju ke arah mana. Jadi kami ambil jalan ke KL. Di trafik light, aku telefon kak  mira. Berdasarkan GPS telefon dan arahan suara kak mira, kami u-turn dan mengambil trafik light ke kanan menuju Klang. Haru betul la kami ni. Kak Mira suruh kami tunggu di 'bus stop' dan dia akan bawa kami ke rumahnya. Alhamdulillah, kami sampai ke  rumah kak mira.

9.30 malam kami bertolak ke i-city. Jemmm...si manis masih sudi memandu kereta manualku. Cluch memang keras. Macam bawa apa yea. Jalan sesak sangat. Semua kenderaan menuju ke i-city. Malam minggu. Kami ni nak cuci mata. Nak tau apa yang ada di i-city. 20 minit lepas tu, kami sampai ke i-city selepas dapat parking secara brutal. hahaha...Siap jerit-jerit si manis dan si ayu dapatkan parking. Si Ayu jaga parking merangkap 'mak guard'. Si Manis masukkan kereta dalam petak parking. Aku dah blurr sekejap. Lantak laaa. Asal dapat parking. Cara pemanduan si manis ni memang mantap. Terima kasih si manis. hehehe

Di I-City, dari tempat parking B1a...kena la naik ke tingkat G. Kalau naik lif, cari G yea. Apa yang aku nampak pokok bertiang besi dan plastik penuh dengan lampu-lampu berwarna warni. Replika bangau penuh lampu. Replika Kuda putih. Ada kereta labu Cinderella. Ada replika Dinasor. Zirafah. Banyak lagi. Penuh dengan lampu-lampu. Panas sangat (tempat tak berkat. itu kataku). Cantik dalam gambar. Kena stand-by kamera yang best sikit (cadangan aku). Kalau nak guna telefon aku, memang out la.

'seperti pokok Krismas. huhuhu...'

Sempat kami berempat merasa naik 'Pirate Ship' ala Malaysia. Setiap orang kena bayar tiket RM10. Kami berempat naik. Tak sangka pula, hanya kami berempat naik. Kami duduk berdua secara mengadap. Gayat juga bila kelajuan ditingkatkan. Seriau. huhuhu....Muka ku tetap selamber. Tiada perasaan. hahaha...Tak tau la apa respon pengunjung lain tengok kami berempat ni. Harap gambar kami tidak di candid. Tak suka!

1 Pagi kami pulang ke Shah Alam, rumah kak Mira. Keputusan untuk pulang terus ke rumah tidak kesampaian. Letih. Kami bermalam di rumah Kak Mira Cute. 10 pagi hari ini baru kami bertolak balik. Letih tapi gembira. Plan last minit katakan.

Selamat Menyambut 1 Zulkaedah. Tak lama lagi ramai saudara kita akan buat haji tahun ini. Harap kita semua akan dapat menjejakkan kaki sebagai tetamu Allah di Baitullah. Itu lebih baik. Ya Allah, terimalah kami sebagai tetamuMu. Aminnn ^^

5 ulasan:

  1. amiin..inshaallah kita pasti menjadi tetamuNya..wowwww seronoknya cik sufi berjalan2 n cuci mata tgk cahaya lampu malam2..hehehehe..;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. seronok apa cik senyum. Letih tengok orang.hahaha... Orang lain tengok kami mesti pelik. Berbaju kurung. Baru lepas pergi raya. Seronoknya tengok budak2 ni gembira. Bila la nak jadi tetamu Allah di sana? Harap2 dapat pergi sana sebelum mata terpejam terus...

      Padam
  2. fuyyooo seronoknye gi icity den nk gi jugak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada orang jeles ke? hehehe...Budak2 boleh seronok la. Bawa duit banyak2 sikit yea ^^

      Padam
  3. duit dh siap dh bile nk pergi ni....hehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...