20 September 2012

Resipi Ibadah Melahirkan Pelajar Cemerlang


PMR hampir tiba. Kepanasan global telah berlaku dalam diri setiap pelajar yang inginkan kejayaan dalam peperiksaan. Harus diingatkan jika tiada niat belajar kerana Allah, maka kita sama dengan orang bukan Islam. Dalam Islam, setiap umat Islam perlu memulai sesuatu perbuatan bermula daripada niat.

Dikesempatan yang ada ini, aku ingin kongsi kejayaan rakan-rakan atau adik-adik yang telah mencapai kejayaan cemerlang. Bahkan mereka kuat beribadat menjelang hari peperiksaan. Peperiksaan ini tidak mengira UPSR, PMR, SPM atau peperiksaan di Universiti. Kita kongsi resipi kejayaan mereka.
Seorang pelajar lelaki yang pernah menyertai program motivasi anjuran Dr Tengku Hasmadi di Kuantan yang mendapat 10A1 dalam SPM berkongsi cerita.

Dia merupakan pelajar yang  malas dan leka. Baginya berada di tingkatan 4 adalah masa untuk bersuka ria. Semasa berada di tingkatan 5, dia merasakan dirinya sudah terlambat dan tidak mempunyai peluang kerana terlalu banyak ketinggalan dalam pelajaran.

Dalam tempoh 3 bulan sebelum menjelang peperiksaan SPM, baru dia terfikir akan kepentingan peperiksaan ini. Dalam tempoh itu, dia sentiasa berjaga malam jam 3 pagi. Dia bangun solat tahajut dan solat hajat serta berdoa memhon kejayaan daripada Allah. Kemudian dia mula menelaah pelajaran. Malangnya, apa yang di baca, tidak faham. Namun dia memaksa diri untuk membaca. Begitulah rutinnya selama sebulan.

Pada bulan kedua, keajaiban berlaku. Otaknya selama ini susah nak faham dan sentiasa lupa, terus  jadi mudah dan ingatannya bertambah kuat. Apa yang dibacanya terus difahami dan terus ingat apa yang dibaca. Hatinya tenang, yakin dan terus bersemangat untuk terus belajar. Dia terus istiqamah mengerjakan solat malam dan mengulangkaji pelajaran.

Masuk bulan ketiga, keajaiban terus berlaku. Setiap kali dia membuka buku, hatinya terdetik sendiri. "Bab ini keluar dalam peperiksaan. Kau hafal formula ini, formula ini masuk peperiksaan. Kau ingat rajah ini, rajah ini masuk peperiksaan,"


Dia terus ikut gerak hatinya terhadap fakta-fakta yang dirasakan penting. Apa yang berlaku, sebahagian besar jangkaannya keluar dalam peperiksaan SPM. Hal ini memudahkan dia menjawab peperiksaan. Dia berjaya mendapat keputusan yang memeranjatkan iaitu 10A1.

Ia bermula dengan kesedaran 3 bulan terakhir sebelum menjelang peperiksaan. Qiamullail di isi dengan solat tahajut, solat hajat dan doa. Tidak dilupakan juga mengulangkaji pelajaran selepas berdoa.
Apa yang menyedihkan, hampir 80% pelajar tidak cukup solat  lima waktu sehari semalam. Jika kita tidak ikut suruhan Allah, bagaimana Allah akan menolong kita. Fikir2kanlah.

SUMBER: Majalah Anis edisi Julai 2012 oleh Dr Tengku Hasmadi Tengku Mohamad.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...